2020-03-15, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Är du helt jävla rubbad eller? Vet du inte att folk som är Whistler blowers i diktaturer försvinner? Leta källan själv vet ja. Tror du att kinesiska myndigheter går ut med den informationen eller? Hur blåögd får man lov att vara? Och du som ändå vistats i Kina relativt många gånger blundar för att folk försvinner där.

Förresten: www.nytimes.com/2020/02/14/business/wuhan-coronavirus-journalists.amp.html

www.bbc.com/news/amp/world-asia-china-51486106

www.theguardian.com/world/2020/feb/10/coronavirus-journalist-missing-in-wuhan-as-anger-towards-chinese-authorities-grows

Astma skrev jag för att de som har astma lättare far illa av viruset.

Men lille vän.
Varför så hårda ord? Ta det lugnt.
Jag är välbekant med hur det fungerar i diktaturer. Det lärde man sig i högstadiet.

Det är irrelevant här dock.
Jag ifrågasatte det du skrev gällande en mobilfilm, som mycket väl kan ifrågasättas.
Det kan alla mobilfilmer. Det är poängen.
Att Kina behandlar många människor illa har inte med denna sakfråga att göra.
Citera
2020-03-15, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Pork
Det stämmer inte för Sverige, den svenska statistiken verkar inte inkludera den här datan. Bara Stockholm har fler inlagda inom intensivvård.
https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/03/fall-av-nya-coronaviruset-i-stockholm-den-15-mars/
Takk for informasjon!
Citera
2020-03-15, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Om det stämmer känns det mer och mer som någon typ av population control. Antingen av en styrande elit, någon typ av gud, utomjordingar eller naturen själv.

Har svårt att tro att kineserna själva skulle vilja kontrollera populationen? De vill ju ta över världen. I så fall är det USA som försöker ta kål på dem och deras ekonomi på en och samma gång.

Verkar som Europa är den största förloraren i allt detta. Ekonomiskt, politiskt och socialt. Vi har brexit som redan försvagat EU och resten kommer falla isär när som helst känns det som.
Citera
2020-03-15, 21:10
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Senaste siffror beträffande Sverige är 1040 smittade och 1 friskförklarad. 3 st har dött tyvärr och fortfarande är det 2 som är allvarligt sjuka. Dom 2 kan vara mycket svåra fall. Jag tycker det är underligt att inte fler är allvarligt sjuka. Jag litar inte ett dugg på dessa siffror.

79 nya fall tillkom idag men även det är en siffra som jag betvivlar. Om siffrorna ändå skulle stämma, så kan man tolka det som att läget har förbättrats något, men som sagt, jag tvivlar, nu förstår jag hur folk kände sig i gamla Sovjetunionen. Aldrig lita på officiella siffror, aldrig lita på regimens rapporter.

Söndercurlade fjant. Stäng ner datorn, börja jobba och va samhället till nytta istället som nu en belastning.
Citera
2020-03-15, 21:11
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
...

Men det är lätt att missförstå vad han säger.
Jo, framför allt när han uttrycker sig såhär:
Citat:
Statsepidemiologen Anders Tegnell säger att han inte är orolig för att det finns många smittade som ännu inte upptäckts i Sverige.
– Nej, för att det är nog ett faktum. Och är det inte ett faktum i dag så är det ett faktum ganska snart.
https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-om-morkertalet-haller-pa-att-bli-storre/

Finns det många eller finns det inte många? Är det nu eller sen? Är det nog-faktum eller faktum?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Quinz
Har svårt att tro att kineserna själva skulle vilja kontrollera populationen? De vill ju ta över världen. I så fall är det USA som försöker ta kål på dem och deras ekonomi på en och samma gång.

Verkar som Europa är den största förloraren i allt detta. Ekonomiskt, politiskt och socialt. Vi har brexit som redan försvagat EU och resten kommer falla isär när som helst känns det som.

Fast det måste ju inte vara Kina som placerat smittan där.
Citera
Medlem
Jag gav min mor rekommendation att sluta gå till jobbet de närmaste veckorna då osäkerheten kring hur läget kommer se ut framöver är stor. Hon jobbar på en förskola i Stockholm och åker till jobbet via kollektivtrafiken. Hon är 60+ med vad jag skulle beskriva som en generellt sämre hälsa för sin ålder (övervikt, allergier och blir ofta sjuk).

Min misstanke är att skolorna i Stockholm kommer stänga om utvecklingen fortsätter i samma takt som nu oavsett. Det är inte en fråga om, utan när. Skolorna har redan början förbereda sig för denna eventualitet och påsklovet är runt hörnet. Att avvakta beslut från skolan eller regeringen och agera nyttig idiot känns som en onödig risk att ta för någon med hennes hälsotillstånd. Det är bättre att låta en yngre vikarie ta denna risk eftersom deras förutsättningar är bättre om de skulle smittas.

I bästa fall har jag fel, men kostnaden för det är försumbar relativt det pris som hon skulle kunna betala vid smitta. Om några veckor kommer vi veta bättre hur läget ser ut. Är jag hysterisk?
Senast redigerad av har 2020-03-15 kl. 21:20.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Senaste siffror beträffande Sverige är 1040 smittade och 1 friskförklarad. 3 st har dött tyvärr och fortfarande är det 2 som är allvarligt sjuka. Dom 2 kan vara mycket svåra fall. Jag tycker det är underligt att inte fler är allvarligt sjuka. Jag litar inte ett dugg på dessa siffror.

79 nya fall tillkom idag men även det är en siffra som jag betvivlar. Om siffrorna ändå skulle stämma, så kan man tolka det som att läget har förbättrats något, men som sagt, jag tvivlar, nu förstår jag hur folk kände sig i gamla Sovjetunionen. Aldrig lita på officiella siffror, aldrig lita på regimens rapporter.
Det har nämnts tusen gånger att dessa siffror inte speglar verkligheten eftersom man inte har kapaciteten att testa alla. Endast patienter med allvarliga symtom testas.
Citera
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Tyder tillståndet i Kina och Wuhan på att man inte blir immun, tänk nu innan du svarar?

Ingen försöker aktivt skapa flockimmunitet, vi har inget vaccin, däremot sköter naturens gång det här, och vi kan inte göra ett skit för att utrota smittan med mindre att vi åtgärdar oss tillbaks till medeltida levnadsstandard.

Vi kan fördröja smittan för att skydda våra svaga och vården, och det är just vad alla åtgärdar syftar till.

Är du missnöjd med Sverige är det fullt tillåtet att flytta till Danmark eller annat föredömligt land, tänk dock på att i många av de här länderna måste du alltid tänka på att du kan smittas med rabies.

Märkligt att vi har lyckats utrota många sjukdomar i Sverige när vi har så värdelösa epidemiologer, tycker du inte?

Många av de sjukdomar vi lyckats utrota har kommit TILLBAKA. Dagens epidemiologer skall inte förväxlas med gårdagens.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ferhatinho1
Personen lär ju vara i riskgruppen om man säger så...

Jo han sluta svara så jag slog nog huvudet på spiken där
Citera
2020-03-15, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Jag tror man mår bäst av att utgå från att Italien har uppåt 1 miljon smittade vid det här laget, såvida man inte är väldigt sugen på att utgå från att dödligheten är på 10-15 % och hoppas på att jorden går under.

Såvida inte viruset muterat annorlunda i Italien bör Sydkoreas statistiska underlag kunna vara ett underlag för att vägleda. De påstås ha testat 200 000 personer och konstaterat 80 döda på 8000 smittade. Det ger en dödlighet på 1% ungefär. Använd den siffran och Italiens smittade är snarare 200 000 eller mycket mer. Det bor väl typ 12 miljoner endast i Lombardiet, om smittar funnits i dessa områden utan att någon varit medveten om det eller tänkt sig för alls är det ganska rimligt att extremt många smittats då inga försiktighetsåtgärder tagits.

Troligt. Då landar vi på en dödlighet (än så länge) på ca 0,2%. Lär antagligen stiga nån tiondel.
Och då ska man komma ihåg att medelåldern på de döda var ca 80 år.
Fast jag garderar med att det hamnar på knappt 0,5% när vi summerar om ett par månader.
Citera
2020-03-15, 21:12
Medlem
SneakyBeakys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Är det dem som brukar hänga på akuten annars menar du?
Av allt att döma så brukar det vara dom som orsakar kaos på akuten, huruvida dom har där att göra från första början låter jag vara osagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in