2020-03-15, 08:13
Medlem
Hur i helvete tänkte Tegnell kontrollera takten när vi inte testar i stor skala.... han måste bort.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Tyskland har 5 ggr fler intensivvårds platser än Sverige....Per Capita!

Ändå beställer Tyskland nu ytterligare 10 000 ventilatorer (respiratorer).

Germany has around 28,000 intensive care beds, of which 25,000 are equipped with ventilators.

https://www.ft.com/content/5a2ffc78-6550-11ea-b3f3-fe4680ea68b5, förrgår

Dvs Tyskland redan många intensivvårdsplatser men förbereder alltså många fler för att ge vård till Coronapatienter. Vad gör Sverige? Journalister i Sverige, få svar på dessa frågor: Hur många ventilatorer har vi i landet? Hur många har vi beställt?
Senast redigerad av Madagascar 2020-03-15 kl. 08:15.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbacksuger4
Jag ser det ärligt talat som mycket lovande. Detta är vad som behövs, unga är bekväma och tänker att det är äldre som dör.
Kan jag ta och jämna ut risken med mina föräldrar gör jag det. Lik bra att jag dör som att de dör.

En glädjande nyhet med andra ord!
Kina har ju t om sagt att de flesta som insjuknar är mellan 40-60 år, dock inte att de är de som behöver intensivvård. Hade också kunnat ta den platsen ist för mina barn, barnbarn och mina föräldrar.
Senast redigerad av hagelskur 2020-03-15 kl. 08:17.
Citera
2020-03-15, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Det är väl därför man inte har skydd på sjukhusen? Man låter coronautsatt personal jobba kvar dessutom. De kommer att smitta kolossalt många inlagda patienter. Detta är så grymt att verkligheten överträffar dikten.

Folk behöver INSE nu att alla behöver en egen individuell handlingsplan.

Men måste undvika sjukhus om man inte vill bli smittad med andra ord.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grollaren
Ditt sjukhus lyder under samma lag som alla andra sjukhus.
Du kan sitta här och fortsätta att hitta på, men det funkar ju inte så bra.
Dina svar blir bara galnare och galnare.
Men men.
Hoppas att ingen i tråden lyssnar på dina dumheter nåt mer. Din bubbla har spruckit. Sjuksköterska är du inte.

Kan du visa mig lagen och lagtexten?
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Vad är alternativet? Sätta hela världen i fullständig, synkroniserad, karantän i flera månader tills man vet att viruset dött ut? Hur många skulle dö av en sådan åtgärd?! Länder som sätter sig själva i karantän löser endast problemet lokalt och temporärt... Tror jag. Dock konstigt att man inte är extremt tydlig med att sätt pensionärer och riskgrupper i strikt karantän. Dom har inget att göra ute i samhället just nu och gör ingen nytta.

För att uppnå immunitet och för den del hitta effektivt långvarigt vaccin gäller det väl att viruset är hyfsat stabilt (dvs muterar väldigt långsamt fr människa till människa) , vilket det verkar göra av det lilla som jag läst. Dessutom är det absolut troliga att viruset muterar åt det mildare hållet (sällan effektivt för ett virus överlevnad, generellt, att mutera till att bli farligare /dödligare). Om däremot motsatsen till ovan, dvs snabb mutering kommer vi troligen aldrig bli av med detta virus, vad vi än gör. I bästa fall kan i så fall motsvarande säsongsvaccinering skydda oss så alla känner sig trygga igen och har kontroll över tillvaron.

Fråga Hong-Kong, Sydkorea, Kina och WHO. Bred testning, smittspårning och karantän för smittade -det fungerar och är ju det som rekommenderas för att rädda liv.
Citera
2020-03-15, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

Germany has around 28,000 intensive care beds, of which 25,000 are equipped with ventilators.

Dvs Tyskland har många redan intensivvårdsplatser men förbereder alltså många fler för att ge vård till Coronapatienter. Vad gör Sverige?

Tanken är väl att de starkaste ska överleva och ärva landet.
Citera
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SDI
Att stänga gränserna kanske inte hjälper mer än marginellt ur den synpunkten att bara minska smittspridning. Det kommer däremot avlasta samhället. Migranterna kommer väl fortfarande vilket är helt sinnessjukt i den här situationen.
För övrigt är det helt katastrofalt att inte ansvariga sett till att skyddsutrustning finns, det har funnits 3månaders startsträcka. Huvuden kommer rulla när det här är över.
Fast det kommer det väl inte? Det har ju genomförts en hel del folkföraktande saker utan att det blir mer än att folk muttrar litegrann.
EG-inträdet, pensionsstölden, kaosavregleringen av kreditmarknaden, utförsäljningen av våra gemensamma egendomar osv osv.
Blev inga konsekvenser för makten av det.

Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja det är förjävligt. Att det inte kan finnas sånt där i lager.

Jag var naiv. Jag trodde faktiskt att det fanns mer utrustning än vad som nu visar sig.
I ett marknadsliberalt samhälle är vinstintresse den drivande faktorn, inte samhällsnytta.

Lagerhållning är en kostnad för ett företag.
Att inte maximera vinsten (skära ner på personal, minimera lagerhållning, köpa billigare (sämre kvalitet) materiell osv) är hädelse för aktieägare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08

Så har det alltid varit vid epidemier - Gå aldrig till sjukhus om du inte måste. Det är tyvärr sämsta stället att vara på
Citera
2020-03-15, 08:16
Medlem
ZlatanStatyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulpensel
Hur i helvete tänkte Tegnell kontrollera takten när vi inte testar i stor skala.... han måste bort.
Han skiter i och vill att hela landet ska smittad. Fattar ni i vilket sjukt land vi bor i?

https://www.expressen.se/nyheter/strategin-lat-manga-smittas-i-lagom-takt/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efternamn08

Det räcker inte, smittan sprids i samhället. Men ja, allmänheten bör tänka sig för jävligt noga innan de besöker sjukhus.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

Dvs Tyskland redan många intensivvårdsplatser men förbereder alltså många fler för att ge vård till Coronapatienter. Vad gör Sverige?

Vi flockimmuniserar ett virus som muterar och inte kan immuniseras mot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in