2020-03-15, 19:23
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Jag är rädd för att folk kommer inse att de inte är så rika som de tror.
Ja, det är nog uppenbart efter börskrasch (får se hur det går i morogon, men jag är inte optimist) och därefter bostads/fastighetspriser. Men det är klart de med cash på fickan kan ju tjäna på det här, som alltid i kristider.
Citera
2020-03-15, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, väldigt få kommer vilja bo en storstad i framtiden. Hejdå höga bostadspriser i de svenska "storstäderna"...
Varför ska man inte bo i storstad? jag drog från landsbygd på 90 talet just på grund av att det inte fans så mycket jobb där och det som fanns var värre skitjobb rakt av. Som att tvätta lokaler i ett slakteri med högtryckspruta när alla gått hem och liknade.

Ett par månader i storstad så hade jag betydligt bättre jobb än det och dom i min ålder som stannande hemma gick på socialbidrag i många många år, i dag känner jag knappt någon i min egen hembyggd och man lägger fortfarande långsamt ner allt bit för bit...
Citera
2020-03-15, 19:31
Medlem
Citat:
Ja, väldigt få kommer vilja bo en storstad i framtiden. Hejdå höga bostadspriser i de svenska "storstäderna"...

Dummaste jag hört.
Citera
2020-03-15, 19:40
Medlem
Rulzs avatar
Skönt att man har bunden ränta på bolånet.
Citera
2020-03-15, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RCI856645964
Bostäder kan inte sjunka i värde (annat än tillfälligt).

Det är den säkraste investering du kan göra.

Du blandar ihop pris och värde. Bostäder kan mycket väl falla i pris.
Citera
2020-03-15, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorAndreFlo

Givetvis. Men långsiktigt så har emellertid bostadsaffärer varit en mycket god investering, i synnerhet i storstäderna där det inte finns ett fungerande system för hyresrätter. Därutöver bygger amortering upp ett kapital över tid, medan hyresrätter dränerar kapital.

Med det sagt får vi säkert se en kortsiktig korrigering, varför det är läge att iaktta försiktighet inför ett lägenhetsköp i närtid.

Med en horisont på 5+ år har jag emellertid svårt att se att corona skulle påverka prisbilden.
Citera
2020-03-15, 20:08
Medlem
Även om folk tvingas sälja bostäder billigt kommer det ta tid innan det visar sig i statistiken eftersom mäklare inte redovisar sådana försäljningar. Dvs officiell prisstatstik har en tröghet pga fifflande mäklare.

Fanns mängder av sådana exempel när bankerna drog åt ammorteringen och utlåningen för nåt år sedan. Trots att det såldes bostäder rätt billigt syntes aldrig skymten av försäljningarna på hemnet och liknande sidor om de låg långt under snittet.
Citera
2020-03-15, 20:12
Medlem
RCI856645964s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorAndreFlo

Bostäder stiger alltid i värde. Det har de gjort i flera hundra år.
Citera
2020-03-15, 20:21
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ja, det är nog uppenbart efter börskrasch (får se hur det går i morogon, men jag är inte optimist) och därefter bostads/fastighetspriser. Men det är klart de med cash på fickan kan ju tjäna på det här, som alltid i kristider.

Vi kommer se ytterligare ett fall i morgon. Konstigt vore det annars. Jag skulle gissa ytterligare minus 20% ned denna vecka innan vi når platå 1.

Det här drar naturligtvis åt remmen hos bankerna att låna ut till lägenheter o fastigheter.
Citera
2020-03-15, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Vi kommer se ytterligare ett fall i morgon. Konstigt vore det annars. Jag skulle gissa ytterligare minus 20% ned denna vecka innan vi når platå 1.

Det här drar naturligtvis åt remmen hos bankerna att låna ut till lägenheter o fastigheter.

USA avslutade veckan på +9%, så varför skulle vi backa imorgon?
Citera
2020-03-15, 20:31
Medlem
utforskarens avatar
Om tillräckligt många dör, så att en massa bostäder blir lediga, så blir det kanske en prisnedgång som står sig ett tag.

Annars en mer tillfällig dipp, tills marknaden och privatpersoners ekonomi har repat sig igen (vilket det kommer göra).

Även om företag tvingas i konkurs pga. uteblivna intäkter eller arbetskraft nu, så kommer deras tjänster och produkter fortfarande att efterfrågas när läget lugnat ned sig, lika mycket personal och lika många företag kommer alltså rymmas på marknaden igen.
Citera
2020-03-15, 20:41
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExceptionellExtas
Dummaste jag hört.
Kan du utveckla? Vi ser ju den trenden redan och den kommer förstärkas nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in