2020-03-15, 09:45
Medlem
NeoVains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Nej, inga bevis, men SARS och detta virus muterar långsammare än de vanliga corona virus som ger förkylning. Detta innebär att immunitet håller i sig öängre. Hur länge vet vi dock inte. Förhoppningen är att det skall finnas vaccin innan man blir mottaglig av en ny muterad variant.

Varför säger du att det muterar långsammare? Det hade ju muterat inom en vecka när det nådde Thailand, och för ett par veckor sen var det minst 5 Strains upptäckta. Det muterar fort, och varken flockimmunitet eller vaccin är möjliga här. Innan viruset har nått lappland så har det redan muterat och vänder neråt igen. Som att göra vågen fram och tillbaka på en läktare kommer det bli. Tills hela landet är utrotat.
Citera
2020-03-15, 09:46
Medlem
Skillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Det ser ju ut att börja plana ut iallafall.

Minns när man skrev här i tråden för nästan två veckor sen att vi skulle se 100 000-tals döda i Sverige om två veckor.

På två dagar ska vi alltså ha minst 200 000 till döda i Sverige, mot dagens två.

Nej, jag vidhåller - ser inte det scenariot framför mig alls faktiskt.

Däremot viktigt att vi inte för snabbt når flockimmuniteten som antas ligga på 50-60%, för att minska belastningen på sjukvården.

Men samtidigt är det ju just den som ger bästa skyddet i väntan på vaccin, som verkar ligga minst ett år bort.

En "bra" sak med hysterin kring utbrottet, är att många utanför riskgrupperna skrämts upp och vidtar åtgärder för att hindra den alltför snabba spridningen, ovetande om att det mest är de äldre o sjuka man indirekt hjälper genom att inte föra smittan vidare.

Håller med. Vad gäller flockimmuniteten så är jag inte så säker på att vi uppnår ett bra skydd däremot. Viruset muterar och precis som med influensan så kommer flockimmunitet och vaccin bara ha begränsad effekt.

Tror att vi framledes får leva med ett något högre årligt dödstal bland äldre p.g.a virussjukdom, än tidigare. P.g.a just denna virusstams högre mortalitet. Inga krissiffror att förvänta sig dock, tror jag. Vården och allmänhet kommer att anpassa sig, som du skriver, och allmän spridning minska vilket får ner mortaliteten. Kommande multiresistenta bakterier är ett betydligt större hot.

När vi når framgång med modernare behandlingar så kommer det att vända igen. Men det ligger nog 30-40 år bort.
Senast redigerad av Skilly 2020-03-15 kl. 09:56.
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkylatorn95
Så regeringen VILL smitta oss i största möjliga utsträckning, i minsta form av hastighet?

Fan vilket fint statsskick vi har, eller hur grabbar och tjejer?!
Läkare hör av sig i panik till medierna och skriver facebook-inlägg varje dag om situationen, men det har inte gått upp för ögonen hos Tegnelljäveln.

Medan i princip hela världen inför lockdowns och stänger gränserna, så tillåter vi att skolorna har öppet och man går medvetet ut i media med att försöka bevisa att vi ska uppnå flockimmunitet.

Jösses vilket jävla rövhål till land vi har.

Mig veterligen så är UK den enda nation som utför något liknande.

Forskarna vet ju dock inte om man får immunitet eller om denna plan ens kommer att funka?

Jag förutspår att sjukvården totalt kommer brista inom kort. Detta är katastrof utan dess like.

Japp sjukvården kommer kollapsa, mångkulturen löpa amok när halva poliskåren är sjuka i några veckor, folk hamstrar mat, inget förtroende till politiker osv.

Får se om folket blir så glada när deras mamma/pappa dör pga brist på sjukvård. De lär få ett rejält uppvaknande, nu tror de allt är okej men de inser inte att vården fortfarande är vid liv. De kan inte tänka steget längre.

LYSSNA PÅ ITALIENS VARNING!

Anarki på våra gator snart.
Senast redigerad av Haddock93 2020-03-15 kl. 09:49.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Italienska läkare vittnar om att patienterna är vid fullt medvetande samtidigt som dödsförloppet känns som de drunknar. De anhöriga kan inte heller säga adjö så vissa patienter skickar meddelanden via WhatsApp och liknande.

Har du källa? Enda som biter på alla förnekare här i Stockholm
Citera
2020-03-15, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Den enda som har blivit friskskriven i Sverige är den kinesiska kvinnan i 20-årsåldern som blev inlagt i Jönköping. Enligt läkare mår hon så pass bra att hon klarar sig själv, men hon bär fortfarande på viruset.
Alltså kan man knappast tala om immunitet och sjukdomen kan när som helst blomma upp igen. Dessutom finns en liten risk att hon kan smitta andra.

Rättelse, hon är svensk men hade vistats i Kina. Hon gick ut i aftonbladet eller expressen med bild på sig själv.
Citera
2020-03-15, 09:47
Medlem
KD-politikern Sara Skyttedal är kritisk mot strategin om flockimmunitet. På Twitter skriver hon:
”Helt ofattbart. Denna ryska roulette-strategi kommer ta enormt lång tid. Resten av Europa försöker begränsa smittan. Vårt land riskeras att helt isoleras från omvärlden i månader under tiden som Tegnell genomför ett experiment med människoliv som insats.”
Källa: Expressen
Citera
2020-03-15, 09:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av O.Dalman
1. Vi vill förlångsamma spridningen för att sjukvården skall hinna med. Att helt förhindra spridningen anses inte realistiskt.

2. Vi har infört självkarantän för alla med symptom. Detta är effektivare än att försvåra livet för alla som är friska.

Men utan smittspårning idag är det en omöjlig uppgift att ha koll på vilka som är smittade. Självkarantän missköts också, har vi fått höra. Så det är ju egentligen bara ett önsketänk från myndigheters sida.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GollyDolly
Jag är okunnig, det medges. Men jag har reflekterat över huruvida vårt kontantlösa samhälle kan medföra långsammare smittspridning. I länder som Kina, Iran och Italien där kontanter är vanligare har man haft explosiv spridning. Kontanter är otroligt smutsiga och kan överföra hur mycket som helst i bakterie-/virusväg.
Med god handhygien skulle vi i så fall klara oss ganska långt.😃

Kina använder mycket mer digitala betalningar än vad vi gör i Sverige. Kontanter är inte orsaken till smittspridning där. Att kontanter till viss del finns kvar beror på att man måste ha dessa om man inte har de kinesiska betalsystemen själv, exempelvis om man är turist. VISA m.fl. betalkort fungerar bara där det är mycket turister och affärsresenärer.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeoVain
Av mässlingen ja, men den är så gott som utrotad, och massvaccinerad mot. Det hade varit en lika dålig idé att låta alla smittas av mässlingen som av COVID-19.

Detta virus angriper ACE-2 receptorn som finns i testiklarna och lungorna främst.

Ska vi ha en gubbe som klarade sig som går omkring och befruktar andras fruar i framtiden hade du tänkt? Kanske kan han få bra betalt oxå. Framtidsyrket i Sverige.

När jag var barn fick alla mässlingen det sågs som helt naturligt något alla skulle gå igenom absolut inte som en som en farlig sjukdom som det nu har blivit. Har populationen blivit sårbarare eller är det bara för att det finns vaccin man nu kan kosta på sig att förklarar den farlig?

Är det så DR Tengelle tänker "vi har ingen alternativ, låt dom få det"! Men förr hade ju alla fått mässlingen som barn ingen fick mässlingen som vuxen och multisjuk Corona kommer att drabba de som inte tål det och de kommer att dö.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
En vinkel som av känslomänniskor ofta glöms. Jag vet inte vilken strategi som är bäst, och kan därför inte uttala mig. Dock så är det ju så att Sverige och UK tillhör de få undantag som gått efter experternas råd och inte hemfallit åt politiker som av rädsla för sin egna politiska karriär fattar beslut som möjligen till en aningslös befolkning tolkas som ”kraftiga åtgärder” men som inte möter stöd hos de som faktiskt är experter. Jag kan naturligtvis ha fel, vilket i så fall visar sig, och då är jag den första att erkänna det, men att begära Tegnells huvud på ett fat för att högerbliven media påstår att de nu är smittskyddsexperter och drar sina egna slutsatser är ju inte mycket vettigare

Kul att det finns fler som delar mina tankar. Jag är som sagt inte heller någon expert på något vis. Men försöker sålla informationen och göra en så bra analys som möjligt. Återstår att se vart detta slutar.
Citera
2020-03-15, 09:49
Medlem
Blir man immun mot sars-cov-1?
Citera
2020-03-15, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av euquero
Då måste vi antingen handla hemifrån eller handla för under 200 kr så att vi inte behöver knappa in pin-koden på knappsatsen som lär vara en lika stor (om inte större) smitthärd än kontanter.
Väldigt många inköp kanske håller sig under 200?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in