2020-03-14, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Det här med att stänga förskolor och skolor är problematiskt. Jag har ett barn i förskola och ett i lågstadiet; båda vi föräldrar arbetar i vården. Vi är knappast ensamma om att ha människo-nära yrken som verkligen kommer att behövas framöver. Jag förstår samtidigt att folk i allmänhet anser att det bör stängas men det måste finnas någon lösning på det, eller hur tänker ni?

Universitet och högskola är mer lämpligt att stänga - dessa personer kan även behövas inom vissa yrkesområden som kommer bli hårt belastade i och med spridningen.
I Norge får dessa barn erbjudande om plats. Om båda föräldrarna har samhällskritiska funktioner så finns det omsorg för de barnen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Borde bara kunna vägra karantän med motiveringen att inte vara smittad.
Precis det jag anser också. Man är trots allt inte ”smittad” tills man får sin diagnos på papper. När man således även självmant har velat bli testad så bör det vara en självklarhet att inte följa karantänråden från ngn kärring
Citera
Medlem
BorkaOdalmans avatar
Jag tänkte på det angående alla optimister i tråden som säger att vi bara har två dödsfall på ca 1000 smittade. Är ni medvetna om att bara EN(!) person har friskförklarats hittills i Sverige? Så ställer vi grupperna ”friskförklarad” och ”döda” mot varandra så är dödligheten just nu på 66.6% i Sverige. Fast i Sverige får man ju inte ställa grupp mot grupp, fel av mig...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagheters
Herregud! När man inte trodde det kunde bli värre.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...utan-isolering

Det kan bli värre än så

https://corren.se/nyheter/norrkoping/lakare-opererade-ar-smittad-av-viruset-om6541989.aspx
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Instämmer. Jag hade haft mer respekt för Tegnell om han gick ut och sa att Sverige har noll resurser och vi är så körda att det enda alternativet är flock immunitet och att vi behöver köra rysk roulette. Om han på tydligt sätt med underlag och referat kunde visa att detta är enda vägen då hade det varit viss trovärdighet.

Jag var tidigt negativ mot honom men efter hans kommentar om att han var tveksam att folk skulle jobba hemifrån utifrån ett rättviseperspektiv då rann bägaren över för min del. Han är en idiot och farlig.

Journalister borde kräva källar från Tegnell då han förespråkar saker som t.ex. WHO sågar. Varför låter vi honom komma undan utan källhänvisningar? Med massor av experter och också WHO i konflikt med vad FHM säger så måste dom visa forskningen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Kina har stått på 8 nya fall hela dagen, så om du har sett 80 är det en stor nyhet, det innebär att smittan har tagit fart igen!!!!

https://www.svd.se/bara-atta-nya-fall-i-kina

Nu blir jag osäker när du säger.så, för jag kollade som hastighast och kanske såg fel. Tyvärr så står det tomt när ja går in och kollar igen
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Instämmer. Jag hade haft mer respekt för Tegnell om han gick ut och sa att Sverige har noll resurser och vi är så körda att det enda alternativet är flock immunitet och att vi behöver köra rysk roulette. Om han på tydligt sätt med underlag och referat kunde visa att detta är enda vägen då hade det varit viss trovärdighet.

Jag var tidigt negativ mot honom men efter hans kommentar om att han var tveksam att folk skulle jobba hemifrån utifrån ett rättviseperspektiv då rann bägaren över för min del. Han är en idiot och farlig.

han är farligare än en idiot. Han är en psykopat! Det där med feministisk pandemikontroll är ju bara ett frispel. Trollar han oss eller?
Citera
2020-03-14, 23:38
Avslutad
En positiv nyhet är att antalet nya fall minskat två dagar i rad i Sverige. Det kan tyda på att puckeln från de som flög hem från italien nu är nådd.

Blir spännande med kommande dagars siffror
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcarolo
Det har jag inte skrivit heller.
Här är en sprillans ny artikel i ämnet
https://edition.cnn.com/2020/03/14/health/coronavirus-asymptomatic-spread/index.html

Dom här oändliga kraven på 'BEVIS' kommer att sluta i katastrof.
Fortfarande ingen giltig källa.

När folk inte är medvetna om att viruset är ibland dem så kan de kanske inte uppfatta lättare symtom. Men de finns garanterat där i de flesta fall och gör de inte det så finns heller fortfarande inget bevis på att man då kan smitta andra.
Citera
Medlem
Ministry.of.Truths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Technerder
En fråga gällande att bli nekad Corona test. Ponera att man känner symptom som passar in mot virusets beskrivning. Men eftersom man är ung och frisk generellt kan man som tidigare nämnts bli nekad till att testas pga ”brist av resurser”. Har jag vid sådana fall någon skyldighet att stanna i karantän för att någon kärring på vårdcentralen sagt det till mig efter att ha blivit nekad till test? Varför skulle man sättas i karantän, dvs frihetsberövande, för att Sveriges sjukvård inte lever upp till den nivå vi skattebetalare betalar? Det kan exempelvis endast röra sig om en vanlig febersjukdom som går över två dagar senare. Varför ska jag således frihetsberövas 2-3 veckor när jag själv tagit initiativ och erbjudit mig att testas? Hur ser det egentligen ut rent juridiskt på denna front?

ja vad säger ditt eget samvete och folkvett? Vill du ta risken att ha på ditt samvete att smitta andra, potentiellt ta livet av dina egna vänner/äldre släktingar so go for it.
har du inte fattat förrän nu att du inte kan förlita dig på staten för 5 öre måste du fan bott under en sten. här får man ta hand om sig själv och fatta sina egna vettiga beslut...
Citera
2020-03-14, 23:39
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
En positiv nyhet är att antalet nya fall minskat två dagar i rad i Sverige. Det kan tyda på att puckeln från de som flög hem från italien nu är nådd.

Blir spännande med kommande dagars siffror

Problemet är bara att vi inte testar.
Citera
2020-03-14, 23:39
Medlem
Jag trodde inte att virus som Corona kunde botas med penicillin eller finns det undantag vad gäller visa virus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in