2020-03-15, 08:46
Medlem
Imorgon börjar tentamens veckorna på alla högskolor och universitet.. Vågar inte ens tänka mig hur många som är smittade men ändå går och skriver sin tentamen för att inte faila och hamna efter. Det enda rätta är att stänga ner verksamheten nu. (en student tar inte rationella beslut när den ska tenta av något den pluggat för i 2 månader)
Citera
2020-03-15, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Stanna hemma, be alla stanna hemma. Kontakta alla, myndigheter, media, WHO, alla. Folk måste protestera massivt.

Njae inte så bra idé va?

Matframställning, transporter, infrastruktur och sjukvård måste fungera!
- eller hur?

Däremot kanske man
(1) kan fråga sig själv -hur kan jag hjälpa till?
(2) sätta igång och göra det

Funderar själv på att strunta i mitt icke-samhällskritiska jobb och ringa hemvärnet och/eller äldrevården och fråga om man kan hjälpa till på nåt sätt.

Man hjälper inte sitt samhälle genom att sitta hemma bland toapapper, konservburkar och andningsmasker och gnälla på Flashback forum.

Jo paradoxalt nog så gör man det. När det gäller smitta så är det bästa man kan göra att hålla sig hemma så att man inte blir smittad eller kan smitta andra. De länder som har lyckats bäst med att stoppa smittan har mer eller mindre tvingat alla till karantän i hemmet.
Sedan finns det ju naturligtvis personer som har samhällsviktiga jobb och de måste fortsätta att jobba. Men de skall helst förses med skyddsutrustning.
Citera
2020-03-15, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
I alla fall 10 miljoner munskydd.

Ett andningsskydd som klarar virus kostar (kostade) i handeln runt 70 kr. Köper man i bulk kan jag inte tänka mig att de kostar mer än max 20 kr styck. FHMs budget för ert år skulle således räcka till 34 miljoner andningsskydd.

Fundera sedan på vad vi kunde gjort för de 44 miljarder (64 ggr FHMs budget) som vi bränner i bistånd per år.

Sen kan du fundera på vad vi får för de 35 miljarder vi ger till EU varje år.

Eller de 100+ miljarder vi lägger på invandring. Eller okänt antal miljarder på helt meningslösa åtgärder för att sänka CO2 utsläpp. Eller alla resurser som läggs på "jämställdhet", "HBTQ" och "genus".

Någon som är förvånad över att det finns noll resurser över för att skydda det svenska folket?
Citera
2020-03-15, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carolas_manager
Jävla Tengele, dödsängeln som utför massiva experiment på en hel befolkning för att tillfredsställa sin sinnessjuka lust för virus, massdöd och sina grandiosa självbild.

Detta mina vänner är en djupt störd man som kommer att orsaka extrema mängder död och lidande!

Ja, Tengele och hans hejdukar planerar iskallt att mörda en del av befolkningen 😪. När sjukvården har ballar ur helt om ett par veckor och folk dör i korridorerna kommer vi att inse detta men då är det försent. Mammor, mormödrar och syskon kommer att dö.
Citera
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Hur många av er kommer att fortsätta gå till jobbet/skolan under rådande omständigheter?
Jag kommer att gå till jobbet oh mina barn till skolan. Varför? Om jag blir smittad kommer jag vara hemma och hosta några dagar. För ungarna gäller samma sak, fast ännu mildare.

Du verkar väldigt orolig. Hur mår du?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Tror ej du kan det minsta om statistik, men jag ska ge dig en chans: källa?

Sedan vill jag att du utvecklar ”många”?

Eftersom du inte vet vilka ord du ska använda utiftån sammanhang blir det svårt att förstå vad du skriver, även i en så begränsad text.
Många == fler än en, jättemånga == ännu fler än en. Statistik är nog det svåraste begreppet i dessa sammanhang där så många efterlyser konkreta siffror levererade av någon med fast hand och stål i blicken.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald88
Vi måste omedelbart införa mycket mer långtgående åtgärder, särskilt i Stockholm. Kina som anklagats för att ha spillt tid i början av utbrottet stängde ned hela Wuhan med 11 miljoner invånare när antalet diagnosticerade fall i jättestaden var 400 st/dag vilket vi i Sverige har inom någon dag (vi kommer visserligen inte att se att vi är där eftersom vår förmåga att testa redan är överbelastad varför man klokt nog har beslutat att fokusera på enbart äldrevård och slutensjukvård). Dagen efter stängdes ytterligare 13 städer. Hur ser åtgärdspaketet ut här? Inga stora arrangemang och stanna hemma om du hostar. Punkt.

Det räcker inte! Den politiska ledningen måste omedelbart informera allmänhet om HUR allvarligt läget kommer att vara inom en vecka. Man måste få till krisberedskap så att folk förstår att de måste följa alla direktiv som man måste ut med, se min checklista nedan. Mer långtgående åtgärder för att begränsa sociala kontaktytor på alla nivåer i samhället måste införas snarast. Redan nu måste stadsminister Löfvén börja vänja sig vid tanken på att Stockholm förr eller senare kan komma att behöva sättas i karantän för att rädda situationen i övriga delar av landet. Sverige har inte bättre förutsättningar än Italien och Wuhan. Erfarenheterna från alla andra länder är: VÄNTA INTE FÖR LÄNGE OCH VIDTA HELLRE FÖR KRAFTFULLA ÅTGÄRDER ÄN TVÄRT OM!

Om du inte delat den redan dela min ”Så besegrar vi Corona – en överläkares CHECKLISTA” så börjar vi själva sålänge!

Tillägg 17.30 12/3:
Viktigt förtydligande. Jag har tagit bort en olämplig mening ur texten. Mitt syfte är inte att utse, och skapa hatstorm mot en syndabock. Tvärt om vore inget olyckligare än om vi fokuserar på sådan nu. Det har vi inte tid med. Det viktiga är att vi får in en person med större omdöme att leda det fortsatta arbetet.

Tillägg 13/3: Stycke om Tegnell den 11/3.

Anders Jansson
Överläkare
Danderyds Sjukhus

/ Detta meddelade har skickats vidare.

FHM måste ha en ledning som inte ljuger. Varför? Det bygger förtroende.
FHM måste underbygga sina påstående med källor, inte bara kalla det "vetenskap". Varför? Världens experter säger annat.
FHM måste underbygga sina scenario med kalkyler, inte "det fungerar". Varför? En elev i 5. klass kan räkna bättre.
Citera
2020-03-15, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DumbBanana
Vi är hemma. Nu är visserligen barnen och jag förkylda men även om vi inte var det så skulle vi vara hemma (bor i stor-stockholm). Jag har dåligt immunförsvar pga av mediciner och har taskig förmåga att bekämpa virus även i vanliga fall.

Dessutom är jag övertygad om att enda sättet att sakta ner smittspridningen så att sjukvården mäktar med, är att alla som kan isolera sig gör det. Om två veckor tror jag sjukvården kommer prioritera hårt och jag har noll hopp om att sjukvården kan hantera det.

Min familj kommer isolera sig så mycket som möjligt.

Klokt. Tegnell säger i denna TV4-intervju att det finns indikationer på samhällsspridning i Stockholm. Det läser jag att coronan grasserar i Stockholm så stay away.

https://www.tv4play.se/program/nyheterna/12532881
Citera
2020-03-15, 08:50
Medlem
Hydrodynamiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haaahaa
Imorgon börjar tentamens veckorna på alla högskolor och universitet.. Vågar inte ens tänka mig hur många som är smittade men ändå går och skriver sin tentamen för att inte faila och hamna efter. Det enda rätta är att stänga ner verksamheten nu. (en student tar inte rationella beslut när den ska tenta av något den pluggat för i 2 månader)

På min institution så har man fått rekommendationen att skriva tentan vid ett senare uppsamlingstillfälle, man kan fortfarande skriva men bara om man vill typ.
Citera
2020-03-15, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaP123
Japp. Om man nu "vill ha" många sjuka utanför riskgrupperna måste man ju också se till att skydda riskgrupperna och det kan vi inte här. Vet inte hur det är i Norge men i Sverige har ju nästan alla gamla (om man inte är helt dement och fara för sig själv) hemtjänst. Det finns nästan inga ålderdomshem, alla ska bo hemma så länge som möjligt, så hemtjänsten går mellan gamlingar hela dagarna, åker buss till och från brukare, tar i dörrhandtag osv. Det är nästan alltid olika personal som dyker upp, så den gamla har ingen aning om var personalen har varit eller gjort. Så får man en smittad i personalen kan den gå runt och smitta 10 gamla på en dag + sina kollegor som smittar sina gamlingar osv.

Ja alla som har den typen av jobb borde få skyddsutrustning. Men nu finns snart ingen sådan ens för de som jobbar på infektionskliniker.
Citera
2020-03-15, 08:52
Medlem
Citat:
Vad snackar du om, att alla är överens? Det beror ju rimligtvis på vilken smitta det är. Har du källor på detta?
Ja, det beror på vilken smitta det är såklart. Det är inte så att de skulle använda sig av den här strategin om det var Ebola men detta är ett relativt ofarligt influensa virus. I alla fall för 80-90% av oss. Detta är motsvarigheten till Tegnell i UK.

https://www.youtube.com/watch?v=2XRc389TvG8

Citat:
But allowing the population to build up immunity in this way – rather than through widespread testing, tracking down the contacts of every case and isolating them, as many other countries in Asia and Europe have chosen to do – could increase the risk to the most vulnerable: older people with underlying health problems.

To reach herd immunity, about 60% of the population would need to get ill and become immune, according to Sir Patrick Vallance, the government’s chief scientific adviser. Though it could need as much as 70% or more. Even scientists who understand the strategy are anxious. “I do worry that making plans that assume such a large proportion of the population will become infected (and hopefully recovered and immune) may not be the very best that we can do,” said Martin Hibberd, professor of emerging infectious disease at the London School of Hygiene & Tropical Medicine.

https://www.theguardian.com/world/2020/mar/13/herd-immunity-will-the-uks-coronavirus-strategy-work

Hanif Bali skriver;

Citat:
Nu bekräftar Tegnell, långsam smitta med flockimmunitet som mål.

Detta är en gamble, det är en sinnesjuk gamble. Har inget med ”expertis” att göra - detta är ett etiskt dilemma som borde underställas politiskt beslut och därmed framtida ansvarsutkrävande.

https://twitter.com/hanifbali/status/1238969289920483328

Tänk nu till och tänk nu duktigt till. Varför skulle vi inte alla EU-länder ha samma strategi? USA har den här strategin också. Även Italien, Danmark och Norge men de använder något tuffare metoder att få ned hastigheten av virusspridningen.

Vidare...Jag säger inte att strategin är fel eller dålig. Jag gillar bara inte att man inte informerar allmänheten på ett sätt som de förstår.
Senast redigerad av Edgerton 2020-03-15 kl. 09:06.
Citera
2020-03-15, 08:53
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martlet
Det var inte läkare utan vanliga patienter som satte sig där på akuten i Lund i väntrummet med alla andra. Här brister rutinerna något fruktansvärt från vårdens sida. Sedan rullades patienterna runt bland rum och avdelningar helt öppet. Nu tar det någon vecka för alla smittade att få symtom. Hoppas bara att inte många ur vårdpersonalen drabbas, men det lär de göra när de inte sköter det bättre än så. Så det kommer ett BOOM nu från Lund med omnejd med covid19 pat.

Illa, väldigt illa.

Min kommentar om läkare gällde han i Norrköping (eller var det var) som började jobba direkt efter han varit i norra Italien. Vilken idiot!

Ojojoj! Man borde ju ha en speciell ingång för alla som känner sig förkylda eller har en infektion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in