2020-03-14, 23:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ministry.of.Truth
enligt vilken källa?
vad tror du tillförlitligheten i det är när man slutat testa smittspåra och inte på långa vägar har kapacitet att testa en bråkdel av alla som misstänker sig vara drabbade

Fhms hemsida rapporterar siffrorna dag för dag med stapeldiagram
Citera
2020-03-14, 23:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ignoramibus
Jaha, blir män sterila efter denna sjukdom nu också?

Har ni alarmister blivit helt jävla GALNA.

Ni häver ur er hur jävla mycket skit som helst.

SLUTA

Eller så tar du och följer med i forskningen och diskussionen kring det hela själv innan du i din egen ignorans gapar om alarmister?

Faktumet att viruset verkar kunna angripa bland annat testiklarna har framlagts flertalet gånger nu av doktorer och forskare. Bara att söka själv, finns flertalet studier om det hela samt många tidningar som tagit upp det.

Här har du t.ex. en artikel där det nämns:
https://www.dailymail.co.uk/news/article-8104477/Doctors-claim-new-coronavirus-cause-damage-mans-TESTICLES.html
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
En positiv nyhet är att antalet nya fall minskat två dagar i rad i Sverige. Det kan tyda på att puckeln från de som flög hem från italien nu är nådd.

Blir spännande med kommande dagars siffror

Varför säger du att det minskat? Idag har ju registrerats 147 nya fall och vi är uppe i 961 fall totalt om jag såg rätt. Det är väl den största ökningen hittills? Ja jag skall kontrollera siffrorna igen. Detta är ju jätterörigt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeinplastic
Det är väl inte säkert? Turister och affärsresenärer tror jag nog på sikt kommer att tillåtas om de testat negativt.

Säg att det är noll virussmittade i kina, men världens övriga länder är smittade, då skulle förmodligen ett auktoritärt land som kina inte tillåta sitt folk att resa utomlands.

Men säg att det är italien med många smittade, men typ inga smittade i usa. Skulle usa då tillåta italienare att resa in, med hänvisning till att de kan testas på flygplatsen(och smitta amerikanska medborgare som jobbar på flygplatsen). Redan nu har usa blockat hela europa att flyga till usa. Skulle usa vara i ett så delikat läge att de var virusfria, så skulle de garanterat inte tillåta ett virushärjande land som italien besöka deras land.

Dessutom förutsätter det att usa vill bekosta test cits på alla resenärer från italien. Eller omvänt att italienska resenärer måste göra ett test på flygplatsen innan de åker.

Hur som haver, så målar jag här upp förslitningarna som uppstår i virusets efterdyningar till följd av länders olika containtment strategier som kan leda till att ena landet har ingen smitta medan andra länder har det, och hur det kan få långtgående följdeffekter för inrese länderna emellan.
Senast redigerad av stroganof 2020-03-14 kl. 23:49.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Poängen med att testa är ju att spåra spridningen så att vi aktivt kan hindra fortsatt utspridning

Fast blir att slåss mot skuggor känns det som.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snallakillen
Hoppas ALLA får viruset..slut på spekulationerna..
Sen får vi se vem som klarar det
Jag är redo...vi ska alla dö..det är det enda som är säkert

Ok, du kan anmäla dig till närmaste sjukhus. De har brist på skyddsutrusting så du kan erbjuda dig jobba utan!
Citera
Bannlyst
Till alla jätte smarta i tråden som tror på flockimmunitet.
För ca 20 dagar sen bestämde folk sig i Milano att "stå emot" Coronaviruset.
Vet inte om detta togs upp, men eftersom det var några veckor sen kanske nu är det lite mer intressant att prata om det.
Denna video daterat 27 februari har lagts upp av Milanos borgmästaren:

https://www.avvenire.it/attualita/pagine/coronavirus-milano-non-si-ferma-lo-spot-del-sindaco

Borgmästaren gick med på att "stå emot" och med hastaggen #milanononsiferma (Milano stannar inte) försökte uppmuntra att leva som vanligt.
Resultatet är idag ganska känt. Lombardiet är totalt fucked up.
Milano försökte alltså att "utmana" viruset. Och fick extremt dåliga konsekvenser.
Det finns en likhet med "herd immunity". Att utmana viruset har redan visat sig var extremt farligt.
Citera
2020-03-14, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Sydkorea satsade stort på masstestning. Och vann!

Och vi var inte förberedda trots att vi hade mer tid😔😔
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Helt sjukt att du tycker man behöver ha BEVIS för att det är så under en pågående pandemi som knackar hårt på dörren.

FHM och Tegnells jakt på BEVIS har redan kostat oss flertalet vårdanställda. Läs nyheterna, patienter som vårdats oisolerat i flera dagar, läkare som opererat flertalet patienter som uppvisar symptom nu. Hur många i personalen har dessa patienter smittat?

Vi ÄR ett nytt Italien för er dumma jävla jakt på HÅRDA BEVIS.
Ta det lugnt med anabola. Det gör dig aggressiv.

Det finns inget bevis eller något som tyder på att man smittar asymtomatiskt. Att hålla samhället igång är viktigt.

Att underbetalda kvinnor som jobbar i vården ska bära hela samhället på sina axlar kanske öppnar folks ögon nu om hur viktigt jobb det är. Och bör ha högre lön. TROTS att det är kvinnodominerat.

Om alla drar sitt strå till stacken och följer föreskrifterna så kommer det gå bra.
Citera
Medlem
Ministry.of.Truths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Technerder
Givetvis hade jag inte gått runt och aktivt smitta folk. Min fråga handlar inte om moral. Den handlar om huruvida jag har rätt till att personligen skita i frihetsberövande på grund av att jag blir nekad provtagning av den så kallade välfärdsstaten. Givetvis är mitt förtroende long way gone för regeringen.

ja men ditt jävla hjon förlitar du dig verkligen på välfärdsstaten? tror du på tomten också eller? Det är ju som att säga att bara för att staten inte har möjlighet att ta hand om din egen mamma när hon blir gammal och dålig så tänker du låta henne dö på gatan eftersom du har blivit lovad och du anser det är någon annans, dvs välfärdsstatens ansvar....
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Technerder
Precis det jag anser också. Man är trots allt inte ”smittad” tills man får sin diagnos på papper. När man således även självmant har velat bli testad så bör det vara en självklarhet att inte följa karantänråden från ngn kärring

Ja du måste vara i karantän.

Grejen är att en 70-årig person har 100x sannolikhet för att dö i sjukdomen än du har. En 80-årig person har 200x sannolikhet för att dö.

Du har givetvis obefintlig sannolikhet för att dö, sannolikt är du under 30 år. Men hur kan du säkerställa att du inte smittar en 70+ person när du bryter din karantän? Dom har 10-20% sannolikhet för att dö när du smittar dom.

I Norge blir det upp till 4 års fängelse för ett sådant beteende.

FHM har varit extremt dåliga på att förtydliga vad grejen är med varför man ska vara hemma.
Citera
Medlem
Citat:

Helsedirektøren ga karanteneunntak til medarbeider som nå er korona-smittet
Helsedirektør Bjørn Guldvog har gitt unntak fra egne karantenebestemmelser til to nære medarbeidere i kriseutvalget. Nå har den ene testet positivt for koronaviruset og Guldvog og utvalget er satt i karantene.

Da Geir Stene-Larsen, som er ekspedisjonssjef i Folkehelseavdelingen til Helse- og omsorgsdepartementet, kom hjem fra reise til Spania tirsdag, gikk han rett inn i kriseutvalget som jobber med å bekjempe koronapandemien i Norge.

Først fredag tok Guldvog initiativ til at Stene-Larsen skulle testes. Da viste testen at han var koronasmittet. Dermed måtte både Guldvog og Stoltenberg, de to mest sentrale personene for å begrense koronapandemien i Norge, sendt i karantene.

https://www.nrk.no/norge/helsedirektoren-ga-unntak-for-karantenebestemmelsene-til-koronasmittet-1.14944729
....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in