Citat:
Jag vet att det ligger ett stort förakt till Corona Bob och mina egna känslor till FHMs agerande är inte de bästa. Men viktigt att komma ihåg att de är experter och dom har ett antal experter som arbetar 24/7 med detta. De har med störta sannolikhet data/kontakter som vi inte har eller få ta del av.
Det är också av vikt att Danmarks FHM talar gott om Sverige och att det inte var deras beslut om att stänga gränser, skolor etc. Utan det var deras regering. Man kan även titta på hur England och ett antal andra länder agerar. I slutändan kanske det är bra att lyssna på sina experter istället för att en okunnig regering agerar i panik.
Lek med tanken att vi låter samhället åka på covid-19, man pratar 10-15 % som behöver intensivvård. Och 5 % som riskerar att sätta sitt liv till. Dom siffrorna gäller om alla åldersgrupper åker på smittan. Det är en mycket lägre % om man skyddar sin befolkning som är 60+ och de som är i riskgrupperna. Och det är just det som FHM vill åstadkomma, om fullt friska blir sjuka, det gör inget. Men isolera och skydda de andra till vilket pris.
Ett frö har sått i min hjärna och idén kanske inte är så dum.
Det är också av vikt att Danmarks FHM talar gott om Sverige och att det inte var deras beslut om att stänga gränser, skolor etc. Utan det var deras regering. Man kan även titta på hur England och ett antal andra länder agerar. I slutändan kanske det är bra att lyssna på sina experter istället för att en okunnig regering agerar i panik.
Lek med tanken att vi låter samhället åka på covid-19, man pratar 10-15 % som behöver intensivvård. Och 5 % som riskerar att sätta sitt liv till. Dom siffrorna gäller om alla åldersgrupper åker på smittan. Det är en mycket lägre % om man skyddar sin befolkning som är 60+ och de som är i riskgrupperna. Och det är just det som FHM vill åstadkomma, om fullt friska blir sjuka, det gör inget. Men isolera och skydda de andra till vilket pris.
Ett frö har sått i min hjärna och idén kanske inte är så dum.
En vinkel som av känslomänniskor ofta glöms. Jag vet inte vilken strategi som är bäst, och kan därför inte uttala mig. Dock så är det ju så att Sverige och UK tillhör de få undantag som gått efter experternas råd och inte hemfallit åt politiker som av rädsla för sin egna politiska karriär fattar beslut som möjligen till en aningslös befolkning tolkas som ”kraftiga åtgärder” men som inte möter stöd hos de som faktiskt är experter. Jag kan naturligtvis ha fel, vilket i så fall visar sig, och då är jag den första att erkänna det, men att begära Tegnells huvud på ett fat för att högerbliven media påstår att de nu är smittskyddsexperter och drar sina egna slutsatser är ju inte mycket vettigare