2020-03-15, 22:21
Medlem
Italien har extremt många dödsfall. Det förklaras med deras gamla befolkning. Världens femte äldsta.

Det låter fullt rimligt!

Men jag insåg precis en sak. Japan har världens äldsta befolkning.
Och deras dödlighet är sanslöst mycket lägre.

Hur?
Citera
Medlem
kuktomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Skrämmande. Kanske upp mot 20% dödlighet?

Haha va fan fick du det ifrån? Deras sätt att räkna är ju helt åt helvete. Fattar du inte att de bara vill skrämmas? Om 20% av alla som är smittade dör så hade det märkts av och då hade det (med rätta) varit domedagsrubriker.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moksha
Tycker man ska vara lite mer ödmjuk inför det scenariot.

The state will halt the export of basic groceries in the next month as well as the export of sanitisers, President Aleksandar Vucic said following the economic crisis management committee meeting on Saturday.

As of today, he stressed, the number of respirators that are available in the country is a state secret. “Citizens should not worry about basic groceries. We plan to end with all this in two months... We will stop the export of basic groceries for at least 30 days,” said Vucic, adding that producers of toilet paper and sanitizers will not be able to export their products on foreign markets either.

http://rs.n1info.com/English/NEWS/a577940/Vucic-says-country-will-halt-export-of-basic-groceries-for-one-month.html
Vet du i vilket land Edet ligger?
Citera
2020-03-15, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Jag måste fråga varför ni inte har en halv/helmask med rejäla partikelfilter som räcker flera dagar som skyddar mycket bättre?

Jag har ingen aning. Jag jobbar på akuten och normalt sätt har vi nästan aldrig hand om smittor annat än nån mrsa, maginfluensa, och de vanliga blodsmittorna osv.
Det här är helt nytt för oss och jag har inte hand om inköp av skyddsutrustning. Jag kan tänka mig att det blir extremt dyrt och svårt att helt rengöra mellan varje patient. Vi har endast två slussrum som vi måste sprita oss själva utifrån varje gång vi varit i kontakt med en tänkbar smitta. Och det känns dumt att flytta masker mellan rummen. Det bästa är ju egentligen när man kan köra engångs och bara kasta allt efteråt.
Citera
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BourbonStreet
Jo kan instämma i det iofs. Men om min granne skulle fråga om jag kunde avvara en rulle dasspapper så skulle jag inte ge honom långfingret och säga "nänä, skyll dig själv, din förnekare, du får skrapa röven med en pinne". Lite solidarisk måste man väl ändå försöka vara i detta läge?

Så menade jag inte, jag skulle kunna avvara lite mat och nödäindiga saker till dom behövande.. Poängen var mer att dom skulle ha tänkt till och inte lyssna på vad herr tegnell säger.

Jag köpte förresten bara 2 paket toapapper, dvs 12st toarullar.. Slog till den erbjudandet som ican hade, varför inte tänkte jag..

Mat har jag så att det borde räcka i 4-6mån, köpt det mesta genom nätet.
Citera
Medlem
Tegnell borde få sparken på stående fot och ersättas med Joacim Rocklöv vars bedömning av situationen och förslag på de åtgärder som omedelbart borde sättas in känns 100% mer vettiga än Tegnells motsägelsefulla pladder!
Senast redigerad av Schwedenland 2020-03-15 kl. 22:25.
Citera
Bannlyst
Om det inte kommer ett vaccin hur ska detta försvinna då? Eller kommer det fortsätta tills alla dör förr eller senare? Typ som att det stannar kvar som vanlig förkylning att det kommer och går varje år..

Eller kommer det garanterat dö ut av sig själv förr eller senare?
Citera
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnold15
Spelar ingen roll vad det är genetiskt.

Ofarligt för 95 % av befolkningen

Blir det massarbslöshet påp 20-30 % så har vi snart ingen sjkukvård alls.

Vi har väl ingen sjukvård nu heller. Blir det massarbetslöshet så blir Sverige inget magnet för bidragstagare från arabvärlden och Afrika heller.
Citera
2020-03-15, 22:23
Medlem
Ratis avatar
Trump uppmanar folk i USA att sluta hamstra. Livesänd presskonferens just nu.
Löfven ville ju inte dock inte kritisera svenskarna för detta i sin presskonferens.
Citera
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SneakyBeaky
Precis, jag har inte hört någonting gällande detta någonstans i något land så jag ser risken för hungersnöd som ganska liten.

Men men, peppar peppar! Snart så kanske vi börjar äta upp varandra!
Absolut. Och team hamster kommer kunna bevittna svältkanibalkatastrofen från sina balkonger, sittandes på balar med toapapper.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SneakyBeaky
Precis, jag har inte hört någonting gällande detta någonstans i något land så jag ser risken för hungersnöd som ganska liten.

Men men, peppar peppar! Snart så kanske vi börjar äta upp varandra!

Jag göder mina två katter lite extra nu så att de är tjocka och feta lagom tills maten tar slut.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr.skalmanski
Vem vet vilka trauman det här viruset har varit med om? Vad för förskräckliga händelser kan det här viruset ha råkat ut för för att döda folk på det här sättet?- Dan Eliasson på presskonferensen idag.

Nej du skojar? Har inte själv sett det. Så nu ska man tycka synd om det lilla stackars virus-bubbisen?
Citera
2020-03-15, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazamaj
Mm senast idag hade vi en man som sökte för just Corona, dock fina vital parametrar och inte påverkad. Men läkaren hade hög misstanke. Alltså, mannen skulle inte ha sökt över huvudtaget utan hållt sig hemmani karantän. Läkaren Skickade såklart hem honom igen, sa åt honom att sätta sig i karantän och gav honom ett munskydd att ta på sig påväg hem så han inte skulle smitta andra. Det första mannen gjorde när han kom ut var att sätta sig i en taxi och ta av sig munskyddet. Där har vi ett bra exempel på en ansvarsfull medborgare som upptar onödiga resurser från sjukvården.

Ett skräckexempel bland många. Har hört liknande historier bland bekanta inom vården som berättar om människor som stormar in på sjukhus och kräver testning för viruset. Att de själva inte har vidtagit några som helst säkerhetsåtgärder på vägen till sjukhuset är inte viktigt för den vårdsökande. Det är nästan smärtsamt att se hur allt rationellt tänkande försvinner i samband med detta.

Det är bara att se till de fall som inledningsvis kom och som uteslutande var importfall från områden där det fanns god vetskap om att viruset härjade. Trots den informationen så valde många att åka och tog på så vis med sig smittan hem. Men på sikt spelar exempel som dessa inte så stor roll med tanke på att virusets framfart nu inte går att hejda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in