2020-03-15, 13:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Fick du några varor utan att skriva under?

Ja, dom vill man skriver under, för om varorna försvinner utan underskrift har Coop ansvaret.
Men eftersom detta inte är ett stort problem så går dom med på att varorna ställs utanför dörren, dom hör ju att jag är hemma när jag ropar försvinn 😷😷😷😷😷
Citera
2020-03-15, 13:51
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignoramibus
Japp, och vi skulle ha 15-20% IVA fall och 6-8% dödlighet.

4 pers på iva och 2 dödsfall ger 20 fall. Vi har 10 000 fall i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Jag tror inte att så många påstått det. Vi har dessutom bara sett början av utvecklingen i Sverige. Det blir betydligt värre om 2-3 veckor. Fast det kan man ju förstås inte veta nu när man slutat räkna...
En siffra på ca 1% som kräver intensivvård ger med 6 totalt intensivvårdade ca 600 fall. Nu vet vi inte riktigt antal som idag ligger på intensiven, hörde en siffra på 5 bara på Huddinge så det kanske är uppemot 10-talet sådana idag, korrelerar hyggligt med siffran på knappt 1000 insjuknade. Sedan kan man nog förvänta sig att några fler av de som idag inte behöver intensivvård kommer att behöva det när de blir sämre.

Räknar man sedan baklänges från total kapacitet på respiratorer som är ca 500 idag plus ett par tiotal inom militären så handlar det om maximalt antal insjuknade samtidigt på högst något tiotals tusen innan vi når taket för sjukvården, det går ju åt respiratorer även åt svårt skadade och sjuka i andra sjukdomar, hjärtsjuka, stroke, nyopererade, trafikolyckor mm.

Om det tar slut respiratorer så kommer dödligheten att öka kraftigt bland de som inte får tillgång.
Citera
Medlem
Jag har sett idioten Agnes Wold förespråka att vi ska låta en majoritet av befolkningen bli sjuka för att uppnå "flockimmunitet". Detta förslag är vad UK tänker göra, och det har mötts av extremt mycket kritik från kunniga epidemiologer och experter på risk & komplexa system.

Citat:
Nassim Nicholas Taleb @nntaleb
UK's "herd immunity" risk-blind strategy hinges on unempirical psycholophasters' theory abt "crisis fatigue" & "nudging" BS. Assumes
1) no reinfection
2) hospitals will not be overwhelmed (w secondary deaths), 3) disease must return
4) no vaccine is coming

Total IYI Lunacy.

https://twitter.com/nntaleb/status/1238865934179340294

Lyssna nu - det är extremt viktigt att vi inte accelererar detta mot flockimmunitet - då är vi körda.

Agnes Wold och hennes boomer-kollegor är inkompetenta idioter som har åkt en "hiss" upp i karriären utan att åstadkomma ett skit, liksom många andra i hennes generation. Yngre kollegor vrider sig när dessa människor uttalar sig!

Om myndigheter börjar genomföra flockimmunitet måste vi alla högljutt protestera.

Fysiskt avståndstagande är det enda fungerande rådet mot Covid-19.

Rådet att "tvätta händerna!" som medierna lägger högst på åtgärdslistan är främst en metod för att lugna befolkningen, eftersom det är något allmänheten kan göra för att känna sig lite lugnare när man går genom vardagen precis som vanligt. Jag hoppas ni såg JRE-podcasten med infektionssjukdomsexperten Michael Osterholm: https://youtu.be/E3URhJx0NSw?t=2590

Osterholm poängterar att det inte är ärligt mot befolkningen att påstå att tvätta händerna är det bästa man kan göra. Fysiskt avståndstagande från andra människor är det främsta rådet. Detta beror på att vi nu har förstått att Covid-19 smittar via luften. Det räcker att andas samma luft - man behöver inte ens stå rakt framför en nysning eller hostning.

OBS! Detta innebär inte att ni ska sluta tvätta händerna. Tvätta händerna med såpa dödar viruset. Det finns dock trots detta väldigt lite data som stödjer att viruset skulle ha en infektionsvektor från händerna till ansiktet. Poängen är emellertid att med tanke på att viruset är luftburet så måste vi begränsa social kontakt så mycket som absolut möjligt. Tvätta händerna är felaktigt befordrat till toppen av åtgärdslistan!
Senast redigerad av 2020-02-26 2020-03-15 kl. 13:56.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Du får kolla på Death rate här och avgöra för dig själv:
https://www.wsj.com/articles/whos-most-at-risk-from-the-coronavirus-11584048476

Även om man inte dör så kan man få "peumonia".
Jag tror verkligen inte att man kan ha feber i så lång tid som flera veckor.
Skulle ja gå med feber i flera veckor kommer ja att dö av självmord
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Typical Symptoms
COVID-19 typically causes flu-like symptoms including a fever and cough.

In some patients - particularly the elderly and others with other chronic health conditions - these symptoms can develop into pneumonia, with chest tightness, chest pain, and shortness of breath.

It seems to start with a fever, followed by a dry cough.

After a week, it can lead to shortness of breath, with about 20% of patients requiring hospital treatment.

Notably, the COVID-19 infection rarely seems to cause a runny nose, sneezing, or sore throat (these symptoms have been observed in only about 5% of patients). Sore throat, sneezing, and stuffy nose are most often signs of a cold.

Källa:
https://www.worldometers.info/coronavirus/coronavirus-symptoms/
Tack!
Vet du bra svenska sidor att följa (om de ens finns)?
Följer bara coronakartan och c19.se just nu.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Tyvärr så skämtar han inte, han hade minsann läst att viruset bara överlever 8-9 tim utanför kroppen...

Det är en vanlig skåpbil, vi delar på bilarna på vår arbetsplats.

Bilen bör ju i det minsta ha blivit "spritad" på ratt, reglage, dörrhandtag etc..
Citera
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbohaler666
Var hittar man svaret?
Gå in i dokumentet och scrolla ner till slutet av texten och nedan för står det svar på skriftlig fråga, klicka och läs. men jag har inget bättre för mig så här är svaret.

Svar på fråga 2019/20:854 av Clara Aranda (SD)
Sveriges beredskap vid pandemiutbrott

Alexandra Anstrell har frågat inrikesministern om regeringen har planer på att vara Kina behjälpligt med ett CBRN-team. Frågan har överlämnats till mig.

Camilla Waltersson Grönvall har frågat mig vilken krisplan och samlad strategi jag och regeringen tagit fram gällande Sveriges hantering av det nya coronaviruset och när den planen kommer att presenteras.

Clara Aranda har frågat mig hur jag ser på situationen när det gäller Sveriges beredskap inför pandemiutbrott, både vad gäller Sveriges befintliga resurser för att förhindra smittspridning och hälso- och sjukvårdens möjlighet att ge adekvat vård för att bota patienter vid en uppkommen pandemi.

Liksom jag har svarat tidigare frågeställare i samma ämne har Sverige omfattande beredskapsplaner gällande pandemisk influensa på nationell, regional och lokal nivå. Dessa planer är även applicerbara på andra större utbrott av smittsamma sjukdomar, exempelvis den sjukdom orsakad av det nya coronaviruset (2019-nCoV) som nu har ett utbrott i Asien. Beredskapsplaneringen för en pandemi syftar till att begränsa smittspridningen och minska de negativa konsekvenserna för de som påverkas av pandemin. Folkhälsomyndigheten samordnar pandemiberedskapen på nationell nivå och ger stöd till planeringen på regional och lokal nivå, där det operativa arbetet bedrivs. I varje region finns en smittskyddsläkare som tar fram en pandemiplan och samverkar med beredskapsansvariga inom regionen. Internationell samordning sker bland annat med Världshälsoorganisationen (WHO) och inom EU och dess smittskyddsorgan ECDC.

Regionerna som ansvarar för hälso- och sjukvården i Sverige ansvarar också för vård och omhändertagande av patient med misstänkt smitta. Rutiner för detta finns inom regionerna, och nationella rekommendationer för handläggning av misstänkta fall tas fram av Folkhälsomyndigheten.

Regeringen har fattat beslut om att bestämmelserna om allmänfarliga och samhällsfarliga sjukdomar i smittskyddslagen ska tillämpas på 2019-nCoV. Bakgrunden till beslutet är att en eventuell spridning av coronaviruset i samhället skulle kunna innebära en allvarlig störning i viktiga samhällsfunktioner och att det då kan finnas behov av att vidta smittskyddsåtgärder som kräver lagstöd. Detta beslut kommer att underställas riksdagen enligt gällande regler.

Den 6 februari informerades Socialutskottet om regeringens arbete med anledning av det nya coronaviruset och åtgärder som vidtagits liksom det övergripande arbetet med krisberedskap och krishantering.

Regeringskansliets krishanteringsorganisation arbetar dygnet runt, året runt och följer nära aktuella händelseutvecklingar, både inom landet och internationellt. Det gäller även hanteringen av coronaviruset (2019-nCoV). UD har genomfört ett omfattande konsulärt arbete med anledning av händelsen och arbete pågår fortfarande. Statsministern och statsråden får information löpande om händelseutvecklingen. Regeringen inklusive berörda ambassader följer utvecklingen noga och har en nära kontakt med ansvariga myndigheter. Någon begäran från Kina om att bistå med ett CBRN-team har hittills inte inkommit och regeringen har idag inga planer på att bistå Kina med ett sådant team.

Folkhälsomyndigheten ansvarar för de nationella beredskapslagren av beredskapsläkemedel, samt för framtagande av användningsrekommendationer. Dessa lager syftar till att förstärka hälso- och sjukvårdens tillgång på läkemedel vid allvarlig smittskyddshändelse där sjukvårdens egna resurser inte räcker till. Sverige har avtal med vaccintillverkare av vaccin mot pandemisk influensa. Regeringen har även gett Folkhälsomyndigheten i uppdrag till att säkerställa fortsatt tillgång till vaccinbehandling för befolkningen vid en pandemisk influensa.

Regeringen har även tagit initiativ till en översyn av beredskapen inom hälso- och sjukvården vid kriser och krig. I augusti 2018 tillsatte regeringen Utredningen om hälso- och sjukvårdens beredskap (S2018:09) där pandemi utreds som ett hälsohot och där läkemedelsberedskap ingår. Utredningen ska slutredovisas 30 september 2021 och förväntas bidra med ytterligare viktig kunskap för svensk beredskap för en eventuell pandemi samt för nationell läkemedelsberedskap.

Stockholm den 11 februari 2020

Lena Hallengren
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Influensan så fungerar det så där. Ebola har en dödlighet 80-100 procent så där kan det inte bli någon flock immunitet. Det blir det inte i HIV heller.

Fel. Ebola har i genomsnitt 50% CRF
https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/ebola-virus-disease

Om man ska komma med siffror, kom med korrekta sifrror istället för att höfta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Någon som vet om Spanien rapporterar dödsfall en gång om dagen, eller oftare? 12 rapporterade idag, var väl över 50 igår? Känns väl för bra för att vara sant, så tyvärr kommer det väl fler uppdateringar.

Med tanke på isoleringen lär det kunna vara ett gäng som man hittar om ett par månader när lukten börjar sprida sej.
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
"sedan kommer helvetet" alltså du är så jävla töntig. 80% får mild infektion. 80%.

Jättesynd om de som får det värre och jag hoppas verkligen vi saktar in hastigheten på det här så så många som möjligt får adekvat vård. Men tagga ner lite för fan.

Nej, 80% har (för tillfället) en mild symtombild. Det är detta som är problemet med statistik, man kan påvisa nästan vadsomhelst utan att ljuga per se. Även cancer kan vara mild i början.
Citera
2020-03-15, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Ska man säga att det är upp till ert samvete?
Risken att din fru smittar sina kollegor (och patienter) finns givetvis.
Men hennes arbetsplats är rimligen bemannad med folk som respekterar om hon använder handskar och munskydd.

Hur är det för dig?
Nån måste ju ta hand om det febriga barnet!

Det är tydligen är det upp till oss.

Vi har möjlighet att turas om att vara hemma de flesta arbetspassen även om det skulle bli ansträngt.

Det som folk tar för givet i som värme och el i huset sjukvården ser man direkt och tar inte för givet.
Det är väl först när värmen och elen försvinner som man förstår att det ligger ett arbete bakom den.
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lisett
Du missar min poäng. Situationen är allvarlig för samhället, men ni tomtar försöker få det att låta som om du enskilde person som är frisk och ung skulle drabbas så kommer du genomlida "ett helvete" och typ nästan garanterat hamna på IVA. Så är det inte.

Det betyder inte heller att unga friska personer inte dör eller får permanenta skador. I princip 100% av fallen som utvecklat lunginflammation har man sett skador på lungorna som inte återhämtat sig efter mer än en månad. I Sydkorea är dödligheten runt 0,1% av de testade i 30-årsåldern, vilket är lågt men utslaget på 80% av befolkningen blir det åtskilliga tusen.
Citera
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag vet inte om jag är av nåt speciellt virke men kan jag vårda patienter med egentillverkade skydd så kommer jag att fortsätta.

Man får väl knåpa ihop nåt av kaffefilter gem och gummiband.

Jag skulle inte kunna leva med mig själv om jag övergav en patient.

Knata in på t.ex Ö&B och köp lösa dammsugarfilter som är HEPA-kolla om de uppfyller ffp3.
Som sköterska borde du ha tillgång till skalpell, bara att ta en kasserat munskydd som du steriliserat och använda som mall när du sen skär ut dammsugarfiltret.

Om du har tillgång till ozon generator på avdelningen (UV rör som dödar virus) så kan du ju hänga upp maskerna där efter användning och döda viruset i maskerna, eller spraya dom med isopropanol och vänta 10-20 min.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in