2020-03-15, 12:10
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagheters
Flashback vänner! Jag behöver er hjälp...

Jag jobbar på ett större företag, med cirka 400 anställda. Vissa delar av verksamheten är samhällsviktig 112-verksmhet.

Vi har en chef som just nu återvänt från norra Italien (skidresa) och denne börjar jobba imorgon. Jag lyfte med högsta chefen inom organisationen ifall vi inte ska ha 14 dagar karantän för samtliga som återvänder från vissa utlandsresor.

Högsta chefen ifrågasatte mig om det fanns någon forskning som visade att viruset är värre än en vanlig influensa. Om inte kunde resenären återgå till jobbet, om denne inte visar symtom.

Jag kunde inte argumentera mot honom, för denne person verkade helt ointresserad av den fakta jag la fram. Innerst inne ville jag slå in tänderna på honom, dessvärre löser våld inget

Imorgon återvänder chefen till jobbet, och på torsdag återkommer en kollega frågan Miami (kryssningsfartyg 2 veckor).

Vad fan ska jag göra?
On-Topic:
Är du fackligt ansluten > är skyddsombudet informerad (dom har delvis tystnadsplikt)?.
Ägaren till företaget, är denna medveten om situationen ?.
Hur skulle ägaren ställa sig till situationen att stora delar av personalen som rör sig i chefens fysiska område plötsligt blir sjuka pga personens återkomst (karensdagen är borttagen nu)......

Off-topic:
Kan ni ge fan i att hamstra dasspapper nu...
Lilla Edet kör så hårt nu att maskinerna tar eld..
https://www.svd.se/toalettpappersfabrik-i-lilla-edet-brinner
Senast redigerad av vinland 2020-03-15 kl. 12:13.
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Å
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Himmel, hur ska storfamiljerna göra?

https://www.vk.se/2020-03-15/fler-an-fem-far-inte-umgas-i-osterrike

Det står i artikeln Man har rätt att umgås med de man bor med.

Citat:
"Österrikare uppmanas att isolera sig själva. Det innebär att bara umgås med människor som de bor med", skriver förbundskansler Sebastian Kurz kansli i ett uttalande, där man uppmanar medborgarna att bara lämna hemmet för att handla mat eller hjälpa andra.

Däremot får man inte bjuda hem folk eller gå på en fest.
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Domedagsprofeterna som piskat upp den här stämningen bör fängslas. Masspsykos över en förkylning har drabbat västvärlden och som vanligt är det 40-talisterna som offrar sina barn och barnbarns framtid för att försöka rädda sitt eget skinn.

Hur kul är det om det här blir en årlig sjukdom istället för att låta naturen ha sin gång?

Det kommer det ju inte bli då vi vid något tillfälle kommer hitta ett vaccin eller bygga upp immunitet. Och ja, nu börjar det faktiskt bli relevanta åtgärder, tyvärr månader försent.
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Det blir inte så. Dom har koll på läget i dom länder där dom har erfarenhet av SARS och MERS.

FHM ljuger och säger dom är vetenskapsbaserad när länder med empiri kring epidemi och agerar efter empiri klarar av containment. Typ Hong Kong, Taiwan, Singapore, Sydkorea.

FHMs agerande är inte vetenskapsbaserad.
Kina har koll på läget?
Ja, så länge man har karantän och restriktioner har man tryckt på pausknappen men det är oundvikligt att det sprids i samhället. Man försöker bara fördröja till vaccin kommer om 2-3 år.
Citera
2020-03-15, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cetonix
När folk börjar dö i större mängder kommer ni trotsa regeringen och fortsätta gå till arbetet? Hur länge kan dom hålla på så här, ha skolor öppna osv innan folk börjar säga ifrån?

Jag tänker sjukskriva mig nästa vecka, och sen veckan därpå för nu verkar man inte behöva sjukintyg förrän tredje veckan. Då är frågan..doktor.se skriver att dom kan fixa sjukintyg för en vecka. Så det borde gå att vara tre veckor utan att dom kan sparka en? Och förhoppningsvis är situationen så illa om 3 veckor att dom tvingats stänga alla skolor. Jag jobbar som fritidspedagog i klass och på fritidshem så rör mig bland hundratals barn varje dag. Har fått stor respekt för denna sjukdom och vill inte dö. Jag är ca 50 år och har även diabetes.
Jag hoppas att min arbetsplats tillåter jobb hemifrån.
För individen kan det vara en dålig ide att följa myndigheternas rekomendationer.
Jag har ingen lusta att offra mig för att uppnå flockimmunitet när jag betalar skatt och myndigheterna inte gör någonting.
Citera
Medlem
Gift44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Givetvis, och mina gissningar kan vi ju bortse från men dum är den som tror sig stå över våra myndigheter som jobbar konstant med att finna lösningar och sitter med en mängd fakta på handen som vi vanliga dödliga inte har en aning om.

Sen ska man naturligtvis kunna ifrågasätta och förvänta sig rimliga förklaringar till varför vi gör som vi gör.

Att köra över sina experter i tron att ens egna känsla är bättre är bara riktigt korkat.
Fast då kanske inte experten i fråga skulle uttryckt sig så säkert om när peaken på corona skulle vara nådd.
Han har själv undergrävt sin trovärdighet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det vet vi fortfarande inte. Sverige har ju hittills klarat sig bättre än många andra länder. Om några veckor kanske det är katastrof här. INGEN vet. Om några månader vet vi om ”våra” experter var nåt att ha.

Det är jävligt intressant att du och tusen andra pers här i tråden redan nu vet utfallet.

Det blir ju lite konstigt bara när man ser militären SVETSA IGEN DÖRRAR till gigantiska lägenhetskomplefx i kina, medans man i Sverige uppmuntrar folk att gå till jobbet.

När kommer det svenska fördömandet av kina? Borde inte tegnell sitta o rapportera kineserna till FN? Borde väl va ett brott mot dom mänskliga rättigheterna att låsa in folk sådär.
Citera
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Fel! sanningen kommer man alltid längst med.

ECMO: Jag har för mig att siffran ligget på 5 i hela landet, men att den kan ökas upp mot 25 i kris- och beredskapstider. Hittade denna artikel som tyder på tre på Nya Karolinska, som tydligen är ECMO-center för hela Sverige, så det kan stämma.

https://www.dn.se/sthlm/fa-ecmo-platser-for-svart-coronasjuka-pa-nya-karolinska/

I samma artikel kan man läsa att vi har 526 intensivvårdsplatser i landet, samt detta:

Folkhälsomyndighetens uppskattning är att en promille av den svenska befolkningen skulle kunna smittas, mellan 10.000 och 15.000 personer och att fem procent av dessa skulle behöva intensivvård.

Så FHM räknar med att sammanlagt 500 personer kommer att behöva intensivvård. Så lägligt, då detta just råkar vara antalet platser. Vilket sammanträffande!

Men tänk om det troliga scenariot slår in, att en stor del av befolkningen smittas. Låt oss räkna lågt: 1 miljon. Då behövs det plötsligt 50000 intensivvårdsplatser, dvs 100 gånger fler än de vi har. Jamendårå?
Vad var fel i mitt inlägg?
Citera
2020-03-15, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Med Österrikes åtgärder så blir det ingen kollektivtrafik. Det stänger också hela ekonomin.

Blir så när man har en "stark" ledare som ska visa handlingskraft. Så jävla äcklande att de stryper hela samhället för att rädda sjuklingar och gamlingar som redan levt ett långt liv.
Citera
Medlem
V4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Vågar man hoppas att detta blir dödsstöten för sossarna.
Inte ens under en pandemi kan man vara handlingskraftig.

Kanske är covid-19 skänkt från ovan?

Eller kommer svenskarna som vanligt glömma bort detta så snart Löfven står och myser i tv?

Gubben fattar inte att man inte kan vinna över varken våldtäkter, terrorism, mord, gängkriminalitet eller pandemier genom att "stå starka tillsammans" och hålla handhjärtan, hoppas på det bästa.

En fin tanke kanske. Men totalt värdelös i praktiken.

Sverige behöver en riktig ledare, och handlingskraftiga personligheter på myndigheterna. Och det igår.

Som jag förstår det var samtliga partier på möte med regeringen. Tystnaden från övriga partiledare kan bara tolkas på två sätt.

1. De håller med om hanteringen.
2. De låter Löfven orsaka det som komma skall i tron om egen politisk vinning.

Vilket är värre?

Även oppositionen har ett ansvar, och när om inte nu?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Stämmer inte!

Detta är från studier av 55.000 fall i Kina som är recovered. (Mild to Moderate symptoms)

Fever: 88%
Dry cough: 68%
Fatigue: 38%
Coughing up sputum, or thick phlegm, from the lungs: 33%
Shortness of breath: 19%
Bone or joint pain: 15%
Sore throat: 14%
Headache: 14%
Chills: 11%
Nausea or vomiting: 5%
Stuffy nose: 5%
Diarrhea: 4%
Coughing up blood: 1%
Swollen eyes: 1%

Jag har
svullna ögon
Chills
Headache ”värsta jag känt nånsins”
Ont i kroppen, rygg och ben mest
Både torr hosta och ibland slem
Feber trots Ipren Alvedon pga huvudvärken 38,6

Synd jag inte får testa mig bara. Legat i sängen sedan i torsdags.
Citera
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ignoramibus
Fortfarande två dödsfall och endast 4 personer på IVA i Sverige.

Väntar med spänning på domedagen. Idioterna till alarmister på detta forum hävdade 15-20% skulle hamna på IVA och vi skulle få en dödlighet på 6-8 %.

Förväntar mig 2000 IVA-fall om en vecka och 600-800 döda inom några dagar. Antalet reella fall överstiger med lätthet 10 000 i Sverige just nu.

Det handlar inte om hur många som dör utan att många människor riskerar livet i högre utsträckning pga idioter som inte bryr sig om andra.
Du var säkert en av dem som sade att ingen skulle dö utanför Kina. Att du inte kan ägna dig en sekund åt att läsa om viruset är bara lågt, din patetiska ursäkt till människa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in