Citat:
Ursprungligen postat av
Libertarismus
Tror inte planen är sätta städer i karantän.
Nej så är det ju givetvis.
Jag misstänker att planen inte var att vi skulle få en smittspridning i sverige överhuvudtaget. Nu står vi här. Vi har en enorm resursbrist inom sjukvården och brist på tester som har tvingat oss in ett det här hörnet som gör att vi i praktiken tvingas slåss mot viruset med ögonbindel framför ögonen. Att sluta med allmänna tester och samtidigt ha resten av samhället igång med uppmaningen "känner du dig lite sjuk så kan du stanna hemma" kommer bara att kunna sluta på ett sätt.
Något som inte har berörts nämnvärt är att sjuklönen är 80%. Frågan är hur många svenskar som klarar av ett långvarigt 20% tapp från lönen om dom stannar hemma. Många svenskar har extremt små marginaler. Jag skulle vilja hävda att majoriteten av svenska befolkningen inte kan avvara 20% av sin lön även om det vore bra att ha en sådan beredskap. Jag tror att många ignorerar "den lilla förkylningen" istället för att förlora 20% av sin lön. I praktiken har vi alltså inte vidtagit några åtgärder överhuvudtaget för att förhindra den här smittspridningen. Att staten betalar karensdagen kommer inte få någon nämnvärd effekt.