2020-03-15, 13:31
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Uppgifter om strategi för flockimmunitet förnekas: ”Målet är att bromsa”

Tidigare statsepidemiolog: Strategin är att låta många smittas i långsam takt

Det är SÅ patetiskt att man kan gå ut och säga så här och samtidigt göra precis tvärt om.

Det positiva är väl att svenska börsbolag kommer att vara sjukt jävla billiga att investera i efter sommaren!
Hur gör FHM tvärtom?

Hela världens börser faller, har du missat det?
Citera
2020-03-15, 13:33
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Kan alla Tegnelltöntar betänka siffrorna från andra länder som valde en annan strategi än Sverige i ett tidigt skede:

Israel 200 fall, 0 döda, 23 fall per Mcap
Taiwan 59 fall, 1 död, 2,5 fall per Mcap
Finland 244 fall, 2 döda, 44 fall per Mcap
Singapore 212 fall, 0 döda, 36 fall per Mcap

och Sverige 961 fall, 2 döda, 95 fall per Mcap med stort mörkertal

på vilket sätt är Tegnells strategi bättre?
Vem påstår att hans stegi är bättre.
Varje land bör agera efter sina förutsättningar.
Citera
2020-03-15, 13:36
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
I morse var det ett trevligt samtal om självisolering. På SKY news, där jag hängde med i hur de tänkte.

Där var det en journalist som talade om att vårstäda trädgården, måla och fixa hemma, umgås med familjen och se detta som en välkommen paus. Jag kunde faktiskt relatera till hur de resonerade, och fick bekräftad att jag är normal som nu tar tag i gamla projekt i hemmet. Läser och kopplar av, och diskuterar med dig.

Om du tycker det är jobbigt att vara själv, och kallar det för isolering i negativ bemärkelse, borde du jobba på det.

Vi vet inget om tiden. Men för varje dag som går klarnar det mer och mer, och jag tycker att det är viktigt att man tar ställning i lugn och ro tills vi ser hur olika åtgärder fungerar. I olika länder. Jag vill avvakta hur det kommer fortskrida med utgångspunkten där mina beslut sker från mitt hem. Jag vill inte utsätta mig för smitta innan jag vet hur vår regering kommer lösa problem med resurser i vården.

Det som skrämmer mig är att det inte pågår tester av folk som kommit hem till Sverige från Kina, Iran och Italien. Utan tester har man inte fakta. Smittspårning är bra skvaller, inte statistik!

Det är bara tokdoktorn Agnes Wold som uttrycker sin beundran för Anders Tegnell och som ser smittspårningen som en enda lösning. De kommer förr eller senare förstå allvaret när de själva eller folk i deras närhet smittas av viruset som är utom deras kontroll.

Hur tror du man gjorde under digerdöden , inte var strategin att bli smittad och hoppas på det bästa.
Citera
2020-03-15, 14:15
Medlem
UT64s avatar
Så noterar vi att media tagit Anders Tegnell till sitt hjärta. Har läst en hel del den senaste veckan om hur synd det är om honom, för att han får ta skit, och att hans kritiker är orättvisa.

Det är något läskigt med höga svenska tjänstemän. Vare sig de heter Eliasson, Sahlin eller Tegnell. Kanske är det t.o.m. något ondskefullt med dem. De brukar ha milda leenden och tala till folk från ovan, samtidigt som de alltid har en vet bäst attityd. Kritik viftas bort som "hat" och de är alltid 100 % regimvänliga.

Tegnell kan få all skit han förtjänar.
Citera
2020-03-15, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Bedrups-hatt
Förklara gärna, hur kan man ha förtroende för någon som visat sig ha fel så många gånger i rad? Om någon upprepat kommer med felaktiga utsagor borde det normala vara att inte lita på den personen.

- Barn kan inte bli smittade och smittar inte andra
- Smittan kommer inte uppträda utanför Kina
- Inga problem att åka till Alperna, det finns minimalt med smittade där
- Det är lungt, smittan når sin kulmen i Sverige i helgen
- Nä förresten, jag tänkte lite fel, kulmen nås på måndag eller tisdag.
(+ ytterligare ett antal utsagor som visat sig inte stämma).

Allt ovanstående har Anders Tegnell uttalat. Hur kan man då tro på honom när han åter igen säger saker? Det måste vara en särskilt svensk sjuka att alltid lita på myndighetspersonr oavsätt om de bevisligen har fel ideligen.

Jag är uppriktigt intresserad, hur funkar man psykologiskt när man bara sorterar bort och glömmer att karln inte talar sanning? Hur motiverar du ditt förtroende?
Samt att de fortsätter hävda att det inte smittar under inkubationstiden. Trots att den misstanken funnits från början, nu finns det undersökningar som ligger i linje med det. I Singapore och Tianji verkar det vara 2/3 resp. 3/4 som smittats just så.
Citera
2020-03-15, 14:25
Medlem
Pojkekorvs avatar
Man kan ju tycka vad man vill om Jönsson men sammanställningen av Sveriges agerande hittills är ju rätt väl sammanställd.

https://www.youtube.com/watch?v=NZfzpRv-B2E
Citera
2020-03-15, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64
Så noterar vi att media tagit Anders Tegnell till sitt hjärta. Har läst en hel del den senaste veckan om hur synd det är om honom, för att han får ta skit, och att hans kritiker är orättvisa.

Det är något läskigt med höga svenska tjänstemän. Vare sig de heter Eliasson, Sahlin eller Tegnell. Kanske är det t.o.m. något ondskefullt med dem. De brukar ha milda leenden och tala till folk från ovan, samtidigt som de alltid har en vet bäst attityd. Kritik viftas bort som "hat" och de är alltid 100 % regimvänliga.

Myndighetschefer utses av regeringar. Chefer brukar utse sina likar när folk ska anställas, få har förmågan att anställa folk som är smartare än dem själva.
Citera
2020-03-15, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UT64

Han har fått utstå oerhört mycket hat.
Det kommer ofta från personer som inte är insatta samt saknar sakkunskap i ämnet. Låt experterna göra ditt jobb ifred.
Citera
2020-03-15, 14:40
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Det kommer ofta från personer som inte är insatta samt saknar sakkunskap i ämnet. Låt experterna göra ditt jobb ifred.
Skall experterna göra MITT jobb?!

Skulle Tegnell släppas lös på min arbetsplats hade konsekvenserna blivit ödesdigra. Och eftersom det är ett privat företag hade han åkt ut på arslet omgående och ersatts med en kompetent person.
Det är en av fördelarna med kapitalismen.

Sådana som Tegnell och Eliasson kan endast få jobb genom sina politiska kontakter.
Citera
2020-03-15, 14:58
Medlem
Har du coronavirus och du ser Tegnell, hosta på den jäveln så mycket du bara kan så att det sprutar slem och saliv över hela hans ansikte. Han förtjänar det
Citera
2020-03-15, 15:23
Medlem
Seppo1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Experterna WHO:

We have learned that you need to react quickly, you need to go after the virus and stop the chains of transmission. (https://twitter.com/i/status/1238504548764917767)

Tegnell & co:

Vi slutar med allmän provtagning, för att istället fokusera på personer som vårdas på sjukhus samt vårdpersonal som misstänks ha smittats.

När detta väl är över och vi konstaterar att Sverige ännu en gång, likt smittan 2009, fullständigt kapitulerat och misslyckats, hoppas jag Tegnell dras inför rätta. Måtte människan aldrig vandra fritt i Sverige igen - han är en fara för den svenska befolkningen.
Citera
2020-03-15, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seppo1337
Experterna WHO:

We have learned that you need to react quickly, you need to go after the virus and stop the chains of transmission. (https://twitter.com/i/status/1238504548764917767)

Tegnell & co:

Vi slutar med allmän provtagning, för att istället fokusera på personer som vårdas på sjukhus samt vårdpersonal som misstänks ha smittats.

När detta väl är över och vi konstaterar att Sverige ännu en gång, likt smittan 2009, fullständigt kapitulerat och misslyckats, hoppas jag Tegnell dras inför rätta. Måtte människan aldrig vandra fritt i Sverige igen - han är en fara för den svenska befolkningen.
Det fungerar inte så i Sverige, etablissemanget drar inte varann inför rätta. Man håller ihop och är solidariska. Möjligen kommer det en sk vitbok om 10 år där skurkarna fritar sig själva, som mest saker kunde och borde gjorts annorlunda men som läget var då gjorde de sitt bästa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in