2020-03-15, 22:15
Medlem
SneakyBeakys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Witpo
Problemet är inte viruset. Maten i affärerna är slut längt före. Se själva hur det hamstras
Så vore fallet om butikerna inte fylldes på, vilket dom fortfarande gör. Jag vet inte om det finns några tecken på att logistiken inom livsmedelsförsörjningen börjar krackelera men om så är fallet så blir det upplopp inom kort.
Citera
2020-03-15, 22:15
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Eller inte?
Jag vet att halva Sverige tycker att detta hanteras bedrövligt av Steffe o co.
Men ur ett rent konsekvenstänk så är det förödande för ekonomin att ta så drastiska beslut som att stänga gränser och skolor för något som statistiskt inte ens liknar vanlig influensa.

Fyfan människor som du gör mig så jävla irriterad.

Du tror inte att svensk ekonomi kommer skadas enormt ändå av att världsmarknaden kraschar? Vi är enormt beroende av den globala ekonomin. När massarbetslösheten ökar till följd av det så finns det inte så mycket att påverka på ekonomin längre. Därför är det bäst att ta drastiska åtgärder nu för att förhindra spridningen av viruset istället för senare.

Det är nog exakt så de flesta regeringar i väst tänker, och även Kina gjorde.
Citera
2020-03-15, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Tycker det är jävligt märkligt att vanligt folk på ett forum har haft bättre träffsäkerhet och kalkyleringar än rikets stadsepidemolog. Kan inte begripa det.
Stadsepidemologen Tegnell har inte många rätt!
Citera
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Real estimates of mortality following COVID-19 infection

https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30195-X/fulltext
Skrämmande. Kanske upp mot 20% dödlighet?
Citera
Avslutad
Kan en del av den stora smittspridningen i Italien bero på extremt smala gränder? Venedig har väl som de flesta vet väldigt smala gränder. När jag var i Genua noterade jag att de gamla gränderna närmast hamnen var så smala att gick du i vanlig stil och mötte någon från andra hållet så skulle du haft 1 meters tomrum totalt mellan väggarna. Givetvis gick man inte in i någon av de gränderna i o m de utlänningar som stod utanför med hotfulla blickar. Rånrisken var 100%. Är det någon som har större erfarenhet om dessa täta gränder där du helt enkelt inte kommer undan gå nära varandra, är väldigt vanliga i Italien? Vilket ju ökar risken för smittspridning.
Citera
Medlem
Mokshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren

Ingen kommer bli utan toapapper eller mat.

Citat:
Ursprungligen postat av Sinnersten
Ingen kommer bli utan varken toapapper eller mat, men om man inte vill gå i en butik om många blir sjuka så kan det vara en god ide.

Tycker man ska vara lite mer ödmjuk inför det scenariot.

The state will halt the export of basic groceries in the next month as well as the export of sanitisers, President Aleksandar Vucic said following the economic crisis management committee meeting on Saturday.

As of today, he stressed, the number of respirators that are available in the country is a state secret. “Citizens should not worry about basic groceries. We plan to end with all this in two months... We will stop the export of basic groceries for at least 30 days,” said Vucic, adding that producers of toilet paper and sanitizers will not be able to export their products on foreign markets either.

http://rs.n1info.com/English/NEWS/a577940/Vucic-says-country-will-halt-export-of-basic-groceries-for-one-month.html
Senast redigerad av Moksha 2020-03-15 kl. 22:23.
Citera
2020-03-15, 22:17
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luddewolsson
Insatserna att stoppa smittan måste göras nu. Det kanske du förstod att jag menade.

Regeringen har gett upp innan de ens har börjat arbetet med att stoppa spridningen.

Går naturligtvis inte att stoppa corona nu. Inte nånstans, d va kört i december när kinesen försökte mörka. Som tur är så är det hyfsat ofarligt. Den stora faran ligger i människans irrationella rädsla och speciellt för svenskar som i sin skyddade verkstad med lattemjölk och sojabönor mitt i allt måste läsa om ond bråd död. Herrejistanes, nänä det går minsann inte an. Hursom det är lugnt, lita på mig
Citera
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Jag reagerade på att folk svetsades in i sina hem i Kina.

Någon sa då att det inte var så. Personen sa att den hade hört att bara en av flera publika entréer som svetsades igen, och jag köpte det.

Men varför är det då folk innanför en lägenhetsdörr som skriker och bankar från andra sidan när dörren svetsas igen?
https://youtu.be/0ZgYqrZoXCs
Ping.
Kinesiska myndigheter agerade resolut och med all kraft när de insåg allvaret.

Tvingade folk in i karantän i hemmen. Men såg samtidigt till att mat och förnödenheter delades ut. Detta levererades utan social kontakt. Leveranser lämnades utanför fönster och dörrar.

Portar och entréer har svetsats igen på hyreskåkar.

Finns flera videoklipp online.

Massiva insatser har genomförts.

Mångmiljonstäder låg helt öde under perioder, finns flera videoklipp på det med.

Utan detta kraftfulla ledarskap hade miljoner varit svårt sjuka idag och en mångt större katastrof hade drabbat Kina.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Real estimates of mortality following COVID-19 infection
https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(20)30195-X/fulltext

Någon som tog sig tid att läsa att lancet säger 20% mortality rate
Citera
Medlem
Rysk-Bots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Tyvärr kan jag bara ge dig rätt om detta. Om 1000 fall är kända så borde väl en 10000-20000 människor redan ha smittats och är nu på väg att insjukna. Man talar ju om 1 till 14 dagar. I Kina hade man fall som till och med tog fyra veckor innan sjukdomen bröt fram från att ha blivit smittad.
Folk testas inte längre. Så några siffror kan vi inte ens följa. Man kan säkerligen multiplicera de angivna siffrorna med 5-10 ggr.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shinker
Många kan inte jobva hemifrån. Och de ska få vara hemma med ersättning om de bor med högriskperson. Skolbarn som bor med högriskperson ska stanna hemna från skolan.
Okej, hur/vem bedömer vem som kan jobba hemifrån och inte? Tänk om min dator inte funkar?

Borde jag få ersättning om jag inte kan jobba hemifrån men fixar med mitt egna företag under tiden och fakturerar om 6 månader?

Du behöver inte svara på frågorna, min poäng är bara att vad du kallar lätt inte är särskilt lätt.
Citera
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SneakyBeaky
Så vore fallet om butikerna inte fylldes på, vilket dom fortfarande gör. Jag vet inte om det finns några tecken på att logistiken inom livsmedelsförsörjningen börjar krackelera men om så är fallet så blir det upplopp inom kort.

Det är osannolikt. Inte ett enda land rapporterar om matkris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in