2020-03-15, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Det är väl inte så svårt att förstå att Tengil snarare har autism (Eliasson är antagligen svagbegåvad)? Han påminner inte så lite om carl bildt när svenska kronan sjunk som en sten och sverige hade 500% ränta. Då var det enligt lille carl fel på verkligheten och inte hans teorier. Googlar du Anders Tegnell och tittar på bilderna så har han väldigt speciellt utseende på vissa av dessa (precis som greta). Jag behöver se bilder på en ung tegnell för att vara säker.

Han har säkert specialkunskaper om epidemier men skall inte ha ansvaret för bekämpningen då han inte förstår helhetsbilden. Nu kan man kanske inte begära att Löfven som tror att Christer Pettersson sköt Palme och tidigare hade den svårt psykiskt sjuka människan Arnstad (även han autism) som sakkunnig skall förstå det.

Citat:
Ursprungligen postat av Skilly
Du däremot förstår helhetsbilden så bra så bra. Kanske borde bli statsepidemiolog? Eller finansminister kanske? Finns det något du inte förstår?

Vi får väl se vart allt slutar. Om Tegnell får rätt och allt klingar av så har en grym hög med människor gjort bort sig rejält här på FB (och i samhället). Gissar att gruppen utgör ca 20% av befolkningen.

Först läser jag godhetsapotelns seriösa inlägg med många bra synpunkter. Om det inte finns en diagnos eller personlighetsstörning hos maktmänniskor som låter svadan gå amok med motstridig information till medborgarna, är det ännu värre. Med en liten paus från pratet, där han samtidigt också ska lösa problem i Afrika, blir min slutsats att han är ond och korkad, om han inte kan ursäktas med ett syndrom.

Du Skilly raljerar, och som ett litet barn litar du på statens frontfigur, i en fråga som kan handla om din överlevnad.

Det enda du ska ta ställning till, är att i det fall du skulle bli sjuk, vad dina överlevnadschanser är. Och ta ansvar för dig eget liv för en gång skull i landet staten leker mamma, pappa, barn, utan juridiskt föräldraansvar.

Beakta ditt kön, din ålder, om du är fet eller rökare, har högt blodtryck eller annan åkomma. Tänk över dina chanser att få vård och oddsen att en respirator finns ledig just för dig. Tänk om du råkar få viruset samtidigt som statens hantlangare i regering och riksdag, på ämbeten och i rättsväsendet. Det finns fler personer som är ännu viktigare än dig och ditt liv, som sjukvårdspersonal som måste få förtur i vården, främst för att de behövs, men de ska också få vara säkra på sin prioriterade status nu när de riskerar sina liv.

Du kommer inte få vård om du insjuknar vid fel tillfälle. Det är det du ska ta ställning till, inget annat. Därför är det viktigt att se till att undvika smitta om man har möjlighet, innan vi vet hur detta kommer sluta.
Citera
2020-03-15, 12:26
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertEnben
Menar du att det är lika illa som att dricka radioaktivt vatten som att landet är förberett för olika kriser? Eller?

Nej, det menar jag naturligtvis inte. Lite förvånande att du tror det. Du är troligen rätt korkad.

Har varken tillräckligt med kunskap eller information för att kunna svara på om det är lika illa eller inte. Beror väl på hur radioaktivt vattnet samt hur många kriser vi pratar om. Samt nivå på beredskap.

Gissar att du, och alla hysteriska neurotiker till snöflingor, inte förstår varför ett avskaffat försvar är bättre och hälsosammare för svenskar, än ett bibehållet sådant.
Citera
2020-03-15, 12:36
Medlem
Lagerthas avatar
Uppgifter om strategi för flockimmunitet förnekas: ”Målet är att bromsa”

Tidigare statsepidemiolog: Strategin är att låta många smittas i långsam takt

Det är SÅ patetiskt att man kan gå ut och säga så här och samtidigt göra precis tvärt om.

Det positiva är väl att svenska börsbolag kommer att vara sjukt jävla billiga att investera i efter sommaren!
Citera
2020-03-15, 12:41
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Först läser jag godhetsapotelns seriösa inlägg med många bra synpunkter. Om det inte finns en diagnos eller personlighetsstörning hos maktmänniskor som låter svadan gå amok med motstridig information till medborgarna, är det ännu värre. Med en liten paus från pratet, där han samtidigt också ska lösa problem i Afrika, blir min slutsats att han är ond och korkad, om han inte kan ursäktas med ett syndrom.

Du Skilly raljerar, och som ett litet barn litar du på statens frontfigur, i en fråga som kan handla om din överlevnad.

Det enda du ska ta ställning till, är att i det fall du skulle bli sjuk, vad dina överlevnadschanser är. Och ta ansvar för dig eget liv för en gång skull i landet staten leker mamma, pappa, barn, utan juridiskt föräldraansvar.

Beakta ditt kön, din ålder, om du är fet eller rökare, har högt blodtryck eller annan åkomma. Tänk över dina chanser att få vård och oddsen att en respirator finns ledig just för dig. Tänk om du råkar få viruset samtidigt som statens hantlangare i regering och riksdag, på ämbeten och i rättsväsendet. Det finns fler personer som är ännu viktigare än dig och ditt liv, som sjukvårdspersonal som måste få förtur i vården, främst för att de behövs, men de ska också få vara säkra på sin prioriterade status nu när de riskerar sina liv.

Du kommer inte få vård om du insjuknar vid fel tillfälle. Det är det du ska ta ställning till, inget annat. Därför är det viktigt att se till att undvika smitta om man har möjlighet, innan vi vet hur detta kommer sluta.

1. Du är neurotisk.

2. Om vi ska vara bajsnödiga inför varje tänkbart hot så kan vi lika gärna hänga oss eftersom våra liv blir otroligt negativa. Titta bara på alla FB-nassar som är ömsom irriterade ömsom rent krigiska gällande mångkultur/invandring/Löven/Tegnell/kommunal ekonomi/what ever. Vad är det för patetiskt skitliv att leva att sitta och oroa sig/vara sur för allt och inget? Ett sådant beteende är INTE sunt och leder till mer lidande och misär för folk än Corona. Corona gör inte folk hysteriska. Folk gör sig själva hysteriska. DET är folksjukdomen som behöver behandlas, om någon.

3. Jag har inte litat på svensk sjukvård sedan 30 år tillbaka och har aldrig förväntat mig att få den vård jag behöver, när jag behöver den. Svensk vård är som rysk roulette. Ledsen för dig om du vaknat och insett detta först nu.

4. Med en massdöd p.g.a virus finns inte tillräckligt med respiratorer oavsett vad du gör. Du kan inte heller förbereda dig för allt här i livet. Så skit i oron och lev istället. Vilket inte behöver betyda att du ska vara dum och utsätta dig i onödan. Men räkna med att få Corona och hoppas att du överlever. Tills dess... fixa dig en räkmacka och njuuut!

Edit. Varför skriver du att jag litar på Tegnell? Lässvårigheter? Eller hjärnspöken?
Citera
2020-03-15, 12:45
Medlem
Melange5738s avatar
Kan alla Tegnelltöntar betänka siffrorna från andra länder som valde en annan strategi än Sverige i ett tidigt skede:

Israel 200 fall, 0 döda, 23 fall per Mcap
Taiwan 59 fall, 1 död, 2,5 fall per Mcap
Finland 244 fall, 2 döda, 44 fall per Mcap
Singapore 212 fall, 0 döda, 36 fall per Mcap

och Sverige 961 fall, 2 döda, 95 fall per Mcap med stort mörkertal

på vilket sätt är Tegnells strategi bättre?
Citera
2020-03-15, 12:49
Medlem
Konfucius2s avatar
Anders T bör avgå med omedelbar verkan! Jag behöver ej belysa alla hans fadäser. Om det är någon som missat så läs genom alla spaltmetrar med kommentarer...

https://youtu.be/E3URhJx0NSw Lyssna gärna på Michael T. Osterholm Ledande expert som faktiskt tycks veta vad han pratar om....
Senast redigerad av Konfucius2 2020-03-15 kl. 12:58.
Citera
2020-03-15, 12:53
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Kan alla Tegnelltöntar betänka siffrorna från andra länder som valde en annan strategi än Sverige i ett tidigt skede:

Sveriges siffror är dessutom bortom kontroll! Myndigheterna har bestämt sig för att lägga locket på.
I bästa fall får vi veta dödssiffror, men även där kan de mörka.
Citera
2020-03-15, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Och alternativet är?

Att vi sitter isolerade i våra lägenheter tills viruset självdött. Det räcker säkert med ett halvår.
Sen får vi besök av en smittad, så börjar det om igen.

I morse var det ett trevligt samtal om självisolering. På SKY news, där jag hängde med i hur de tänkte.

Där var det en journalist som talade om att vårstäda trädgården, måla och fixa hemma, umgås med familjen och se detta som en välkommen paus. Jag kunde faktiskt relatera till hur de resonerade, och fick bekräftad att jag är normal som nu tar tag i gamla projekt i hemmet. Läser och kopplar av, och diskuterar med dig.

Om du tycker det är jobbigt att vara själv, och kallar det för isolering i negativ bemärkelse, borde du jobba på det.

Vi vet inget om tiden. Men för varje dag som går klarnar det mer och mer, och jag tycker att det är viktigt att man tar ställning i lugn och ro tills vi ser hur olika åtgärder fungerar. I olika länder. Jag vill avvakta hur det kommer fortskrida med utgångspunkten där mina beslut sker från mitt hem. Jag vill inte utsätta mig för smitta innan jag vet hur vår regering kommer lösa problem med resurser i vården.

Det som skrämmer mig är att det inte pågår tester av folk som kommit hem till Sverige från Kina, Iran och Italien. Utan tester har man inte fakta. Smittspårning är bra skvaller, inte statistik!

Det är bara tokdoktorn Agnes Wold som uttrycker sin beundran för Anders Tegnell och som ser smittspårningen som en enda lösning. De kommer förr eller senare förstå allvaret när de själva eller folk i deras närhet smittas av viruset som är utom deras kontroll.
Citera
2020-03-15, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738

En omedelbar tolkning a denna statistik är att i länder där det lönar sig att vara medborgare och tillhöra nationen blir dödligheten låg. Allas liv spelar roll. Kanske för att dessa länder inte ser sina medborgare som utbytbara mot tredje världens alla arga män, där Sveriges pensionärer är en kostnad, och en belastning för att finansiera den tokiga politiken.
Citera
2020-03-15, 13:26
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertEnben
Då blir det mindre tryck på sjukvården så att fler kan få vård. Både de som har corona och andra.

Och det är inte lika många sjuka samtidigt så att landets ekonomi tar minst skada.
Att många håller sig hemma kostar också mycket.
Det är en vansklig bedömning.
Citera
2020-03-15, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
I morse var det ett trevligt samtal om självisolering. På SKY news, där jag hängde med i hur de tänkte.

Där var det en journalist som talade om att vårstäda trädgården, måla och fixa hemma, umgås med familjen och se detta som en välkommen paus. Jag kunde faktiskt relatera till hur de resonerade, och fick bekräftad att jag är normal som nu tar tag i gamla projekt i hemmet. Läser och kopplar av, och diskuterar med dig.

Om du tycker det är jobbigt att vara själv, och kallar det för isolering i negativ bemärkelse, borde du jobba på det.

Vi vet inget om tiden. Men för varje dag som går klarnar det mer och mer, och jag tycker att det är viktigt att man tar ställning i lugn och ro tills vi ser hur olika åtgärder fungerar. I olika länder. Jag vill avvakta hur det kommer fortskrida med utgångspunkten där mina beslut sker från mitt hem. Jag vill inte utsätta mig för smitta innan jag vet hur vår regering kommer lösa problem med resurser i vården.

Det som skrämmer mig är att det inte pågår tester av folk som kommit hem till Sverige från Kina, Iran och Italien. Utan tester har man inte fakta. Smittspårning är bra skvaller, inte statistik!

Det är bara tokdoktorn Agnes Wold som uttrycker sin beundran för Anders Tegnell och som ser smittspårningen som en enda lösning. De kommer förr eller senare förstå allvaret när de själva eller folk i deras närhet smittas av viruset som är utom deras kontroll.

Tänk va mycke experter det finns... ska jag lita på dig eller Agnes Wold
Citera
2020-03-15, 13:31
Medlem
Torsuss avatar
Jag har en aning om vad problemet är för Anders Tegnell. Han må vara påläst på sitt område - på det teoretiska planet. MEN - han saknar praktisk erfarenhet av sådana här saker. När det nu blir på riktigt så klarar han inte av att hantera situationen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in