2020-03-15, 22:12
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nitlip
Agnes wold sa för några dagar sen att Italien är körda även USA....men många här tror väl inte på nåt som Agnes Wold säger

Hon som ville tigga handsprit till vården.

Citat:
– För övrigt har handsprit ingen effekt mot virusinfektioner och infektioner som sprids via aerosol, alltså när man hostar eller nyser. Så på förkylningar biter det inte alls, eftersom det är just virus och luftsmitta – och INTE bakterier och handsmitta, säger hon till Hälsoliv.

https://www.expressen.se/halsoliv/halsa/professorn-sluta-med-handsprit/
Citera
2020-03-15, 22:12
Medlem
BeatriceCencis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnold15
Nej helt rätt redan i första meningen.

Influensavirus som är lite svårare än normalt.

Och helt ofarligt för vanliga medborgar med normal hälsa i åldern 1-60 år.

Är du dum eller? Coronaviruset är inget influensavirus genetiskt. Coronavirus och influensavirus är två olika typer av virus.
Citera
2020-03-15, 22:13
Medlem
Problemet är inte viruset. Maten i affärerna är slut längt före. Se själva hur det hamstras
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luddewolsson
Varför detta intresse för antalet döda med precisering inom vilken tid? Under innevarande år.

Jag tänker inte gå vidare i mortalitetsprognoser då det är helt ovidkommande. Stoppa smittan nu!!

Tiden är ju exakt det allting handlar om i det här fallet, att dra ut antalet smittade över tid, att inte många behöver vård samtidigt.

Som någon sa, 1 smittad om dagen i ett år, eller 365 smittade om dagen.

Stoppa smittan nu.
Citera
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Office
Nej, jag tror inte heller att man gör det för då skulle man nog höra det i SVT dygnet runt, men om man då ställer sig frågan: Varför görs det inte?

Är det sån sjuk brist på handlingskraft inom det offentliga i Sverige?

Precis som du säger i Sverige är det sjuk brist på handlingskraft oavsätt vad som än händer i vårt land. Vi ser det tyvärr dagligen i vårt land och det gäller inte bara inom sjukvården.
Citera
2020-03-15, 22:14
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nitlip
Agnes wold sa för några dagar sen att Italien är körda även USA....men många här tror väl inte på nåt som Agnes Wold säger

Det är svårt att veta vad hon pratar om.
Hon menar att Italien och USA är körda?

Och Sverige då som inte gör ens hälften av vad de länderna gör för att stoppa smittan?

Vart landar vi då som land om några veckor?

Jag förstår mig inte på Agnes Wold och hennes uttalanden.

Ha det gött, nu ska jag ta en bärs!
Citera
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-fuckYUO-.
Siffran för allvarligt sjuka sjunker. Den är nu kring 7%

"Lustigt" nog så stiger siffran över antal döda VS friskförklarade och andelen döda är nu 8%.

Hur ska man tolka det?

Svårt att säga. Mörkertalet spelar nog in. Gör man som Sverige och bara testar de "sjuka" så fångar man nog upp de som har värre symptom än genomsnittet och varvid blir siffrorna sämre. Känner man sig dålig och hostig men övrigt bra och stannar hemma och självkurerar sig så kommer man nog inte med i statistiken. Med större kaos svårt att testa folk och många blir sjuka och frisknar till utan att man kommer med i statistiken.
Citera
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luddewolsson
Insatserna att stoppa smittan måste göras nu. Det kanske du förstod att jag menade.

Regeringen har gett upp innan de ens har börjat arbetet med att stoppa spridningen.

Smittan går inte att stoppa. Det man däremot kan göra är att fördröja
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Ser att Dagens Industri skriver i morgon att Norge räknat med att 42 procent kommer få viruset 2020 - nån som sett svenska estimeringarna?
Vore intressant att veta. Men det är väl mörkat?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PutinsPutain
Verkar som det blir innbördes krig i Norge, de har ju mera lätttillgängliga hagel brakare och maskin gevär!
Att få reise på hytta är en fundamental rättighet i Norge. I tillegg har de gott om luftambulanser som kan frakta dem hit och dit om det krävs.😉
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Man behöver inte vara egoistisk för, trött på hur folk dumförklarat en sen för att åka ut på resor och bli sjuka på köpet.. Dom är egoister!

Förnekarna vågar inte se sanningen i vitögat tills det drabbar dom, jag har försökt förvarna andra över vad som kan ske. Vissa lyssnade på och är tacksamma, andra tiger och sitter i skamvrån.

Jo kan instämma i det iofs. Men om min granne skulle fråga om jag kunde avvara en rulle dasspapper så skulle jag inte ge honom långfingret och säga "nänä, skyll dig själv, din förnekare, du får skrapa röven med en pinne". Lite solidarisk måste man väl ändå försöka vara i detta läge?
Citera
2020-03-15, 22:15
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Man behöver inte vara egoistisk för, trött på hur folk dumförklarat en sen för att åka ut på resor och bli sjuka på köpet.. Dom är egoister!

Förnekarna vågar inte se sanningen i vitögat tills det drabbar dom, jag har försökt förvarna andra över vad som kan ske. Vissa lyssnade på och är tacksamma, andra tiger och sitter i skamvrån.

Jag håller faktiskt med, dem som har förberett sig är knappast egoister - de är förutseende. De som kommer i sista stund och skall handla och det är tomt i hyllorna är de största egoisterna. Det är även dem utan lager som kommer ställa till med mest oreda och ge sig själva rätten att tjuva från andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in