2020-03-14, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Technerder
Handlar inte om att ta upp vårdens resurser. Handlar om att få bekräftelse ifall men lider av ett farligt virus och hur man ska leva. Tycker det ska vara en rättighet och självklarhet när ett lands medborgare lever under rådande skattetryck.

Självklart har du rätt. Men när det blev dags för staten att betala tillbaka lite så var ladorna tomma.
Citera
Medlem
Ministry.of.Truths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Det här med att stänga förskolor och skolor är problematiskt. Jag har ett barn i förskola och ett i lågstadiet; båda vi föräldrar arbetar i vården. Vi är knappast ensamma om att ha människo-nära yrken som verkligen kommer att behövas framöver. Jag förstår samtidigt att folk i allmänhet anser att det bör stängas men det måste finnas någon lösning på det, eller hur tänker ni?

Universitet och högskola är mer lämpligt att stänga - dessa personer kan även behövas inom vissa yrkesområden som kommer bli hårt belastade i och med spridningen.

ja hela samhället kan väl inte anpassas till DIN privata livssituation? ska folks liv offras för att just ni inte kan jobba hemifrån?
jävla såssetänkt detta att om ALLA i hela jävla landet inte kan X (där X är typ avstå från kollektivtrafik, jobba hemifrån, ha barnen hemma etc.) så ska INGEN få göra det. detta jävla land ska alltid anpassas till de mest "utsatta" på alla andras bekostnad.

Med det sagt så till syvende og sist är detta inte statens ansvar eller beslut. Det är givetvis ditt eget val vad man gör med sig själv och sin familj. Hade jag haft barn hade jag hållit dem hemma, oavsett vad pappa staten säger. Jag tänker personligen inte röra mig bland folkmassor i onödan oavsett vad staten säger om det. Folk får väl för fan ta eget ansvar och sluta var såna jävla passiva hjon och vänta på att bli tillsagda saker.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skunken666
Den stora frågan borde vara om vi fortfarande har någon som helst skyldighet att betala skatt till detta land? Tydligare bevis på att samhällskontraktet är brutet går väl knappast att få?
Vi betalar de höga skatterna vi gör för att bland annat få adekvat sjukvård, nu får vi inte det längre!

Vad fan får jag för mina skattepengar?
Precis det resonemang jag försöker föra. Ifall ett lands intäkter består 44% av invånarnas skattepengar från arbetsinkomst bör det vara en rättighet att få bli testad när man så vill och behöver.
Citera
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Technerder
Handlar inte om att ta upp vårdens resurser. Handlar om att få bekräftelse ifall men lider av ett farligt virus och hur man ska leva. Tycker det ska vara en rättighet och självklarhet när ett lands medborgare lever under rådande skattetryck.

Vilket också är en självklarhet ifall man vill hitta och spåra smittan. Något som Sverige nu totalt övergett.
Citera
2020-03-14, 23:35
Medlem
Jag blir galen på denna Tegnell. Vem har gjort honom till Gud? Han motsäger sig allt och alla och tycker bara att det enda som funkar är att göra ingenting. Han spelar med människors liv och hoppas att så många som möjligt blir sjuka. För då tror han att vi ska uppnå immunitet inför när covid 19 kommer nästa gång. Problemet är bara att flera hundra i Sverige kommer dö på vägen, sjukvården kommer att kollapsa samt att vi faktiskt inte vet ifall dem som får covid 19 och tillfrisknar får långvariga antikroppar. Han spelar rysk roulette med Svenska folket. Men konstigt är dock att de flesta verkar okej med det så länge dem får se på mello och att skolplikten lyds till punkt och pricka.
Citera
Medlem
marcarolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -modestyblaise-
Det är inget bevis. De skriver bara att det inte betyder att det inte kan hända. Finns dock som sagt inget BEVIS för att det har hänt.

Det har jag inte skrivit heller.
Här är en sprillans ny artikel i ämnet
https://edition.cnn.com/2020/03/14/health/coronavirus-asymptomatic-spread/index.html

Dom här oändliga kraven på 'BEVIS' kommer att sluta i katastrof.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagheters
Herregud! När man inte trodde det kunde bli värre.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dO2QLq/coronapositiva-vardades-dagar-utan-isolering

Som sagt, det är uppenbart att Socialstyrelsen och regionerna, i det här fallet Region Skåne, som bör ställas mot väggen och avkrävas ett svar på frågan, vad i helvete har ni pysslat med här bakom stängda dörrar?

Brist på nödvändig materiel, kunskap och rutiner.

SUS citat;

Allt kaffe och te vi dricker är ekologiskt, likaså är alla mejeriprodukter samt allt större andel av de livsmedel vi serverar ekologiska.

Haf förtröstan, är du döende i Covid-19 kan du åtminstone beställa in en kopp ekologiskt kaffe med en likaledes ekologisk skvätt mjölk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
En vacker dag kommer folk fråga: Vad GJORDE egentligen politiker och myndighetspersoner under 15 januari till ca 7:e mars? Och svaret kommer vara ett rungande "ingenting!"

Vi behöver handlingskraft, inte passivitet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
'
Kina mörkar ju som satan fattar ni väl så de siffror ska ni verkligen ta med en rejäl nypa salt. Det är riktigt illa i Kina, precis som med iran och turkiet som knappt har några fall, iaf enligt dokumenten de släpper för världen att se.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenAndraGrannen
Inte alls. Det är massor av risker Sverige tar nu.
Finns det billiga och bra möjlighet att testa folk så kan man testa alla som kommer från flockimmunitetsländer i 18 månader och sen vaccinera.

Bara att införa någon sorts inreseskatt för svenskar.

Det kan finnas stora biverkningar av att haft denna sjukdomen, t.ex. leverproblem och sterilitet hos män som man börjar forska på nu.

Jaha, blir män sterila efter denna sjukdom nu också?

Har ni alarmister blivit helt jävla GALNA.

Ni häver ur er hur jävla mycket skit som helst.

SLUTA
Citera
2020-03-14, 23:36
Medlem
InOurNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Van Nostrand
Lämna barnen till mor/farföräldrarna? Låter som en sällsynt dum ide.

Beror ju helt på naturligtvis, jag utgår ifrån att människor har en sådan självinsikt att man inte lämnar över sjuka barn. Om barnen sen är hemma på regelbunden basis borde inte hela grejen vara så problematiskt.
Citera
2020-03-14, 23:37
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IAmAMisanthropic
Pffft. Right. Du söker ständigt sätt att på ett eller annat vis motsäga allt och alla i denna tråd. T o m här där du kunde säga att "jo, det låter iofs sannolikt" väljer du paragrafryttar-asperger-svar istället.

Nej jag ger dig ett svar som överensstämmer med hur juridiska frågor hanteras, men du tror kanske att lagar kan läsas bokstavligt och inte kräver tolkning? En autist tror det. Mitt svar är tvärtemot vad en autist eller paragrafryttare skulle ha svarat. Du verkar dock vilja ha ett sådant svar.

Du får, som sagt, tro vad du vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in