Citat:
Ursprungligen postat av
skrakan
När socialjouren och socialnämndens handläggare kommer till familjen på juldagskvällen ska de avgöra skyddsbehovet för barnen. Befinner sig de tre barnen i en akut fara och bör omhändertas genast och placeras? Det gäller förutom E också en ettåring och en tonåring.
Det är den viktigaste frågan att besvara för soc. Hur kontakten med föräldrarna såg ut vet väl ingen av oss. Soc blev inte insläppta.
Var det kontakt i dörrspringan? Eller genom dörren? Eller på annat sätt.
Jag läser i Förvaltningsrättens dom från mars 2020 (LVU beslut för Lilla hjärtats bröder)där hembesöket tas upp.
Mamman:"Vad gäller det tillfälle i närtid då de inte släppte in socialjouren så berodde det på att de kom klockan åtta på juldagskvällen och barnen sov. Ett sådant besök ska göras under bättre förutsättningar för barnet. De bjöd dock in personalen dagen efter..."
I samband med samtalet med föräldrarna måste socialjouren göra sin bedömning. Var föräldrarna påverkade`? Verkade barnen vara i fara i lägenheten? Skrik? Rop? Tumult?
Soc tar beslutet att avvakta en dag och blir insläppta dagen efter.
Vad säjer soc om samma situation i samma förvaltningsdom?
"Utifrån att pappan bedömts som farlig av polisen följde nämndens handläggare med socialjouren till familjen för att göra hembesök. De blev inte insläppta vid det första tillfället, men fick dagen efter komma in i hemmet. Situationen upplevdes då inte som den beskrivits i orosanmälningar."
Jag tycker inte att soc gjorde något fel i sin bedömning där och då.
Som i ett förstagångsbesök hos en tidigare okänd familj kan jag köpa att man kan tänkas komma olägligt kl 20 på ett hembesök hos en småbarnsfamilj på juldagen.
Men efter upprepade orosanmälningar i ett sådant här komplicerat ärende som socialen själva känt djup oro kring samt stridit för från dag 1 i rätten, borde acceptanströskeln för osamarbete vara betydligt lägre kan jag tycka.
Hela grejen med oanmälda akuta hembesök av socialjouren på juldagen blir ju totalt verkningslösa om man helt sonika kan neka dom inträde utan vidare?
Då hade de ju lika gärna kunnat ringa innan och boka ett besök och fått nekandet per telefon och sluppit mankemanget att ens åka dit..
Ponera att ungarna faktiskt sov då (gissningsvis sederade med benso så här med facit i hand..) men att man kanske hade kunnat få en skymt av frammeliggande knarkattiraljer eller annat olämpligt i bostaden och på så vis fått tillräckligt på fötterna för vidare åtgärder?
Jag tycker för övrigt att det är imponerande/oroväckande nog att lyckas få både en 1-åring och en snart 4-åring i säng ”så tidigt” som kl 20 på juldagen..! Är det någon gång på året som mina ungar får och vill vara uppe längre så är det kring högtider, särskilt kring jul