2020-03-13, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Det tror jag oxå. Det här var en liten tjej som litade på vuxna och var van att få sunda vuxen relationer till svar när hon testade eller trotsade. Hon viste att hon blev illa behandlad, till skillnad från hennes lillebror som levt i det hela sitt liv och trodde att livet var sp.

Vad jag menar är att opiatmissbrukare ofta brukar beskriva ruset som en stor trygg livmoder, och en överdas som Nirvaa. Sp tänke jag att när hon somnade in, var hon på de plats som var det tryggaste hon visste.

Ja jag tror med att hon visste när det inte gick rätt till men jag tror inte att det var misär! Verkligen inte. PL verkar ju ha brödrar som hade något koll iaf och om man själv har barn är man funtad så vilket de hade. Oavsett om de varit struliga tidigare eller ej. Jag tycker det är märkligt vi inte får höra något mer från Rebecka eller PLs familj. Någon som känner någon iaf?
Citera
2020-03-13, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miss.G
Ja jag tror med att hon visste när det inte gick rätt till men jag tror inte att det var misär! Verkligen inte. PL verkar ju ha brödrar som hade något koll iaf och om man själv har barn är man funtad så vilket de hade. Oavsett om de varit struliga tidigare eller ej. Jag tycker det är märkligt vi inte får höra något mer från Rebecka eller PLs familj. Någon som känner någon iaf?

Jag mailade precis advokaten Martin på Choice, jag bönade om att de skulle uttala sig. Jag vet att det är hög sekretess men något måste de ju kunna säga, jag kan inte heller släppa det här. Har också en 2 åring hemma och har gråtit i 3 dygn från och till för lilla hjärtats öde. Det skulle hjälpa mig att gå vidare genom att iaf få någon förståelse för den biologiska mamman, varför hon valde att kämpa tillbaka E.
Fy fasen vad hemskt detta är...
Citera
2020-03-13, 12:27
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Jag vet inte vilka alla dessa barn är som är omhändertagna från vanliga familjer. Jag känner inga familjer där soc har gått in och lvuat barn godtyckligt. Det har inte drabbat någon i min bekantskapskrets.

Givetvis LVUar socialtjänsterna barn godtyckligt. Hela systemet är godtyckligt. Hur kan du annars förklara att vissa kommuner omhändertar tio gånger fler barn än andra kommuner, år ut och år in? Det handlar inte om att vissa kommuner har tio gånger fler sociala problem än andra kommuner, för det har de inte, utan förklaringen är att olika socialtjänster har helt olika syn på hur man bedriver socialt arbete. Alltså godtycke.

Citat:
Jag tycker att du ska googla syftet med en lex Esmeranda. Jag har läste flera artiklar om det bara idag.

Jag har inte det minsta problem med att förstå syftet. Det jag ifrågasätter är effekten.

Den mest auktoritativa beskrivningen av vad en lex Esmeralda skulle innebära är följande namninsamling:
https://www.skrivunder.com/lexesmera...dring_omgaende

Beskrivningen där är närmast komisk i tafatthet. Det mest konkreta man lyckas klämma ur sig är att man "kräver att inget barn någonsin ska behöva uppleva det Esmeralda fick uppleva".

Det är ungefär lika intelligent som att kräva att det alltid ska vara fint väder. Jag förstår att ni emotionella typer har känslor. Men ni borde väl också ha förstånd nog att inse att man inte kan stifta lagar baserat på känslor. I bästa fall kommer det inte att göra någon skillnad alls. I sämsta fall kommer det att leda till oöverblickbar skada för mängder av barn. Det är inte acceptabelt att skada barn bara för att man känner sig lite ledsen. Kan man inte tänka klart bör man vänta tills man kan det. Det är beklagligt att inte fler människor inser den saken.
Citera
2020-03-13, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nynaeve81
Jag mailade precis advokaten Martin på Choice, jag bönade om att de skulle uttala sig. Jag vet att det är hög sekretess men något måste de ju kunna säga, jag kan inte heller släppa det här. Har också en 2 åring hemma och har gråtit i 3 dygn från och till för lilla hjärtats öde. Det skulle hjälpa mig att gå vidare genom att iaf få någon förståelse för den biologiska mamman, varför hon valde att kämpa tillbaka E.
Fy fasen vad hemskt detta är...

Jag har det precis som du! Jag gråter med och har varit hemma från jobb. Så svårt att hålla sig samman när jag har tre barn som trotsar själv, gråter vid minsta motgång och mina barn fattar ingenting. Men jag försöker ändå tänka rationellt och inte låta känslorna styra helt. Och det jag skrivit om att jag tror PLs brödrar haft lite koll och att Rebecka verkligen har velat och gjort sitt bästa. Jag tror inte de knarkat hela tiden, och jag tror E fått kärlek. Även om inte det varit dysfunktionellt så tror jag ändå hon fått kärlek. Anledningen till att biomamman brutit med fosterfamiljen har säkert varit för hon känt att det är enda sättet att komma närmare E och få henne till att knyta an på något vis.
Allt är väldigt tragiskt för fel har det gått, men så jäkla fel kan det inte ha varit för det finns ju folk runtomkring som haft lite insyn iaf.
Om jag som familj till min bror vetat att hans barn svävar i fara hade jag legat på telefonen och hälsat på stup i kvarten
Citera
2020-03-13, 12:39
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nynaeve81
Det skulle hjälpa mig att gå vidare genom att iaf få någon förståelse för den biologiska mamman, varför hon valde att kämpa tillbaka E.

Utan att känna någon inblandad och utan att veta något mer än som står i domarna är det ändå inte så svårt att skapa sig en kvalificerad gissning av vad som har hänt.

Vi pratar om en människa som har fått sitt barn taget ifrån sig redan vid födseln. Som tycker sig ha blivit orättfärdigt behandlad. De flesta människor försöker få upprättelse i en sådan situation. I det här fallet handlade upprättelsen om att få barnet tillbaka så det var vad mamman var tvungen att kämpa för. Gissningsvis handlar det mycket om självbild. Ingen vill bli kallad ett nedknarkat socialfall, inte ens om man är det. Blir man ändå kallad det vill man ha upprättelse. Upprättelsen i det här fallet kom genom att få sitt barn tillbaka.

Och eftersom socialtjänsten tidigare har behandlat en illa och sagt elaka saker till en så vill man inte gärna ha kontakt med dem igen. Även om man behöver hjälp med sitt dagliga liv vill man inte gärna be om den från människor som så uppenbart föraktar en. Det är också en fråga om självbild och i förlängningen om människovärdighet.

Svensk socialtjänst har stora problem med det här. De försöker hjälpa människor, men de försöker oftast hjälpa dem genom tvång. Socialsekreterare kan mycket om lagar och regler men de är ofta inte så bra på att hantera människor (det finns givetvis gott om undantag). När det gäller arbetet med barn är socialtjänsten väldigt bra på att omhänderta barn, det är det man lägger absolut mest resurser på. Att faktiskt samarbeta med människor för att hjälpa dem på deras egna villkor är en metod som används alldeles för lite.
Citera
2020-03-13, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Utan att känna någon inblandad och utan att veta något mer än som står i domarna är det ändå inte så svårt att skapa sig en kvalificerad gissning av vad som har hänt.

Vi pratar om en människa som har fått sitt barn taget ifrån sig redan vid födseln. Som tycker sig ha blivit orättfärdigt behandlad. De flesta människor försöker få upprättelse i en sådan situation. I det här fallet handlade upprättelsen om att få barnet tillbaka så det var vad mamman var tvungen att kämpa för. Gissningsvis handlar det mycket om självbild. Ingen vill bli kallad ett nedknarkat socialfall, inte ens om man är det. Blir man ändå kallad det vill man ha upprättelse. Upprättelsen i det här fallet kom genom att få sitt barn tillbaka.

Och eftersom socialtjänsten tidigare har behandlat en illa och sagt elaka saker till en så vill man inte gärna ha kontakt med dem igen. Även om man behöver hjälp med sitt dagliga liv vill man inte gärna be om den från människor som så uppenbart föraktar en. Det är också en fråga om självbild och i förlängningen om människovärdighet.

Svensk socialtjänst har stora problem med det här. De försöker hjälpa människor, men de försöker oftast hjälpa dem genom tvång. Socialsekreterare kan mycket om lagar och regler men de är ofta inte så bra på att hantera människor (det finns givetvis gott om undantag). När det gäller arbetet med barn är socialtjänsten väldigt bra på att omhänderta barn, det är det man lägger absolut mest resurser på. Att faktiskt samarbeta med människor för att hjälpa dem på deras egna villkor är en metod som används alldeles för lite.

Men det är ju inte helt sant. Rebecka valde att själv lämna bort henne på BB, hon bara gick ju.
Och sen eftersom det finns en lillebror med i bilden så har hon nog varit ren ett tag iaf för annars hade nog inte den lilla heller varit hemma. Så hon ville nog ha sin familj på riktigt.

Sen utan att försvara någon. Det står att de haft problem psykiskt med ångest etc och det är helt horribelt hur ingen får hjälp av Psyk mer. Har själv erfarenhet av det då en av mina vänner blev tvångsinlagd efter tredje vändan hem.
Citera
2020-03-13, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oktober2018
Vad hette P*atrik innan han bytte efternamn till L*ingman?

P*ttersson
Citera
2020-03-13, 13:14
Medlem
Citat:
Tack för svar!
Jag tänkte att om det var PLs bror som larmade, hade de någon mer insyn? Det känns som att de hamnade i någon förnekelse och knarkade ner sig helt när de insåg att E dött.

Det jag tycker är märkligast är att PLs brödrar samt Rebeckas föräldrar inte haft mer koll.
Eller så har de haft det och att det fungerat okej fram tills de insett att hon dött och istället för att ringa 112 så knarkar de ner sig.
Hur har hennes syskon haft det under dessa dagarna?

Kan inte svara på om P:s bröder bodde i stan eller inte, eller om de hade insyn. Enl uppgift så ligger P:s mamma på demensboende och hans pappa är närmre 70 eller tom äldre så han hade nog inte heller koll. Men RG kom inte från Norrköping utan Eskilstuna (Edit. De bor i Ulricehamn) tror jag det var och hennes föräldrar bor kvar där så de hade nog ingen insyn alls.

Tror inte att PL och RG knarkade ner sig för att E var död.. De knarkade hela tiden vad jag förstått
Senast redigerad av minus1234 2020-03-13 kl. 13:52.
Citera
2020-03-13, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minus1234
Kan inte svara på om P:s bröder bodde i stan eller inte, eller om de hade insyn. Enl uppgift så ligger P:s mamma på demensboende och hans pappa är närmre 70 eller tom äldre så han hade nog inte heller koll. Men RG kom inte från Norrköping utan Eskilstuna tror jag det var och hennes föräldrar bor kvar där så de hade nog ingen insyn alls.

Tror inte att PL och RG knarkade ner sig för att E var död.. De knarkade hela tiden vad jag förstått

Okej, jag menar inte att de knarkade ner sig för E dött, jag menar att det spårade ur då. Jag hoppas verkligen hon fått lite kärlek trots allt. Men PLs brödrar borde ha haft lite koll precis som socialen
Citera
2020-03-13, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho

Du är fan efterbliven på riktigt, du menar alltså att man ska dalta med ansvarslösa nedknarkade pundare? Samarbeta du är fan patetisk, hon lämnade bort sitt barn frivilligt för punderiet, och ville sen ha tillbaka det, hon är en självisk jävla äcklig pundarhora som borde fråntas alla sina rättigheter.

Jag har sagt det förr och säger det igen, det bästa vore att låta dessa jävla avskum drunkna i sina spyor, de är inte värda ett skit, skulle hon välja mellan sin dotter som hon frivilligt gav bort på BB och en fix heroin, så hade hon garanterat valt fixen, så svaga är de här människorna, snörvlande, självömkande, det finns inte superlativ nog som klan uttrycka min avsky för de här människorna.

Här om någonstans hade ju tvång varit nödvändigt, de äckliga pundarna vägrade ju lämna pissprover trots sitt väldokumenterade förflutna präglat av droger.

Vill du veta hur man kan undvika att bli kallad för ett nedknarkat socialfall? Jo genom att inte knarka och ja det är väldigt lätt att inte göra det.
Senast redigerad av DonKilluminati 2020-03-13 kl. 14:02.
Citera
2020-03-13, 13:27
Medlem
Ingen som har info om Ps brödrar? Tycker det är väldigt lite info i tråden. Någon måste ju känna dem eller direkt Patrik och Rebecka?

Vad gjorde de om dagarna??
Citera
2020-03-13, 13:39
Medlem
hannybannys avatar
Citat:
Men det är ju inte helt sant. Rebecka valde att själv lämna bort henne på BB, hon bara gick ju.
Och sen eftersom det finns en lillebror med i bilden så har hon nog varit ren ett tag iaf för annars hade nog inte den lilla heller varit hemma. Så hon ville nog ha sin familj på riktigt.

Sen utan att försvara någon. Det står att de haft problem psykiskt med ångest etc och det är helt horribelt hur ingen får hjälp av Psyk mer. Har själv erfarenhet av det då en av mina vänner blev tvångsinlagd efter tredje vändan hem.
Båda hennes syskon fanns i hemmet när de hittade Esmeralda död (sedan dagar) och föräldrarna var drogpåverkade. Så nog höll hon sig inte drogfri pga sonen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in