2020-03-13, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miss.G
Ingen som har info om Ps brödrar? Tycker det är väldigt lite info i tråden. Någon måste ju känna dem eller direkt Patrik och Rebecka?

Vad gjorde de om dagarna??

PL och RG var sjukskrivna och troligtvis hemma sista tiden.

Jag vet namnet på P:s bröder och årtalet de är födda ca, men vet inte om de bor kvar i Norrköping eller inte. Vet vilken adress alla 3 bröder är uppväxta på i Norrköping. Är barndomskamrat till alla 3. P var inte alls så illa däran då
Citera
2020-03-13, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hannybanny
Båda hennes syskon fanns i hemmet när de hittade Esmeralda död (sedan dagar) och föräldrarna var drogpåverkade. Så nog höll hon sig inte drogfri pga sonen.

Det är så fruktansvärt. Har du mer info om något? Får vi veta vad som egentligen hände? Hur esmeralda hade det och tänker om den äldsta sonen kanske pratar ut?
Citera
2020-03-13, 13:44
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/mamman-omhaktas-misstanks-ha-vallat-sin-treariga-dotters-dod?fbclid=IwAR2t9OWWpdPJJDeCeeyE_HdSLMKlCu eybv4lwz44v57yTWdA-bbmLxiyLPY

Mamman begärs omhäktad – misstänks ha vållat sin treåriga dotters död
Citera
2020-03-13, 13:47
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Utan att känna någon inblandad och utan att veta något mer än som står i domarna är det ändå inte så svårt att skapa sig en kvalificerad gissning av vad som har hänt.

Vi pratar om en människa som har fått sitt barn taget ifrån sig redan vid födseln. Som tycker sig ha blivit orättfärdigt behandlad. De flesta människor försöker få upprättelse i en sådan situation. I det här fallet handlade upprättelsen om att få barnet tillbaka så det var vad mamman var tvungen att kämpa för. Gissningsvis handlar det mycket om självbild. Ingen vill bli kallad ett nedknarkat socialfall, inte ens om man är det. Blir man ändå kallad det vill man ha upprättelse. Upprättelsen i det här fallet kom genom att få sitt barn tillbaka.

Och eftersom socialtjänsten tidigare har behandlat en illa och sagt elaka saker till en så vill man inte gärna ha kontakt med dem igen. Även om man behöver hjälp med sitt dagliga liv vill man inte gärna be om den från människor som så uppenbart föraktar en. Det är också en fråga om självbild och i förlängningen om människovärdighet.

Svensk socialtjänst har stora problem med det här. De försöker hjälpa människor, men de försöker oftast hjälpa dem genom tvång. Socialsekreterare kan mycket om lagar och regler men de är ofta inte så bra på att hantera människor (det finns givetvis gott om undantag). När det gäller arbetet med barn är socialtjänsten väldigt bra på att omhänderta barn, det är det man lägger absolut mest resurser på. Att faktiskt samarbeta med människor för att hjälpa dem på deras egna villkor är en metod som används alldeles för lite.

Mycket bra analys. Visst handlar det för föräldrarna ofta om att "få upprättelse" genom att få sitt barn tillbaka, att visa för omgivningen att "socialen hade fel från början" o.s.v.. Fast man kanske innerst inne inte vill ha själva barnet i sitt hem, vet att man inte orkar med det... Tyvärr händer det även, att det går "troll" i ett ärende på socialtjänsten, och att även socialsekreterarna ser ärendet som en kamp mot föräldrarna, där det gäller att vinna emot dem... Och barnets bästa är det ingen som tänker på längre. Här är socialsekreterarnas personligheter väldigt viktiga, tror jag.

Och så är det ofta i vårdnadsfejder mellan föräldrar också, för den delen. Det handlar mer om att vinna över den andra föräldern, än om att man egentligen vill ha sitt barn på heltid - många (särskilt pappor misstänker jag) skulle nog tycka att det var lugnast att slippa...

Man ska även (både när det gäller att få hem barn från fosterhem och att erhålla boendet efter en skilsmässa), komma ihåg att de generösa bidragen till barnfamiljer som vi har i Sverige, är ett starkt incitament att vilja erhålla vårdnad och boende om barnen. Och nu kommer någon att skriva, att man får så lite bidrag att ingen tänker så: barnen kostar mer än vad man får i bidrag. Men så behöver det inte vara. Jag har känt ensamma mammor som har levt helt och hållet på bidragen: bostadsbidrag, underhållsstöd, barnbidrag och flerbarnstillägg (det blir mycket pengar om man har tre barn). De gav barnen minsta möjliga av allting, och då klarade de både barnens och sin egen försörjning på bidragen utan att arbeta, och behövde inte heller anmäla sig hos Af och få krav på sig, som man måste göra för att få socialbidrag.

Lite OT kanske, men sådana här människor som Esmeraldas bioföräldrar kan mycket väl ha tänkt på de barnrelaterade bidragen, och kravlösheten de bidragen innebär, i första hand...
Citera
2020-03-13, 13:52
Medlem
Ni som sitter på era höga hästar och fördömmer föräldrarna, lär känna era egna mörka sidor först. Förstå sen hur er onska som ni tror inte finns göder ondska hos andra. Det föräldrarna har gjort är fruktansvärt men de har sannerligen en hel hop medbrottslingar bakom sig. Som förvirrade verktyg har de varit.

Satan works in mysterious ways.
Citera
2020-03-13, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minus1234
PL och RG var sjukskrivna och troligtvis hemma sista tiden.

Jag vet namnet på P:s bröder och årtalet de är födda ca, men vet inte om de bor kvar i Norrköping eller inte. Vet vilken adress alla 3 bröder är uppväxta på i Norrköping. Är barndomskamrat till alla 3. P var inte alls så illa däran då

Kan du snälla ta reda på mer? Du som känner dem?
Jag orkar inte med spekulationer och känner att vi är nog många här som måste få svar. Jag vet att jag är extra känslig men det har varit omöjligt att undvika detta fallet. Så snälla försök.
Jag har gråtit hela dagen idag sen jag lämnade barnen på förskolan i förmiddags 😢
Citera
2020-03-13, 14:02
Medlem
Jag bor en liten bit utanför Norrköping och jag vet vem personerna är. Detta är helt absurt
Citera
2020-03-13, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Papishit
Jag bor en liten bit utanför Norrköping och jag vet vem personerna är. Detta är helt absurt

Som jag skrev till tidigare användare, kan du inte skriva mer? Varför är det absurt? Jag skulle gärna vilja ha lite svar för det är inte hållbart att känna så här!
Citera
2020-03-13, 14:08
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Ja det var det väl, jag tänkte skriva att det var du som hittade det.
Lägger upp den igen här: http://retro.lagen.nu/dom/hfd/2012:35

Edit: Nu ligger det även i min signatur, ihop med övriga dokument relevanta för målet. Så är det rätt lätt för läsare av tråden att hitta alla.
Senast redigerad av CharlieR 2020-03-13 kl. 14:10.
Citera
2020-03-13, 14:10
Medlem
Citat:
Kan du snälla ta reda på mer? Du som känner dem?
Jag orkar inte med spekulationer och känner att vi är nog många här som måste få svar. Jag vet att jag är extra känslig men det har varit omöjligt att undvika detta fallet. Så snälla försök.
Jag har gråtit hela dagen idag sen jag lämnade barnen på förskolan i förmiddags 😢

Kan tyvärr inte berätta mer. Som jag skrev jag var barndomskamrat med dem. Jag vet inte vad de gör nu eller hur det kunde gå så här snett för P.
Har inte pratat med dem på ca 20 år
Citera
2020-03-13, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minus1234
Kan tyvärr inte berätta mer. Som jag skrev jag var barndomskamrat med dem. Jag vet inte vad de gör nu eller hur det kunde gå så här snett för P.
Har inte pratat med dem på ca 20 år

Varför kan du inte berätta mer? Har du någon insyn i deras familj och hur de hade det etc?
Kan du iaf ta reda på om brödrarna bor i Norrköping och har barn själva?
Citera
2020-03-13, 14:13
Medlem
tinkyminkys avatar
Citat:
Varför kan du inte berätta mer? Har du någon insyn i deras familj och hur de hade det etc?
Kan du iaf ta reda på om brödrarna bor i Norrköping och har barn själva?

Men herregud, du verkar helt manisk?! Personen skriver att denne inte träffat dom på 20 år. Vad ska hen möjligen kunna berätta... skvaller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in