2020-03-15, 08:27
Medlem
det här med hur dödsfall (dödsorsak) rapporteras i sverige

om någon gamling är svårt sjuk av cancer (eller stroke/infarkt) och smittas av corona och dör

är då dödsorsaken cancer eller corona?
Citera
Medlem
Hur många av er kommer att fortsätta gå till jobbet/skolan under rådande omständigheter?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obscenitet
Är du medveten om att en så enkel åkomma som högt blodtryck försämrar prognosen avsevärt?
Inte avsevärt för en i övrigt fullt frisk person under 65år.

Titta på medelåldern av de som dött i Italien. Jag är snarare chokad över att det finns så många 90+ som drar upp snittet.

Allt det handlar om är att plana ut kurvan så smittspridningen inte går för fort, så sjukhusen blir överbelastade. Annars är det ingen större fara.
Ekonomin är det desto värre med.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obscenitet
Är du medveten om att en så enkel åkomma som högt blodtryck försämrar prognosen avsevärt?
Yes, jag har läst datan. Högt blodtryck är på lång sikt livsfarligt, därför medicinerar man mot det.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Kina har ju t om sagt att de flesta som insjuknar är mellan 40-60 år, dock inte att de är de som behöver intensivvård. Hade också kunnat ta den platsen ist för mina barn, barnbarn och mina föräldrar.

Enl. Italienska läkare är den största gruppen sjuka mellan 40-60 och många av dessa är i stort behov av respirator så de tvingas besluta att inga över 60 intuberas över huvud taget.
Citera
Medlem
Alla ledare i världen måste sätta sig ett runt bord och diskutera hur vi tillsammans ska lägga upp en strategi. Om karantän har funkat i Kina så tycker jag alla länder bör samarbete och göra det ihop, inte som Sverige där öppnar upp för viruset. Vad är det för mening att Norge, Danmark ,USA och många fler stänger? Detta är rent idiotiskt..

Tegnell - borde avgå, har gjort ett skit jobb.
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Det finns väl inte immunitet mot något av coronavirusarna, varför skulle detta vara annorlunda.

Det är så korkat att endast Sverige kan hitta på något sådant. Att försöka uppnå flockimmunitet mot SARS-CoV-2 kommer funka lika bra som att försöka uppnå flockimmunitet mot förkylning. Viruset kommer mutera och därmed kunna lura immunförsvaret.

Ju fler som blir smittade desto snabbare kommer det mutera. En ökad reproduktionstakt desto fler möjliga missense-mutationer.
Citera
2020-03-15, 08:28
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sthlm4h
Haha det är inte läge att prata politik eller vad och vem som gjort fel vid pandemi den diskussion sparar vi gärna tillsvidare. Hatar absolut inte på privata företag, driver ett själv (ej inom vården). Poängterade bara att all snack om brist på resurser kanske ska fokusera på var resurserna finns istället och hur man kan ta hjälp av alla privata kliniker runt om i landet. Eller du kanske föredrar att ssk etc köper munskydd för egna pengar för kunna jobba och hjälpa sjuka ?
Att prata politik var precis vad du gjorde. Det var min poäng. Du drar in ditt hat mot friskolor och privata företag i din analys...
Citera
Medlem
Grollarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Du kommer med påståenden som du inte kan backa upp. Varför ska jag göra ditt jobb? Om du påstår du något så måste du kunna bevisa det. Annars har ditt påstående 0 värde.

Om du backar upp det så tror jag på dig annars inte. Då förstår jag inte varför du är och skriver om du inte backar upp dina påståenden. Ingen tror på dig.

Jag tror inte att du kan tala för alla i tråden.
Jag skiter för övrigt i vad du tror och inte.

Detta "moder Theresa" syndrom som hon har, har jag sett förr på Flashback. Folk som går igång på att få beundran av andra. Ganska vanligt på Facebook.
I vanliga fall bryr jag mig inte, men just i den här situationen tycker jag det är direkt olämpligt, då det kan påverka hur andra som läser i denna tråd hanterar sin egen och andras hälsa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
det här med hur dödsfall (dödsorsak) rapporteras i sverige

om någon gamling är svårt sjuk av cancer (eller stroke/infarkt) och smittas av corona och dör

är då dödsorsaken cancer eller corona?
Corona.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Hur många av er kommer att fortsätta gå till jobbet/skolan under rådande omständigheter?
Tagit en vecka ledig pga massa övertid vill se vart detta barkar.
Citera
2020-03-15, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Tengnell

https://www.expressen.se/nyheter/strategin-lat-manga-smittas-i-lagom-takt/

TT: Vet ni säkert att viruset inte smittar när man inte visar symptom?

– Det går inte att säga det tvärsäkert om sjukdomar, det kan ske udda händelser. Men det som har betydelse när man hanterar stora smittspridningar är att det stora antalet smittade sker från människor som visar symptom. Letar man efter det kan man säkert hitta enstaka personer som smittar utan symptom, men i det här läget är de helt ointressanta.

En av MÅNGA rapporter om motsatsen.

Som de givetvis har tillgång till

https://www.sciencenews.org/article/coronavirus-most-contagious-before-during-first-week-symptoms
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in