2020-03-15, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obscenitet
Det är för att de prioriterar att ge vård till yngre som är sjuka!
Det är ju därför vi har infört hårda restriktioner på sjukhus, sjukhem och ålderdomshem. Vi ska ha riskgrupperna i säkert förvar, Italien har dem hemma på kökssoffan. Förstår inte varför du verkar vilja sätta dem som barnvakter till smittade barnbarn i och med stängda skolor?
Citera
2020-03-15, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
För hundrafemtioelfte gången är jag inte här för att serva troll med källor. Jag är inte heller här för att övertyga någon längre. Det är på tok för sent för det. Förutom detta då, att låtsas vara sjuksköterska blev för mycket till och med för mig.
Det enda jag är intresserad av nu är att diskutera utvecklingen och antalet fall som kommer. Jag vill också veta var informationen har tagit vägen.
Nåt annat är jag inte ett smack intresserad av.
Har folk inte fattat nu, kommer de aldrig att fatta.

OK gör det då, dvs diskutera utvecklingen med källor. Framtiden kan vi alla bara gissa om. Börje sa 40-80 procent smittade på jorden.
Citera
2020-03-15, 08:42
Medlem
Nu är det alltså officiellt att Folkhälsomyndigheten vill att hela svenska folket skall bli smittat. Samtidigt som det blir allt mer uppenbart att det inte finns någon vård att tillgå.
Uppskattningsvis kommer 10 - 15 % att behöva avancerad sjukhusvård, syrgas eller respirator. När sjukvården stänger dörrarna för coronsjuka kommer dessa att dö. Om 50% av folket smittas så blir det 500.000, men FHMs målsättning är väl att 100% skall smittas och i så fall skulle vi komma upp på någon miljon döda. Dessutom vet vi inte om man får immunitet i alla fall eller ens om man kan bli helt frisk. Mycket tyder på att man bär på viruset livet ut. Man kan verkligen lita på våra myndigheter. De gör ett fantastiskt jobb.
Citera
Medlem
En sak är säker, om inte Regeringen stänger skolor kommer folket att stänga dom åt dom. Räkna med skolbränder utan dess like nu!!
Citera
Medlem
Någon viktig person i Sverige måste drabbas innan något händer.
Citera
2020-03-15, 08:43
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Stanna hemma, be alla stanna hemma. Kontakta alla, myndigheter, media, WHO, alla. Folk måste protestera massivt.

Njae inte så bra idé va?

Matframställning, transporter, infrastruktur och sjukvård måste fungera!
- eller hur?

Däremot kanske man
(1) kan fråga sig själv -hur kan jag hjälpa till?
(2) sätta igång och göra det

Funderar själv på att strunta i mitt icke-samhällskritiska jobb och ringa hemvärnet och/eller äldrevården och fråga om man kan hjälpa till på nåt sätt.

Man hjälper inte sitt samhälle genom att sitta hemma bland toapapper, konservburkar och andningsmasker och gnälla på Flashback forum.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DumbBanana
Vi är hemma. Nu är visserligen barnen och jag förkylda men även om vi inte var det så skulle vi vara hemma (bor i stor-stockholm). Jag har dåligt immunförsvar pga av mediciner och har taskig förmåga att bekämpa virus även i vanliga fall.

Dessutom är jag övertygad om att enda sättet att sakta ner smittspridningen så att sjukvården mäktar med, är att alla som kan isolera sig gör det. Om två veckor tror jag sjukvården kommer prioritera hårt och jag har noll hopp om att sjukvården kan hantera det.

Min familj kommer isolera sig så mycket som möjligt.

Vi med. Regeringen borde stifta tvingande tillfälliga lagar som tvingar alla göra så.
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Tror ej du kan det minsta om statistik, men jag ska ge dig en chans: källa?

Sedan vill jag att du utvecklar ”många”?

Eftersom du inte vet vilka ord du ska använda utiftån sammanhang blir det svårt att förstå vad du skriver, även i en så begränsad text.

Ta och lyssna på de italienska läkare som delat erfarenheter med bl a Norge, det finns även ljudinspelningar där läkarna varnar för viruset. Dessa finns länkade ett flertal gånger i tråden, sök själv, tråden är lång och finns ingen anledning att spamma med samma länkar flera gånger om dagen.

Det handlar inte om jag eller du kan statistik. Det är vad de säger som är mitt upp i skiten nu.

Jag upprepar i Italien tvingas läkare avgöra att vem som skall dö och vem som skall få respirator hjälp. De över 60 måste prioriteras bort för att yngre har större chans att överleva. You do the math
Citera
2020-03-15, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturban
Denne diskusjonen er så ekstremt lite on point.

Herd immunity er like lite en strategi som "vi skal ha en pandemi" er en strategi. Strategien må ta for seg hvordan smitten kan skje på en så skånsom måte som mulig. Det er flatten the curve.

Hvis dere skal diskutere hvorfor det er bra at Sverige gjør som dere gjør, må dere argumentere for at helsevesenet ikke kollapser med det første, eller eventuelt argumentere for at det er OK at det kollapser.

Det er det som skiller strategiene fra hverandre.

Alle land velger selvfølgeig containment fremfor pandemi dersom man har noe valg. Å velge pandemi er ikke en strategi; det er konsekvensen av at containment is failed.

Japp. Om man nu "vill ha" många sjuka utanför riskgrupperna måste man ju också se till att skydda riskgrupperna och det kan vi inte här. Vet inte hur det är i Norge men i Sverige har ju nästan alla gamla (om man inte är helt dement och fara för sig själv) hemtjänst. Det finns nästan inga ålderdomshem, alla ska bo hemma så länge som möjligt, så hemtjänsten går mellan gamlingar hela dagarna, åker buss till och från brukare, tar i dörrhandtag osv. Det är nästan alltid olika personal som dyker upp, så den gamla har ingen aning om var personalen har varit eller gjort. Så får man en smittad i personalen kan den gå runt och smitta 10 gamla på en dag + sina kollegor som smittar sina gamlingar osv.
Citera
2020-03-15, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08
Det går inte att anordna någon demonstration eftersom de förbjudit alla samlingar på över 500 personer . Smart gjort

Men det går väl bra med 499 hahaha.
Citera
2020-03-15, 08:45
Medlem
NeoVains avatar
Här finns en sammanfattning av allt Kina gjorde för att få bukt med COVID-19.

https://youtu.be/jA05H3JelLU

Nyckelpunkter:
42000 läkare och sjuksköterskor ifrån hela landet skickades till Wuhan
Temporära sjukhus upprättades för milda patienter, medans reguljära användes till svåra fall.
Uppemot 13000 sängar upptagna av patienter i Arenor som blev Temporära sjukhus
Intubering måste ske fort på vissa patienter innan döden inträffar
24/7 bevakning av intuberade patienter, kräver mycket personal.

Hur ska Sverige klara detta? Hur många läkare har vi? Ett par hundra?

Inte konstigt att Tegnell gav upp.. Detta kommer bli ett blodbad.
Citera
2020-03-15, 08:45
Medlem
frantiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KLR
En sak är säker, om inte Regeringen stänger skolor kommer folket att stänga dom åt dom. Räkna med skolbränder utan dess like nu!!
Haha men gud. Lugna dig lite nu.

Denna tråd är roligast på FB. Alla alarmister älskar att slänga sig med domedagsprofetior. Samma idioter som bunkrar toapapper av någon anledning.

Det enda detta virus har gjort är att gett folk sparken från sina jobb.

KVINNA DÖD I CORONAVIRUS

Kvinna var 85 år. En vindpust hade kunnat ta henne om den hamnade snett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in