2020-03-13, 13:38
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korvknarkaren
Nej, detta är inkorrekt och en vanlig missuppfattning. De flesta som levde till vuxen ålder blev äldre än så. Medellivslängden var såpass mycket lägre pga mycket hög barnadödlighet. Något som framgår av källan du hänvisar till, men trots det beskriver du det som att "de flesta dog vid 50 års ålder". Ser du på återstående medellivslängd vid 50 år, så ligger den relativt konstant.
Var min uppfattning också men hittade ingen bra källa som motbevisade påståendet så jag släppte in bollen istället för att fortsätta leta.

I fall du ser mitt svar till M.J.A
Citera
2020-03-13, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zeb77
Rapport Från Belgien (556 smittade/3 döda)

Från och med i natt:
- Alla Skolor Stängs (men man kan få hjälp med passning) tills 20 April (Efter påsklovet)
- Affärer stänger helger (vissa kan få ha öppet)
- Alla restauranger/barer etc stängs kl 24:00 i natt till och med 5 April
- All företags uppmanas att uppmuntra jobba hemifrån

Bunkring för första gången idag sjukt mycket folk i alla matvaruaffärer.
En rolig detalj, såg en gumma pa 80+ framför mig hade bara 6 st Flaskor av Portvin i sin korg :-)....
Det ända som var slut hos oss var bröd här märks ej corona av
Citera
Medlem
Fontyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Tror inte planen är sätta städer i karantän.

Nej så är det ju givetvis.

Jag misstänker att planen inte var att vi skulle få en smittspridning i sverige överhuvudtaget. Nu står vi här. Vi har en enorm resursbrist inom sjukvården och brist på tester som har tvingat oss in ett det här hörnet som gör att vi i praktiken tvingas slåss mot viruset med ögonbindel framför ögonen. Att sluta med allmänna tester och samtidigt ha resten av samhället igång med uppmaningen "känner du dig lite sjuk så kan du stanna hemma" kommer bara att kunna sluta på ett sätt.

Något som inte har berörts nämnvärt är att sjuklönen är 80%. Frågan är hur många svenskar som klarar av ett långvarigt 20% tapp från lönen om dom stannar hemma. Många svenskar har extremt små marginaler. Jag skulle vilja hävda att majoriteten av svenska befolkningen inte kan avvara 20% av sin lön även om det vore bra att ha en sådan beredskap. Jag tror att många ignorerar "den lilla förkylningen" istället för att förlora 20% av sin lön. I praktiken har vi alltså inte vidtagit några åtgärder överhuvudtaget för att förhindra den här smittspridningen. Att staten betalar karensdagen kommer inte få någon nämnvärd effekt.
Citera
Medlem
Jofs avatar
Många släpper sin intellektuella stingens i dessa tider.
Snart skriver och talar man om att detta är det värsta som hänt Sverige i moderna tider.
(Vilket i alla avseenden är en stor lögn förstås).

Men det skriver man i alla media idag om nedgången på börsen. Den största i modern tid.
Som om börskraschen 1929 inte finns. Misstänker att man utgår från den tid man själv minns.

Kanske blir Corona värre än en influensa, men det vet vi inte än. Än så länge är dödstalet försumbart. Eg bara 1 person, som f.ö. redan var sjuk och kan ha dött av annan orsak än coronaviruset.

Men upprördheten är som om om v står inför ett tredje världskrig.
Det kan vara en nyttig upplevelse. Gör folk lite mindre flamsiga och mer fokuserade på viktiga ting!
Citera
2020-03-13, 13:40
Medlem
Nu slipper jag åka till Sthlm nästa vecka, min lärare (astma) har gjort om seminariet till nätbaserad undervisning. Tack och lov.

Och det där med att skolorna skickat ut nya riktlinjer om att alla ska vara hemma om de har lindriga förkylningssymptom ger jag inte mycket för, min dotter i nedre tonåren säger att alla i hennes klass redan är hostiga och och typ småförkylda! Och alla rycker på axlarna
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Du skulle bli förvånad över hur många det är som inte pallar en husvagnssemester eller i en fjällstuga..Folk är inte vana med att vara med varandra på heltid..Då den ena kommer hem sticker den andra till gymmet eller något annat..Många par träffar knapp varandra under en vanlig vecka..
Men det fattar jag väl..därför många vill ha arbetsplaterna/skolor öppna för det pallar inte av trycket hemma. Är det så vi vill leva, det går att göra nåt åt det.. och man kan få hjälp med skyddat boende om det är riktigt illa. Finns ju ingen kärlek i såna familjer som inte orkar vara nära varann!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Man kunde ha screenat folk i hamnar och på flygplatser, med termometrar, infraröda skärmar, besiktning av näsa, mun och ögon. Det hade inte fångat alla smittade, men många ändå.
Till och med u-länder i Afrika scannar efter feber på flygplatserna. Kolla Youtube. Sådan scanning görs i Nigeria, Senegal, Ghana ... men inte på svenska flygplatser.
Citera
2020-03-13, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Att hindra viruset är omöjligt.

Citation needed. Varför skulle det vara omöjligt? Varför har andra länder hindrat virusets framfart genom att tillämpa karantän och stänga gränser?
Citera
2020-03-13, 13:41
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Sen stämmer ju inte ”hysterin” i denna tråd överens med verkligheten. Där jag bor käkar folk på restaurang, åker kollektivt och är allmänt gladlynta. Det kommer dö en del människor, en del kommer bli arbetslösa men om några år kommer vi garva åt det här.
Ja är det något man brukar garva åt så är det döda människor och pandemier.
Citera
2020-03-13, 13:42
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
1/5 (edit) av inlagda patienter mellan 19 och 50 (sorry jag skrev 40) år.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (2019-nCoV, SARS-CoV-2, COVID-19)

Expertisen tror på ca 70 % smittade och dödlighet 2 %. Siffran 200-300 sket du ur röven va? 140 000 enligt experterna. (Multiplicera med 2 vid vårdkollaps?)

Ja vi får se vem av oss som har rätt när detta är över.

Ett hundratal döda eller hundratusentals döda i Sverige. Förmodligen väldigt snart i så fall.
Citera
Medlem
Puffes avatar
Sjukskriven pgav hosta och huvudvärk.
I praktiken hemskickad från jobbet då de gått ut ut med samma riktlinjer som folkhälsoinstitutet.
Idag var jag och handlade och häpnade över folks hamstring av toapapper och torrvaror konserver med mera.
Varför denna chockhandling?
Vi har blivit tillsagda i decennier att ha mat hemma för minst två veckor.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
Ja men Irland är med i schengen men de nämnde aldrig Irland
Nej
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto