2020-03-15, 21:07
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Sverige är täckt av skog och vi har en stor pappers och massaindustri. Är det en sak som inte kommer ta slut i affärerna är det toalettpapper. Att svenskar bunkrar just toalettpapper är bisarrt och förmodligen gör folk det för att de ser att andra gör det. Det vill säga att toapapper tar upp stor plats i kundvagnar, så det blir en social smitta med just bunkrande av toapapper.

Man kan behöva toapapper om man måste vara hemma pga man blir sjuk. Då kanske toapapper för 2-3 veckors behov. Mer än så är onödigt.
Citera
2020-03-15, 21:07
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Finns inget som i nuläget pekar på att det kommer bli lika illa här så varför ska du sitta här och riskera stroke för din oro.
Där skiljer vi oss åt i vår bedömning.

Jag tror inte du förstår vidden av det här. Det handlar inte bara om att ta hand om oerhört vård- och personalkrävande människor drabbade av COVID-19. Eller räkna döda i samma åkomma. Det handlar också om att vi kommer att ta sämre hand om andra - med lidande, sjukdom och dödsfall som följd. Människor med andra livshotande tillstånd (sepsis, hjärnblödning, återupplivad efter hjärtstopp etc) kommer ställas emot människor svårt sjuka i COVID-19. Vi kommer inte att ha kapacitet att klara dem alla. Dessa dödsfall kommer inte att noteras i någon COVID-19-statistik. Inte heller de som följer på inställda mottagningar, inställda cytostatikakurer, inställda operationer.

Lägg till det en personal som har detta att hantera i en situation av underbemanning sekundärt till sjukdom (egen och familjens).

Det finns fog att vara orolig över vad detta kommer att göra med oss och vårt samhälle.
Senast redigerad av Tinuviel 2020-03-15 kl. 21:12.
Citera
2020-03-15, 21:08
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omtanke
Vad som nu görs dock utan att man går ut med det öppet, är som följande. Man försöker skapa en flockimmunitet genom att låta de som inte blir så väldigt sjuka av viruset. Därför kommer skolor inte att stängas, det är den enda orsaken till att låta de fortsättningsvis vara öppna.

Somliga kommer att tycka att det är ett bra sätt medans andra inte alls kommer att gilla att deras barn och de själva används som vad som i bästa fall kan beskrivas som att vi får vara försöksobjekt i vad som kan ses som en sista desperat åtgärd, av ett system och styre som svikit det svenska folket.

Jag beskriver det som ett svek då jag inte vet hur jag annars ska tolka uttalanden som att "vi är väl förberedda", "vi kommer inte att drabbas som de i Italien" och liknande. Detta ska ses som en fortsättning på uttalanden som "viruset kommer inte att komma hit", "viruset stannar i Kina", "det är helt säkert att semestra i Europa", "barn blir inte smittade" och ja jag behöver knappast fortsätta.

Så vad vinner vi då på flockimmunitet?
Ja Det är ju enklast att få genom massvaccinationer, men mot SARS-CoV-2 finns inget vaccin. Det som återstår är alltså att tillräckligt många ska genomlida COVID-19 och man hoppas att genom att skydda riskgrupper så ska det inte bli alltför många dödsfall. Får nog många sjukdomen kan, och jag säger kan, vi stoppa spridningen då nog många är immuna.

Än så länge ser det någorlunda vettigt ut på papperet eller hur?

Nu till bekymret, man vet inte huruvida man blir immun eller inte. Man vet inte om viruset stannar kvar längre i kroppen än ett par veckor. Det man kan räkna med om viruset går ur kroppen är ingen immunitet men en ökad motståndskraft under 3-4 månader. Men inte ens detta vet man säkert.

Vi kan ju titta lite på vad BSI (British Society for Immunology) säger.

Ja som sagt, vilka andra faktiska orsaker finns det att hålla skolor öppna? Vi fortsätter att läsa vad denne professor säger..

Källan då https://www.immunology.org/news/bsi-response-herd-immunity-and-sars-cov-2

Min fråga är då, tycker svenska folket att det här är en trovärdig väg att gå? Hade det varit bättre att stänga ner allt och vänta ut viruset?

Jag kallar det rysk roulette med det svenska folket som insats och tyvärr med en hög dödlighet som hade kunnat undvikas.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:
How this South Korean company created coronavirus test kits in three weeks
Citat:
Following that, Chun made a snap decision. His 395 employees would drop all other work and focus on making coronavirus test kits. Production of the company's 50 or so other products temporarily ceased for two weeks.
"Emergency operation means all of the divisions, you have to change your job," he said. "All of our teams are focusing on coronavirus product development."
Citat:
That means micro molecular biologists with PhDs have had to drop research and development to take a seat on the assembly line.
"Some times (senior scientists are) doing packaging of the product. It doesn't matter how they are educated, it doesn't matter because we are crazy here," said Noh Si-won, the executive director of corporate strategy.
Seegene is one of four domestic companies providing coronavirus test kits in South Korea.
https://edition.cnn.com/2020/03/12/asia/coronavirus-south-korea-testing-intl-hnk/index.html

Imponerande!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Detta är ju mycket intressant tycker jag. Hur snabbt kan man få patienter genom sjukvården med plasma? Hur mycket kan det reducera behovet av IVA-platser?
Det är inget jag ska uttala mig om, egentligen för jag har ingen insyn i hur det ligger till hos lkm- företagen men att ta fram läkemedel går INTE fort, det vet jag. Tyvärr.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ms Elliot
Varför så få journalister vid pressträffen? Vill man inte få frågor?

Journalisterna börjar bli tveksamma och litar inte på regimen. Det är en allmän trend i samhället tror jag och misstänksamheten bara ökar.
Citera
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Och du menar alltså att de således är orimliga?
Ungefär lika rimliga som siffrorna kring fisen i rymden a.k.a "covid19"

Ta av dig foliehatten och kom in i verkligheten.
Det jag menar är att man får ta dessa siffror med en nypa salt. Men du är uppenbarligen en person som silar mygg och sväljer kameler.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Och där har vi redan slagit i taket?

Kanske om 1 till 2 veckor till så är det nog ganska fullt i sängarna på svenska sjukhus. Speciellt med tanke på att vi har lagt ner så mycket och satsat på supersjukhus. Speciellt ovanför Uppsala och norrut.
Citera
2020-03-15, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kentuckyfry
Därför att WHO vet numera ett inte ens 1% av alla under 19 blir smittade. Man antar att de i sin sociala gruppering utsätts för flera Coronavirus än vuxna och till stor del är immuna. Barn blir i regel inte påverkade alls. Dessutom kommer det i slutänden ändå krävas att en majoritet utsätts för viruset och utvecklar immunitet. Vad är alternativet? Stoppa samhället i 1-2 år? 🙄
Skolor är en av värsta smitthärdar. Det handlar inte bara om barn, det handlar att barn för över smittan på hemmaplan och till de äldre. Då kommer samhället verkligen att bli stoppat, med sjuka föräldrar, tycker inte du det? Det handlar inte om evig stängning av skolor utan om någon enstaka vecka tills vi har "stängt" smittkedjan...
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ms Elliot
Varför så få journalister vid pressträffen? Vill man inte få frågor?

Regimens media visste att inget nytt skulle framkomma. De hade redan fått instruktioner om vad de ska skriva.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Jag har följt utvecklingen sedan januari och numera bryr jag mig inte mer om siffrorna förutom att de är en ballpark på utvecklingen för det är så mycket som inte stämmer.

Vi klagade på Kina och deras rapporter men är inte ett dugg bättre själva.

Det jag klagar på med Kina är att de valde att göra ingenting i 3 veckor när de kunde hindrat detta från att ske. Trots att SARS brutit ut på precis samma sätt. Förbudet mot wet markets med vilda djur som infördes efter SARS försvann. Hade de behållit förbudet hade vi inte haft denna situation just nu.

I övrigt försöker de framställa sig själva som exemplariska i hela karusellen och försöker nu rikta bort uppmärksamheten från sig själva genom att komma med efterblivna anklagelser som att viruset planterats in av USA

Jag är sur på Kina för att deras vidriga matvanor försatt oss i denna situation från början, när erfarenheten de fått efter SARS borde lett till förändring.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Sprayandet av desinfektionsmedel vi har sett många exempel på, senast i Spanien, funkar det? Vad är det det för kemikalier de sprayar med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in