2020-03-15, 19:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Någon som vet hur många av de 1000 officiella Coronafall vi har i Sverige som är intagna på sjukhus?
Citera
2020-03-15, 19:26
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Stoppa spridningen går inte eftersom det är ett nytt virus. Poängen med åtgärderna är att infektera en hanterbar del i taget. Alla på en gång ger kaos.
Jag vågar slå vad om att ett vaccin är färdigt långt innan årets slut. Jag gissar produktionen är igång om några månader.
Ett vaccin jag definitivt inte kommer att ta. Vaccin skall testas under fler år och det är det ju inte talan om nu.
10- 15 år har jag läst om vad gäller vaccin.
Det här vaccinet kan bli rena rama råttgiftet.
Senast redigerad av gabrielle2 2020-03-15 kl. 19:28.
Citera
Medlem
Citat:
Stoppa spridningen går inte eftersom det är ett nytt virus. Poängen med åtgärderna är att infektera en hanterbar del i taget. Alla på en gång ger kaos.
Jag vågar slå vad om att ett vaccin är färdigt långt innan årets slut. Jag gissar produktionen är igång om några månader.

I ett superkrisläge tror jag också att vaccin kommer snabbare än förväntat. Det är bara och hålla sig och sina nära friska.
Citera
Medlem
AldoRaines avatar
Hälften av de som intensivvårdas (300 pers) i Frankrike är under 60 år!

https://omni.se/senaste
Citera
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Tegnell idag, det kan redan finnas ett par miljoner smittade i Sverige:

" Något annat som diskuterats flitigt i veckan är Sydkoreas hantering av coronakrisen. De har hyllats som ett föregångsland med större drive in-testning för viruset.
Men det är inte aktuellt i Sverige. Bland annat eftersom det kan röra sig om ”ett par, tre miljoner” svenskar som just nu har någon form av lätta symtom, säger Anders Tegnell."

https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-om-morkertalet-haller-pa-att-bli-storre/

Är väl väldigt positivt om det är flera miljoner smittade nu med lätta symptom? Om det skulle vara så, så är väl viruset dött om inte allt för länge?
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Vad ska du med munskydd till?

Har du sett gatubilder från Kina?
Citera
2020-03-15, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Någon som vet ifall rökning är en riskfaktor för överlevnad i detta virus?
Nej men en riskfaktor för svår sjukdom och död såklart.
Citera
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:

Att testa vaccin tar tid. Enda anledningen till att pandemrix var klart efter 6 månader var för att svininfluensan var en ny version av ett redan känt virus. Och då visade det sig ändå att en massa barn fick narkolepsi av skiten. Om vi får ett vaccin på marknaden innan 2021 äter jag min sko om vi inte får se horribla biverkningar världen över

Men jag hoppas jag har fel och att du har rätt. Men det är inget jag tänker slå vad om.
Citera
Avslutad
Citat:

Sedan läste jag att det även testas åtskilliga befintliga läkemedel som antiviral behandling. Om forskarna har tur och träffar på något tidigt som visar lovande resultat, kommer det ändå dröja innan denna medicin skickas ut till sjukhusen? Jag menar om dom måste se över långsiktig påverkan och så?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Är det någon som kan läsa vad detta handlar om (artikeln är låst): https://www.vk.se/2020-03-15/universitetsanstallda-smittade-av-corona

Har doktor Tengele lyckas smitta ned Umeå universitet? Stäng förskola och skola.

Det gäller två som varit på konferens i London och två som varit i norra Italien. Av dessa hade en hunnit jobba några dagar innan personen insjuknade. Kollegorna till denne kommer att arbeta hemifrån i två veckor...
Citera
2020-03-15, 19:28
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadhusRoland
Man skulle ha beställt in skyddsutrustning till vården för typ 8 veckor sen.

Men när tydligen började man beställa in det den här helgen?!! Det var vad dom sa på livesändningen på svt idag.

Varför väntade man så länge???

Har man ens utbildat vårdpersonalen hur dom ska agera vid en sån här smitta eller tänkte man göra det om en vecka eller två???

För att i Sverige råder byråkrati. Det är sjukhusen själv som ska beställa in material och ha "krisberedskap". Hur man ska göra det när man drar åt budgeten hela tiden förstår dock ingen som kan tänka.
Citera
2020-03-15, 19:28
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Tegnell idag, det kan redan finnas ett par miljoner smittade i Sverige:

" Något annat som diskuterats flitigt i veckan är Sydkoreas hantering av coronakrisen. De har hyllats som ett föregångsland med större drive in-testning för viruset.
Men det är inte aktuellt i Sverige. Bland annat eftersom det kan röra sig om ”ett par, tre miljoner” svenskar som just nu har någon form av lätta symtom, säger Anders Tegnell."

https://www.expressen.se/nyheter/tegnell-om-morkertalet-haller-pa-att-bli-storre/
Som vanligt hittar han på lite fritt för att motivera sin egen strategi i det här landet och ta bort fokus från att Sydkorea lyckats få bukt med sjukdomen - alltmedan vi är på väg utför.

Men man ska nog inte tolka det som att miljoner kan ha COVID-19, utan att många nu är småförkylda, har influensa etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in