2020-03-13, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Alltså att låta landet smittas under kontrollerade former är ju det enda alternativet som finns när det inte finns något vaccin. Det är vad alla länder försöker göra nu. Ingen kan tro att man kan hålla smittspridningen borta i åratal, om nu de som säger att ett vaccin kan dröja 2 år har rätt.

En kontrollerad smittspridning är det enda man kan göra nu.

Nej. Minska interaktioner mellan människor är den bästa lösningen. Det är inte ett sammanträffande att de länder som infört inreseförbud, karantäner och mycket tester har varit framgångsrika med att bekämpa viruset. Hade Kina och Sydkorea kört på den geniala västerländska planen att "smitta kontrollerat" så hade deras smitt- och dödstal fortfarande skenat.

Än en gång, det finns mycket bevis (som att det inte redan är uppenbart rent matematiskt) för att karantäner är effektiva i att bekämpa smittor. Det kan man se på data både från denna smitta (som nämnt tidigare, Sydkorea och Kina exempelvis) och äldre smittor, såsom Spanska sjukan. Under spanska sjukan såg man tydligt att de stater i USA som stängde skolor tidigare fick mindre smittade och döda.

Våre styrande bryr sig dock ej (eller så är de för inkompetenta), och experimenterar istället med sin befolkning.
Men de kommer sannolikt att komma krypandes till korset, och ropar på Kinas hjälp senare när vi står inför en fullständig katastrof.
Citera
2020-03-13, 13:47
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Hmm, kollade klockan exakt när den var 13:13, fredagen den 13:e - vi är körda...

Intressant... har du källa på detta? Vill läsa in mig på ämnet.
Citera
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Alltså att låta landet smittas under kontrollerade former är ju det enda alternativet som finns när det inte finns något vaccin. Det är vad alla länder försöker göra nu. Ingen kan tro att man kan hålla smittspridningen borta i åratal, om nu de som säger att ett vaccin kan dröja 2 år har rätt.

En kontrollerad smittspridning är det enda man kan göra nu.

Fel.

De flesta länder försöker STRYPA viruset HELT.
Är ju inte utan anledning som man drar till drastiska åtgärder där och tar en total finansiell förlust genom att stoppa precis allt. Man vill stoppa det.

Här gör man precis tvärtom, här hade man helst låtit det sprida sig hur som helst om det inte hade vart för folket, journalister, omvärlden och egentligen sociala medier där vår regering blottas gång på gång.

De kan liksom inte fly, men att låtsas försöka göra nåt sådär i efterhand, alldeles försent det kan de göra för att lura alla.

Nädu. De bryr sig ENDAST om pengar, alltså intäkter och att ta så lite långsiktig finansiell skada som möjligt. Inte för att de bryr sig om folket, inte för de vill kunna använda de pengarna till att verkligen hjälpa oss i det långa loppet, utan för att kunna bekosta all skit de fört in i landet. Vart ska de annars få pengar ifrån, vem ska betala för alla flyktingar då?

Citera
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstertrollet
Det jag inte fattar är varför alla är så hysteriska med handsprit överallt. Smittan är väl luftburen så handsprit hjälper väl inte ett skit?

Bara för att den är luftburen betyder det inte att man inte kan få i sig smittan via händerna. T.ex att man tar på något smittat föremål och äter en macka med samma hand. Handsprit "dödar"(inaktiverar) viruset dock.
Citera
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoSaviano
Hundratusentals döda i sverige? Nu är du ute och snurrar, tyvärr. Har vi ens ett hundratusental människor som ligger i riskzonen i sverige? Kanske, jag vet inte, men svårt att se att vi kommer upp i dem siffrorna när Kina inte ens är i närheten av det idag och lyckats hindra spridningen hyfsat.

Jag vet att Kina troligtvis rapporterar felaktiga siffror när det kommer till smittade, men dödsfall siffran måste vi ändå lita på i både Kina och Italien, och inte ens där ser den ut att komma upp i hundratusentals.

Det var inte jag som påstod det, personen jag citerade påstod att hundratusentals kommer att dö i Sverige. Jag tror ett hundratal, max.
Citera
2020-03-13, 13:48
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Jag läste t.o.m. någon tidning som skrev att corona är det värsta sedan digerdöden, vilket givetvis inte alls är sant. Så visst överdrivs det. Fast det kommer att bli mycket värre än vad det är nu.

Ja den historiska kunskapen och minnet är kort. Tycker nog att vi på 1900-talet hade den ena katastrofen efter den andra. Koleraepedemi, med speciella kyrkogårdar, polioepedemin, Aids när den kom, Säkert glömt annat. Och första och andra världskriget drabbade Sverige mer än detta. Liksom börskraschen 1929 och depressionen under 30-talet.
Jämför med detta ni som bävar!
Citera
Medlem
Vanstertrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Man kan smittas av ex.vis ett dörrhandtag.

Klart man kan, men finns det Coronasmittade i närheten så blir du väl smittad oavsett handsprit eller ej? Är på min arbetsplats nu och alla är hysteriska med handspriten. Om nån av oss här i byggnaden är smittad så är det kört oavsett.
Citera
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuckslayer
Om man ska tro på vad utländska experter har sagt så kommer resten av Europa att känna av virusets effekt på allvar om ca 3-5 dagar nu.

Med tanke på hur lite Sverige har gjort så lär vi bli ett av de värst drabbade länderna efter Italien.
Efter Italien just NU, ja.

Så här lite grann i efterhand kan jag undra varför inte WHO gick utnmed tydliga förslag på hur länderna skulle agera, med olika "stopp" per jämna antal smittade. Det är ju uppenbart att Sverige behöver en krycka, kanske mer, kanske lite tvångsvård eller en god man, som tar hand om det totalt handikappade tjänstemanna-sjuklöver-Sverige.

Det är så sjukt, men det är så det känns, som att Sverige sitter och väntar på någon slags superhjälte som ska rädda oss.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Så kontentan är att Afrikanska länder och andra U-länder klarar att stänga gränser, införa karantän, screena på flygplatser, stänga skolor.

I Sverige har vi på 2 månader lyckats sätta upp en skylt på Arlanda.
Citera
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Kul att du skriver så. Det är kanske ironi.
Men det finns ett sug efter att tro att det kan bli så. Tror jag, då.
Blir ett antiklimax om allt blåser över och ingen bryr sig. Och allt är glömt.
Ingen är immun. Utan massiva insatser för att stoppa situationer där viruset kan spridas mellan personer så dubblas antalet smittade på 2 till 3 dagar enligt vad man sett innan. Inkubationstiden är runt 5 dagar. Allvarliga fall utvecklas sen inom en vecka eller så. Detta pågår nu hela tiden. Naturligtvis kommer antalet smittade och svårt sjuka att fortsätta öka väldigt mycket.
Citera
2020-03-13, 13:49
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe
Sjukskriven pgav hosta och huvudvärk.
I praktiken hemskickad från jobbet då de gått ut ut med samma riktlinjer som folkhälsoinstitutet.
Idag var jag och handlade och häpnade över folks hamstring av toapapper och torrvaror konserver med mera.
Varför denna chockhandling?
Vi har blivit tillsagda i decennier att ha mat hemma för minst två veckor.

Vi har också uppmanats att hålla oss hemma om man har sjukdomssymptom, så vad gör att du tycker att det är en god idé att gå till affären när du har hosta och huvudvärk, är det inte lite oansvarigt?
Citera
2020-03-13, 13:49
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Till och med u-länder i Afrika scannar efter feber på flygplatserna. Kolla Youtube. Sådan scanning görs i Nigeria, Senegal, Ghana ... men inte på svenska flygplatser.

Ja, det säger ju en del...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in