2020-03-15, 13:32
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66

Fortfarande finns det jättemånga människor som inte fattar hur farligt Coronaviruset är och fortsätter leva sina liv som vanligt och kommer smitta ner andra.

Fick även leverans från Coop.se där chauffören envisades med att jag skulle öppna dörren för påskrift, men jag vägrade.

Citat:
Ursprungligen postat av Luzern
Bra Reaktion. Skrik lämna maten där väldigt högt om svaret blir Jag vill ha Signatur.

Skrik igen

Ska göra det imorgon. Kommer stå på balkongen. Lite synd att jag inte hade en vattenpistol.
I värsta fall kan jag skriva min underskrift på en liten lapp.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
De måste väl finnas grund för hur viruset utvecklas och hur länge man är sjuk.
Ja förstår ju att de kan variera från person till person men att va sjuk 2 veckor eller 8 veckor är ju en enorm skillnad. Hamnar man i respirator förstår ja att det tar längre tid så klart.

Tycker det skrivs samma saker hela tiden, från i stort sätt dag 1 men det kommer väldigt lite information som man verkligen är intresserd av, tex just hur länge man bör räkna med att vara sjuk, hur många är/beräknas behöva intensivvård, vilka läkemedel bör man använda i hemmet osv.
Är ju konstigt (tycker jag) att bara 1 fall är bekräftat som frisk i Sverige, bör inte fler börja tillfriskna snart?

Sjukdomsförloppet är mellan 29 till 32 dagar baserat på WHOs data.
Citera
Medlem
kato85s avatar
Min mor är 65 och är lärare på en lågstadieskola i en mindre stad landet.
Hon har ett år kvar till pensionen.

Antalet vårdplatser för kritiska patienter med COVID-19 är redan fulla i länet.

Hon riskerar bokstavligen talat livet när hon skall gå på jobb imorgon på grund av att FHI inte tillåtit stänging av skolorna.

Blir hon smittad och tar med den hem så kommer det även drabba min snart 70-årige far som har astma.

Det är otroligt hur ansvariga myndigheter agerar i denna situation.
Citera
2020-03-15, 13:33
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Estramus

Vi i väst borde vara otroligt tacksamma gentemot Kina för visserligen räddade de sin egen befolkning men i princip också resten av världen. Det kaos som skulle uppstått annars är svårt att föreställa sig.

Samtidigt, eftersom vi är såna pussies med vår pk och demokrati och människor på styrande poster helt utan krav på ansvar så finns det inte på kartan att vi kan köra Kinas variant.
Så småningom kommer vi säkert att vara väldigt tacksamma.
Men det "kulturella avståndet" gör att det kommer att ta tid innan den där tacksamheten erkänns.

Och det har den kinesiska statsledningen råd att vänta på. De vet att USA är på nedgång, att Ryssland är väldigt mycket mindre än Kina, och att vi i Ryssland, EU och Afrika inte kommer att ha några andra alternativ till slut, än att anpassa oss till det nya läget.
Citera
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Kanske inser de att kollapsad ekonomi kommer leda till mindre resurser till sjukvården vilket kommer ta människoliv.

Ekonomin kollapsar när människor inte känner förtroende. Hade man gjort det så hade det sett bättre ut.

Kolla exempelvis Kina vs EU vs Amerikanska.

Här pissar vi på medborgarna för vi har ingen vård och blir förvånade när vanligt folk säljer sina tillgångar.
Citera
Medlem
Guldtandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
I går skrev jag om att en f.d jobbarkompis som är 65 år och har astma och högt blodtryck går och simmar 3 gånger i veckan och umgås med folk han träffar.
Han hade jättedålig koll på fakta om Coronaviruset, men jag läxade upp honom och han lovade hålla sig hemma i fortsättningen.
Nu ringde han och var jätteskärrad, för hans gamla moster som han besökte tidigare i veckan har insjuknat med torrhosta och 40-graders feber.
Däremellan har han hunnit träffa sin 89-åriga mamma.

Fortfarande finns det jättemånga människor som inte fattar hur farligt Coronaviruset är och fortsätter leva sina liv som vanligt och kommer smitta ner andra.

Fick även leverans från Coop.se där chauffören envisades med att jag skulle öppna dörren för påskrift, men jag vägrade.
Detta kommer fortsätta tills det kallas presskonferens och folk blir TILLSAGDA att stanna hemma. Folk går fortfarande till krogen och skrattar lite lätt när de snackar om coronaviruset. Man blir fan mörkrädd.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Jag förstår vad du menar, men jag tror inte situationen är hanterad i Kina alls och framförallt så var det inte sista gången de såg Corona bland sin befolkning om de inte håller gränserna stängda, vilket dels kan ge fel signaler till omvärlden och få folk att tro att Kina hade en diabolisk plan att försvaga omvärlden eftersom de i stort nu har tillverkning av i stort sett allt som andra länder använder, de styr världsekonomin med efter detta.

Och ja jag vet som sagt flera som varit inbitna S röstar i många många år som nu börjar ifrågasätta och undra varför Sverige agerar så annorlunda mot flera andra EU länder, som om de inte bryr sig om befolkningen.

Helt sant angående Kina. Dom är ju otroligt känsliga till dess att dom antingen får ett "herd defense" eller vaccin vilket ju är i princip samma sak. Skulle inte förvåna mig om dom hittar nåt bra sätt att infektera sin befolkning i små portioner...

Edit: kanske väst börjar tänka lite efter detta.... Troligtvis inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Min mor är 65 och är lärare på en lågstadieskola i en mindre stad landet.
Hon har ett år kvar till pensionen.

Antalet vårdplatser för kritiska patienter med COVID-19 är redan fulla i länet.

Hon riskerar bokstavligen talat livet när hon skall gå på jobb imorgon på grund av att FHI inte tillåtit stänging av skolorna.

Blir hon smittad och tar med den hem så kommer det även drabba min snart 70-årige far som har astma.

Det är otroligt hur ansvariga myndigheter agerar i denna situation.

2 veckors ledighet utan läkarintyg. Kan vara idé att utnyttja.
Citera
2020-03-15, 13:34
Medlem
johan.sthlms avatar
de närmsta veckorna blir avgörande, i ca tre veckor kan ni fort förbereda er

1)
-Detta kommer fortsätta eskalera till okontrollerbar nivå men avstanna under året. Samhället befinner sig i ett slags zombie läge. Allt stängs i stort sett ner, upplopp och allvarliga brott i redan i segregerade områden råder.

-En andra eller tredje våg av viruset gör ingen större skillnad i ett redan rådande kaos.

-Endast förlossningar prioriteters, livshotande kirurgi tas om hand i sjukvården.

-Hos svenskarna växer hatet mot regeringen som gjort totala misstag och förvärrade situationen. En kontrollerad statskupp ligger för dörren.

-Ekonomin är nattsvart arbetslöshet, börskollaps och konkurser avlöser varandra

-Det genus och mens certifierade försvaret är kollapsat, endast yttre och inre hot prioriteras av det gamla gardet som lever kvar. Vatten och mat försörjning till svenskar är obefintlig.

2025 börjar Samhället och ekonomin återhämta sig

2)
Detta kommer stanna av under april, samhället kommer sakta men säkert återgå till det normala.
Med 100% säkerhet kommer en andra våg till vintern, den blir något mildare, men samhället klarar rida ut den stormen utan problem.

Räkna dock ändå med hög arbetslöshet och flera konkurser och ostabil börs.

Slutet på 2022 avstannar arbetslöshet och konkurser, under 2023 börja ekonomin återhämta sig.
Citera
Medlem
Tyrolerhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrAndres
Varför gör inte flera som jag?

Ligger i soffan och läser här med en söndags öl, givetvis en Corona.

Har handlat så familjen klarar sig i ca 2 veckor.

Inte sjuk men har träffat en som har testat positivt.

Ska gå och jobba imorgon.

Skrotat runt hemma i bara kalsongerna hela helgen. Åkte och handlade tidigt igårt, köpte på mig så jag klarar mig en vecka.

Tackat nej till alla inbjudningar ( fest igår och ett kalas idag ) denna helg.

Och nu bor jag på landet. 4 mil från en stor stad.
Citera
Medlem
godhetsapostelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktor Pork
Det Sydkorea framförallt gjort bra är ju att de lyckats stoppa smittspridningen och plana ut ökningen trots att de fick en gubben i lådan spridning i en kyrka med fler än tusen personer som fick siffrorna att dra iväg ordentligt. Det ska dock komma ihåg att det som håller nere siffrorna i Sydkorea är att de har en smittspridning som matchar deras befolkningssammansättning (överrepresentation av 20-29 men slår man ihop grupperna under 30 så har de en spridning som matchar befolkningssammansättningen. Sydkorea har också en mindre andel äldre än Sverige och Italien, särskilt de som är över 80.

Bra data över sammansättning av ålder i den här artikeln. Finns också en förklaring varför Tyskland ligger lågt där med ännu yngre fall än Sydkorea.

https://medium.com/@andreasbackhausab/coronavirus-why-its-so-deadly-in-italy-c4200a15a7bf

Jag har kört en del beräkningar baserat på den svenska ålderfördelningen 2019. Använt italiensk dödlighet från den här källan på reddit:

https://www.reddit.com/r/dataisbeautiful/comments/finaxt/oc_covid19_age_distribution_for/

Och vad gäller Korea finns bra siffror här:

https://www.businessinsider.com/coronavirus-death-rate-south-korea-compared-to-flu-2020-3?r=US&IR=T

Använder man dem och återskapar antalet dödsfall på data från 11/3 så får jag 59 istället för 60 dödsfall så det verkar stämma. Sydkorea ligger kring 0,76 % dödlighet och detta i en befolkning där du kan ge maximal vård och man masstestar. Ska man räkna ner mycket mer från detta med oklart mörkertal är det verkligen ett antagande och en risk att utgå från att dödligheten är en tiondel för att det kryllar av personer som är otestade.

Med svensk demografi och åldersfördelning och Sydkoreanska dödstal får vi en dödlighet på 1,02 %, med italiensk demografi får du en dödlighet på 1,23 % med de sydkoreanska talen per åldersgrupp. Det som ligger bakom de italienska höga siffrorna är dels att de har lika hög mortalitet i sin data som Kina hade (sannolikt på grund av samma överbelastning av systemet) och att de inte testar den yngre delen av befolkningen i samma utsträckning. Båda spelar stor roll även om snedvridningen i ålder ser mer intressant ut. Med svensk åldersfördelning blir dödstalen cirka 2,2 % oavsett om vi använder Kinas eller Italiens siffror för dödligheten per fall. Flest äldre, men vi snackar ändå 25000 (Italien) eller 70000 (Kina) döda som är 69 år och under. Med Kinas siffror dessutom 30000 som är under 60 om hela befolkningen smittas.
Väldigt bra artikel som argumenterar för att hålla nere smittan hos riskgrupper (tex äldre). Undrar bara om att låta smittan spridas fritt hos övriga befolkningen är så lämpligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
Du har missat för att du litar på det svenska etablissemanget.

Barn: 13% insjuknar. Resten får viruset, sprider det men blir aldrig sjuka själva.

Frisk mellan 30 och 60: De första 3 veckorna är milda sedan kommer helvetet.

Sjuk eller 60+: Kraftigt insjuknande redan från andra veckan.

"sedan kommer helvetet" alltså du är så jävla töntig. 80% får mild infektion. 80%.

Jättesynd om de som får det värre och jag hoppas verkligen vi saktar in hastigheten på det här så så många som möjligt får adekvat vård. Men tagga ner lite för fan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in