Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-15, 08:37
Medlem
Lisa-Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Jo, och då ser jag inte en professionell hitman och jag ser heller inte en skjutglad amatör. Däremot ser jag en man som var van att använda Magnumrevolver och som inte hade problem rent psykologiskt att mörda en annan människa.

För att mörda utan att känslomässigt påverkas kan det väl finnas två slags människor antar jag:

1) Psykopat.
2) Tränad att döda, dvs ha lärt sig stänga av känslorna och se offret som ett objekt och inte som ett subjekt.

Jag lutar mot punkt 2.

Det gör jag med
Tränad att döda, det innebär att man upprepar en handling så många gånger att det uppstår ett muskel minne dvs. att man kan upprepa handlingen reflexmesigt utan tanke. Det kan vara ganska farligt med personer som kan döda reflexmässigt, det är ingen man ska överraska eller skrämma det kan vara det sista man gör. Reflexmesigheten innebär också att det inte uppstår några känslor vid handlingen. Man kan fråga var i världen man tränar soldater det det viset, i Sverige gör man inte det Troligtvis har GM dödat tidigare före MOP och kanske senare, eftersom inget har kommit ut
Citera
2020-03-15, 08:44
Medlem
Lisa-Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aktapirenelskling
Efter 34 års lögner från Pu attackerar du dem som vill sprida sanningen som lögnare.
Att Pu läcker som ett såll hotar vittnen och försöker få oskyldiga dömda är redan glömt eller Har Swebb tv försökt sätta dit Cp med knarkare som blivit mutade av polisen? Ibland skulle folk tvingas o tänka innan de skriver du är en av dem. Angående skottordningen tycker jag den kan ligga kvar här för den är avgörande i förståelsen av teatermordet eller mordet skedde på riktigt.
Den debatten är viktigast just nu o ska inte placeras vid sidan om för att pu ska känna sig mer säkra på att kunna ljuga ihop historien obekymrat. Skulle inte förvåna mig om spåret är rätt men acccepteras inte som lösning av makten varav man hittat på att tysken var för kort. Fortsatt utredning av tyskens längd mm vore bra och vem mannen var på Pu som avhyste tysken som för kort.

Det vore bra om du skulle bemöta det jag skriver. Sedan har jag en fråga om något du kallar "makten" som verkar kunna påverka PU som dom vill. Vad är det? är det något som finns i verkligheten eller är det ett tecken på vanföreställningar
Citera
2020-03-15, 08:45
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristakuten
Är Leif Zeilich-Jensen Olof Palmes mördare?

I SwebbTV:s senaste program har man en intervju med änkan till den man hon tror är Olof Palmes mördare.

Hon ger några detaljer som gör att det går att identifiera honom:
1) Han växte upp i Schleswig-Holstein i slutet av andra världskriget (Schleswig-Holstein tillhörde då fortfarande Danmark).
2) Han har skrivit böcker om Yoga (sök på Google!).
3) Han var religionshistoriker (sök på Google!).
4) Han dog i april 1992.
5) Han bodde under perioder på Island
6) Han hade en ung dotter född före 1986.
7) Han hade hus i Spånga runt decenieskiftet 1990, även om han inte fysiskt bodde där.

Om man söker extremt brett så finns det bara en person som uppfyller alla dessa kriterier:

Denne person var:
Fridhleifur Leif Zeilich-Jensen
Född 1937-05-09 i Danmark
Död 1992-04-28 Spånga församling (Stockholms län)
Gift man 1981-10-13
Källa: Sveriges dödbok

Kan detta vara den lösning som Christer Petersson kommer att presentera innan sommaren?

I övrigt. Detta är mitt första inlägg i den här tråden. Jag har följt mordet på Olof Palme sen den 28 februari 1986 och läste i princip allt de kommande åren.
Min personliga reflektion efter alla dessa år är att den här påstådda gärningsmannen med en bakgrund inom konservativa kretsar, med vapenkunskap och i en konspirationsgrupp stämmer väl överens med mina tankar genom de här dryga 30 åren.
Jag har sett inslaget.

Det som slog mig först är att KP påstås sågat denna presumtiva gärningsman med orden att han var för kort. Utan att programmet redovisar den utpekades längd.

Alla inser att om mannen var 160-170 centimeter lång så faller detta på sin egen orimlighet. Kanske orsaken till att den inte definierades?
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-03-15 kl. 08:53.
Citera
2020-03-15, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lisa-S
Precis på den punkten sprack den här intervjun Swebbtv är inte att betrakta som ett seriöst media företag (hur är dom finansierade).

Alla med mig som har lämnat tips till PU på senare år vet hur det går till, man får ett diarie.Nr och ett tack för inlämnat tips. PU startar ingen dialog eller håller förhör. Varför skulle dom göra det? Att dom skulle kommentera ”att han är för kort” med henne. Dom har ingen anledning att säga något överhuvud taget om ett tips som kommer in till någon utanför PU gruppen.

Förövrigt kan man inte flytta diskussionen om skottordningen till en egen tråd. Även om man skulle lyckas fastställas skottordningen, så skulle det inte ha någon större betydelse.
Vi vet att det var två skott ett dödande och ett skadande

Det finns en vapenteknisk tråd men vissa skyr den för där finns de som kan och förstår.

I princip har du rätt i hur vi uppgiftslämnare behandlas. Mina tips för många år sedan vägrade man att diarieföra till och med.

Det finns dock undantag när PU inleder dialog för att utröna om uppgiftslämnaren kan vara GM eller lierad med GM. Det görs genom att "spela dumma" och få igång personen att utveckla berättelsen dvs trigga den. Bra exempel är Flygares referat av mötet med PU.

Trots allt är det mycket vanligt att GM vill kasta fokus åt andra håll.
Citera
2020-03-15, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lisa-S
Det gör jag med
Tränad att döda, det innebär att man upprepar en handling så många gånger att det uppstår ett muskel minne dvs. att man kan upprepa handlingen reflexmesigt utan tanke. Det kan vara ganska farligt med personer som kan döda reflexmässigt, det är ingen man ska överraska eller skrämma det kan vara det sista man gör. Reflexmesigheten innebär också att det inte uppstår några känslor vid handlingen. Man kan fråga var i världen man tränar soldater det det viset, i Sverige gör man inte det Troligtvis har GM dödat tidigare före MOP och kanske senare, eftersom inget har kommit ut
Nja Lisa. Svärdet som mördar för Mossad utvärderar efter varje uppdrag. Vissa får inte göra fler uppdrag.

Vi har en faktor som är att kunna göra saker som du uttrycker det reflexmässigt. En annan faktor är att improvisera snabba beslut.

Här hemma har vi liten erfarenhet hur sådant sker och hur frekvent det är. På t ex västbanken sker det att Israeler slår till och både knivmördar och kidnappar folk.
Citera
2020-03-15, 08:59
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Vrider han sig åt höger kan kulan inte hamna där den återfanns. Skottvinkeln är in mot gallret vid nedgången. Man börjar inte med antaganden om offrens positioner. Man börjar baklänges med hard facts från kulorna position via skador som kan visa offrens position när skotten föll till att sist få till hur det utspelar sig.

...
Frågan var: står du fast vid att OP vred sig åt vänster innan skottet mot honom?

I så fall, hur kunde GM skjuta närmast påsittande och vinkelrätt genom ryggen på OP precis efter att han skjutit LP från vänster till höger längs med ryggen?

Det fungerar inte med en GM bakom paret LOP som går mer eller mindre sida vid sida. Han skulle behöva stå emellan dem och det finns det inga vittnesmål om.

Ser fram mot den där analysen du talar om.
Citera
2020-03-15, 09:08
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Det är några saker jag reagerar på när jag läser journalisters och andra förståsigpåares tvärsäkra uttalanden om Palmemordet. Det är följande:

1. Ja men GM var ju ensam när han sköt Palme så det är klart att det var en ensamagerande GM.
Min kommentar: Hur dum får man vara? Varför skulle det finnas 3-4 GM på Tunnelgatan för att skjuta Palme? Det är väl självklart att GM var ensam när skotten skulle avlossas.

2. Det finns inga bevis för att Palme övervakades på mordkvällen (Åsgård).
Min kommentar: Tyvärr för Åsgård finns det heller inga bevis för att Palme INTE var övervakad.

3. GM missade LP, därför var han en klantskalle. Typ.
Min kommentar: Nu var det inte så att GM missade LP. Han träffade henne. Kulan orsakade en längsgående reva på hennes rygg. Skillnaden mellan liv och död var 5 mm. Om skottet dessutom var ett vådaskott saknar resonemanget betydelse.

4. WT-männen är rena fantasier. Uppgifterna kom in när vi efterfrågade WT-män.
Min kommentar: Fel. Ulla Strömbäck-Larsson rapporterade till PU om de båda WT-männen vid Gamla Stans tunnelbana innan polisen gick ut och efterlyste sådana iakttagelser. PU lyckades aldrig förklara vilka dessa båda män var. Och nej - hon var inte en "baglady". Hon hade i själva verket två jobb.

5. Ingen kunde veta att Palme skulle promenera hem. Alltså pratar vi om ett slumpmord.
Min kommentar: Återigen, hur enfaldig får man vara? Det är ju självklart att en övervakningsgrupp kan ha registrerat Palmes resa till Grand och från Grand till mordplatsen agerade GM på egen hand eftersom det var hans och ingen annans uppgift att mörda Palme.

Jag diskuterade Palmemordet med en person som anser sig vara expert och då dök flera av dessa påståenden upp. Det gick inte att prata med honom. Att han dessutom skrivit en väldigt välkänd bok om Palmemordet gör inte saken bättre. Jesus Christ!
Du har givetvis rätt i att GM kan vara del av en konspiration; jag vet ingen som hävdar motsatsen.

Men du missar en viktig punkt: såvida du inte menar att det fanns 3-4 GM utspridda vid tänkbara färdvägar så följde GM rimligen efter från Grand. Det scenariot är förenligt med både
(a) en ensam GM som ser LOP innan bion och
(b) en konspiration som vet att de skall dit denna kväll.

Jag kan inte se att vi kan skilja ut (a) eller (b) från det som är känt.
Citera
2020-03-15, 09:20
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
När det gäller skottordningen - vad den nu har för praktiskt betydelse - talar det mesta för att det första skottet avlossades mot LP och det andra mot OP. Framgår av vittnesförhören. OP kan inte stå upp när det andra skottet avlossas eftersom en person som träffas i ryggraden faller på 0,5 sekunder.
Det har ett antal gånger i tråden redovisats odiskutabla fakta.

1. Kari Ormstad har vittnat om att OP dog ögonblickligen. Efter att fått ryggraden avskjuten.

2. En död person faller direkt till marken, utan fördröjning, flaxande eller andra yttringar. Kroppens muskeltonus upphör ögonblickligen.

3. Tiden det tar för en död kropps tyngdpunkt att falla till marken kan beräknas via en matematisk formel. Som redovisats i tråden. Det tar 0,5-0,6 sekunder.

4. Kriget i Syrien har gett alla möjligheten att studera hur snabbt ett direkt dödande skott får en person att falla till marken. Även fast man i förväg vet att det rör sig om dessa 0,5-0,6 så tror man knappt sina ögon hur snabbt det går.

Det leder ofelbart till följande slutsats.

Alla personer som satt i bilar på Sveavägen efter hört det första skottet kan omöjligt ha sett 3 stående personer på mordplatsen. Eller ha sett en person falla ner efter det andra. Om OP dödades med det första.

Vad andra personer i denna tråden påstår, eller KP för den delen, kan inte ändra på fysikaliska lagar. De kan enbart påstå saker om vittnesmålen. Trots att man inte var på plats när mordet skedde.

Det som komplicerar saken är att vi bevisligen enbart har tillgång till en liten bråkdel av de vittnesförhör som existerar. Precis som allt övrigt material.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-03-15 kl. 09:30.
Citera
2020-03-15, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Frågan var: står du fast vid att OP vred sig åt vänster innan skottet mot honom?

I så fall, hur kunde GM skjuta närmast påsittande och vinkelrätt genom ryggen på OP precis efter att han skjutit LP från vänster till höger längs med ryggen?

Det fungerar inte med en GM bakom paret LOP som går mer eller mindre sida vid sida. Han skulle behöva stå emellan dem och det finns det inga vittnesmål om.

Ser fram mot den där analysen du talar om.
GM går inte sida vid sida utan sneddar från avfasningen ut mot paret. Denne kommer alltså upp från vänster sida på väg upp bakom ryggen. Du kan inte uppfinna saker utan man utgår från kulorna och jobbar sig fram via objektiva saker.

Att OP vrider sig för att han förnimmer att någon kliver upp bakom kan ju förklara att denne missar första skottet.
Senast redigerad av boboslacke 2020-03-15 kl. 09:27.
Citera
2020-03-15, 09:34
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Du har givetvis rätt i att GM kan vara del av en konspiration; jag vet ingen som hävdar motsatsen.

Men du missar en viktig punkt: såvida du inte menar att det fanns 3-4 GM utspridda vid tänkbara färdvägar så följde GM rimligen efter från Grand. Det scenariot är förenligt med både
(a) en ensam GM som ser LOP innan bion och
(b) en konspiration som vet att de skall dit denna kväll.

Jag kan inte se att vi kan skilja ut (a) eller (b) från det som är känt.

Exakt. Min poäng är att man inte kan utesluta en attentatsgrupp bara för att det endast var en GM på mordplatsen.

Tyvärr har jag genom åren sett och hört många människor som hävdar att det måste ha varit en ensamagerande mördare just för att det inte syntes till flera attentatsmän på Sveavägen.

Att tänka är tydligen svårt.
Citera
2020-03-15, 09:40
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
GM går inte sida vid sida utan sneddar från avfasningen ut mot paret. Denne kommer alltså upp från vänster sida på väg upp bakom ryggen. Du kan inte uppfinna saker utan man utgår från kulorna och jobbar sig fram via objektiva saker.

Att OP vrider sig för att han förnimmer att någon kliver upp bakom kan ju förklara att denne missar första skottet.
OK, så
- GM kommer alltså enligt dig snett vänster bakifrån mot LOP.
- Vidare hävdar du att OP vrider sig åt vänster (45 grader tror jag du skrev) efter första skottet.

Berätta nu hur i hela världen GM lyckas skjuta en ”vänstervriden” (he he) OP
närmast vinkelrätt genom ryggen när han själv kommer snett från vänster! Har han en bläckfisk-arm eller krökt revolver att tillgå?

Det funkar inte boboslacke, och jag är övertygad om att samtliga här inser att OP inte kan ha vridit sig åt vänster.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-03-15 kl. 09:50.
Citera
2020-03-15, 09:40
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Det har ett antal gånger i tråden redovisats odiskutabla fakta.

1. Kari Ormstad har vittnat om att OP dog ögonblickligen. Efter att fått ryggraden avskjuten.

2. En död person faller direkt till marken, utan fördröjning, flaxande eller andra yttringar. Kroppens muskeltonus upphör ögonblickligen.

3. Tiden det tar för en död kropps tyngdpunkt att falla till marken kan beräknas via en matematisk formel. Som redovisats i tråden. Det tar 0,5-0,6 sekunder.

4. Kriget i Syrien har gett alla möjligheten att studera hur snabbt ett direkt dödande skott får en person att falla till marken. Även fast man i förväg vet att det rör sig om dessa 0,5-0,6 så tror man knappt sina ögon hur snabbt det går.

Det leder ofelbart till följande slutsats.

Alla personer som satt i bilar på Sveavägen efter hört det första skottet kan omöjligt ha sett 3 stående personer på mordplatsen. Eller ha sett en person falla ner efter det andra. Om OP dödades med det första.

Vad andra personer i denna tråden påstår, eller KP för den delen, kan inte ändra på fysikaliska lagar. De kan enbart påstå saker om vittnesmålen. Trots att man inte var på plats när mordet skedde.

Det som komplicerar saken är att vi bevisligen enbart har tillgång till en liten bråkdel av de vittnesförhör som existerar. Precis som allt övrigt material.

Yes, även jag har som du vet insett att OP troligen dödades med andra skottet. Jag kan däremot inte riktigt utröna om denna insikt kan lösa mordgåtan?

GM behöver ju inte vara en klantskalle bara för att han brände iväg ett vådaskott.

Bobo menar att det kan finnas vapentekniska skäl att fästa närmare uppmärksamhet på detta men sånt begriper inte jag. Vapen är inte min grej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in