2020-03-13, 14:42
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Nu när Z-day närmar sig är det bäst att vara uppmärksam på symtom i kroppen.

Vilka är symptomen?
Och när ska man oroa sig på allvar?

Jag har fått ont i halsen och har mätt temp 37,9. Har tagit alvedon.
Har inte varit outomlands, spritar händerna när jag varit ute, inte varit i folksamlingar, åker egen bil, minimal kontakt med människor. Samma med frugan.
Är det kört nu?
Den här illustrationen i Expressen tycker jag ger svar på dina frågor. Scrolla ned en bit under videon och texten, så ser du en jämförelse mellan förkylning, influensa och corona:
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/vanlig-forkylning-influensa-eller-corona/
Citera
2020-03-13, 14:48
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loveaffair
Halloj!

Är det någon som har koll på hur länge man brukar ligga sjuk i corona (eller brukar och brukar, men om de som blivit smittade varit sjuka i dagar eller veckor)? Har försökt söka runt lite men mest hittat om inkubationstiden. Jag är en ung tjej som varit sjuk i snart tre veckor. Är framförallt hängig och tung i huvudet (ingen feber). Känns som om det sitter i bihålorna. Nyser ibland och får ibland som "hostkväljningar", troligen pga astma. Det störsamma är att det inte går över... Får ingenting gjort utan ligger bara hemma.

Är varken nojig för att få eller att ha corona för egen del men undrar om jag ändå kanske ska testa mig? Symptomen är ju somsagt lindrigare hos unga och jag är övertygad om att det finns ett stort mörkertal i samhället. Dock oklart om man ens får testa sig i detta skitland.
Förmodligen bihåleinflammation.
https://www.kry.se/fakta/bihaleinflammation/
Citera
2020-03-13, 14:49
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
Vsd jag läst så är täppt/rinnande näsa ett symptom, ovanligt men ett symptom. Så har man fet ihop med mer vanliga symtom så har jag full förståelse att man är orolig
Täppt och/eller rinnande näsa är i 99% av fallen förkyling eller allergi. Är man ung och inte har försvårande sjukdomar kan man nog fetglömma corona.
Citera
2020-03-13, 14:51
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Täppt och/eller rinnande näsa är i 99% av fallen förkyling eller allergi. Är man ung och inte har försvårande sjukdomar kan man nog fetglömma corona.

Så det är så pass ovanligt symptom?
Citera
2020-03-13, 15:07
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faustik-Funk
Antingen så har vi flera parallella smittor just nu utöver Covid-19 och den sedvanliga årliga influensan – eller så har Covid-19 varit aktivt i Sverige långt mycket längre än vad vi tror.
Det är intressant för jag såg en användare här på flashback för ett par veckor sedan som skrev att läkare i Sverige sedan en tid tillbaka fått in ganska många fall med allvarliga, oförklarade lunginflammationer. Sedan läser jag idag detta, från Italien:
Citat:
Q: But how do you explain this virulence?

«As everyone now knows, we have two areas affected. Nembro and Alzano. Already in December the general practitioners of the latter municipality found themselves faced with pneumonia never seen before. But they thought it was an evolution of the annual flu strain. "

Q: They made a mistake?"It is difficult to understand that you are facing something new if you have never seen it before. We scholars were also convinced that the virus was not so aggressive.
https://www.reddit.com/r/Coronavirus/comments/fhwydo/coronavirus_whats_going_on_in_bergamo_ex_hospital/

Det är som att detta har pågått längre i Europa än vad vi tror.
Citera
2020-03-13, 15:10
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
Så det är så pass ovanligt symptom?
Du såg kanske länken jag bifogade tidigare? Har man bara rinnande snok och känner sig lite hängig och inte tillhör någon riskgrupp behöver du inte oroa dig för din egen hälsa. Håll dig bara hemma i fall att, så att du inte smittar någon i onödan.

Det är när du börjar få utdragen torrhosta, feber och svårt att andas som det börjar bli allvar för corona.

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/vanlig-forkylning-influensa-eller-corona/
Citera
2020-03-13, 15:11
Medlem
flukkes avatar
Bolaget där jag jobbar har bla kontor i Milano och Kina..

Åkt tunnelbana till jobbet som vanligt och jobbat tom onsdag, lite nojig att jag dragit på mig denna skiten.

Jobbar hemifrån med kaffe och Alvedon och mår allmänt lite dåligt med hosta och huvudvärk. Ingen direkt feber vad jag vet men frossa.
Citera
2020-03-13, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fourhundredstrokes
Corona sätter sig i luftvägarna, men inte i näsan så snuva är inte ett typiskt coronasymptom. Det är vanligare med halsont och hosta.
Har inte sagt något om snuva så jag vet inte vart du har fått det ifrån?
Har skrivit feber och hosta.
Citera
2020-03-13, 15:20
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Du har bara hederlig svensk förkylning. Har du inte hög feber så är det inte corona. Dessutom kommer du antagligen ha ordentliga influensasymptom också då det ändå är en influensa.
Det är ingen influensa. Influensa orsakas per definition av influensavirus, inte coronavirus.
Citera
2020-03-13, 15:25
Medlem
4yoonlys avatar
Har kikat en del på denna kanalen. https://www.youtube.com/watch?v=BYTFk34nhoI

Och det han säger angående symptom för att själv isolera sig en vecka har jag definitivt (dock har jag haft det 1 vecka). Känns inte direkt som någon feber men att något inte stämmer typ, som någon beskrev det "chills"... Och har definitivt haft möjligheten att få det...

Antar dock att det är en start på en något jobbig period eller så har jag mild symptom...

----edit

En annan grej är också att det är svårt till nästan omöjligt att hålla andan mer än 10 sekunder...
Citera
2020-03-13, 15:43
Medlem
Salavat-Julayevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faustik-Funk
Fick 38 graders feber i Onsdags, allmän sjukdomskänsla, ingen feber sedan dess, men en ihållande men lätt torrhosta. Känns strävt i halsen. Ingen förkylning i näsan annars.

Ringer sjukvårdsupplysningen idag då jag medicinerar för ett lätt förhöjt blodtryck (genetiskt) och även då och då har astma känningar. Hänvisar för den snälla men ovetande tanten på 1177 om den här rapporten: https://www.thelancet.com/pdfs/journals/lanres/PIIS2213-2600(20)30116-8.pdf
Den handlar om att folk som medicinerar med ACE-hämmare kan vara i större risk när den eventuella lunginflammationen sätter in vid ett Covid-19 insjuknande.

Naturligtvis hade hon ingen aning om vad jag pratade om, men vad jag fick fram var att tydligen hade torrhosta och feber varit något som sjukvården hade sett väldigt mycket utav sedan November förra året.

Antingen så har vi flera parallella smittor just nu utöver Covid-19 och den sedvanliga årliga influensan –
eller så har Covid-19 varit aktivt i Sverige långt mycket längre än vad vi tror.

En väldans mycket resande mellan Iran och Sverige gissar jag är ansvarigt för en del av smittspridningen internt.

De officiella siffrorna från Iran på antal smittade och döda är rena falsarier. Multiplicera med 20-30 gånger kanske, Chris Martenson nämnde siffran 2 miljoner smittade häromdagen.

Viruset har alltså funnits länge i Iran och säkerligen kommit därifrån till Sverige i omgångar.

Nyfiken på vad dina ACE-hämmare heter, medicinerar mot hypertoni själv sen nåt år.
Citera
2020-03-13, 15:53
Medlem
En fundering..
Kan man om man har åkt på coronavirus även råka få en "vanlig" förkylning på toppen av det?
Typ coronavirus plus snuva/nysningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in