2020-03-14, 14:34
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
HUR SER DET UT I SJUKVÅRDEN? VET NI NÅGOT?

Mörkar myndigheterna den faktiska situationen? Hur ser det faktiskt ut med material, beläggning, insjuknad personal, allvarligt sjuka i coronaviruset och födsfall?

Av de drygt 340 som konstaterats smittade i Stockholm är sexton inlagda, varav två intensivvårdas.
Citera
2020-03-14, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balthazar01
Någon som har statistik på hur många läkare eller övrig sjukvårdspersonal som antingen blivit svårt sjuka eller avlidit när patienter som har vanlig säsongsinfluensa behandlats i Sverige? Letat men kan ej hitta något, nog borde det väl finnas statistik på detta i detta statistiktäta land?

Lär vara i det närmaste obefintligt eftersom vårdpersonal tar influensavaccin.
Citera
2020-03-14, 14:35
Medlem
Hela Spanien sätts i karantän likt Italien.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
Medlem
Ytterligare bra illustration: https://flowingdata.com/2020/03/09/flatten-the-coronavirus-curve/
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.expressen.se/nyheter/lakaren-om-de-sjukas-sista-tid-dramatiskt-/

Det här är läskigt, en italiensk läkare berättar om när patienterna dör:

Läkaren Francesca Cortellaro jobbar på San Carlo Borromeo-sjukhuset i Milano. Enligt Sky News säger hon till den italienska tidningen Il Giornale att patienterna känner när de är på väg att dö.

Ringde upp barnbarnet
Hon beskriver hur en äldre kvinna bad om att få se sitt barnbarn.

– Jag tog fram min telefon och ringde ett videsamtal. De sa hejdå. Strax därefter var mormodern borta.

Francesca Cortellaro säger att det mest dramatiska är att se människor som ropar efter sina barnbarn när de dör i ensamhet.

Francesca Cortellaro säger att det mest dramatiska är att se människor som ropar efter sina barnbarn när de dör i ensamhet.

– De är vakna, de går inte in i sovande tillstånd. Det är som att de drunknar, men som att de har tid att förstå det, säger hon enligt Sky News.

Man är medveten till sista ögonblicket, alltså, innan man drunknar i sin egen lungvätska. Men så illa KAN det väl inte vara i Sverige? Här måste de väl lägga patienten i konstgjord koma, eller åtminstone ge stora doser morfin på slutet?

Det pinsamma är ju, att i det här fallet har Kina rätt. Regeringen borde ha tagit in expertis därifrån ifrån början, i stället för att lyssna på FHM. Då hade vi kunnat klara det här.

Mår illa på riktigt vilken fruktansvärd död, Döden skrämmer mig inte så mycket som hur man dör, har sett några filmer hur människor kämpar det sista med att få syre.
Även om inte man kan få hjälp med intensivvård hoppas jag verkligen att de är frikostiga med morfin eller på något sätt kan göra människor medvetslösa.

Kina kritiserar EU och specifikt Sverige för hur vi hanterar utbrottet

Samtidigt kommer skarp kritik från Kina mot Sveriges hantering av utbrottet.

I en ledartext i tidningen Global Times, som ägs av kommunistpartiet, uppmanas det internationella samfundet och EU att fördöma Sverige – som man menar ”kapitulerat” i kampen mot viruset, rapporterar Ekot.

Citera
Medlem
room6527s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madolche
Mega-dokument med 400 organiserade länkar relaterade till viruset:

https://docs.google.com/document/d/1e5UtqB5KLGzSkgH-aq5jk-QSuaMdRLdaZqGZIGkvsh4/edit?usp=sharing

Har lagt till 70 nya länkar sen jag delade dokumentet senast.

Om ni vill säga mig något så skriv då inte via Flashback. Jag har lämnat kontaktinformation i slutet av dokumentet av en anledning.

En jävla stor fet eloge för detta jobb !!.

Till Mod.
Lägg länken ovan i starttråden så slipper vi så jävla mycket tjafs,
Citera
Medlem
Citat:

Mörkar myndigheterna den faktiska situationen? Hur ser det faktiskt ut med material, beläggning, insjuknad personal, allvarligt sjuka i coronaviruset och födsfall?

Det börjar ta slut. Men vi hoppas våra åtgärder gör så att vi klarar oss bättre än andra länder.
Citera
2020-03-14, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffreyEpstein
Vi vill inte ha en ny spanska sjukan.
Men kan redan vara försent...

Seriöst, sitter du och jämför influensaA-H1N1 med helt ofarliga subtyper av Corona såsom 2019-nCov, HCoV-229E, HCoV-OC43, HCoV-HKU1 som utgör 15% av de förkylningsepidemier vi får per år?

Det som just nu skadar samhället är denna hyperinformation som rullar på om 2019-nCoV. Hade inte media rapporterat om viruset hade det gått obemärkt förbi som en vanlig förkylning.
Citera
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Spanien sätter hela landet i karantän för att begränsa spridningen av coronaviruset, enligt flera spanska medier.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:

En polare som är sjuksyrra på SöS säger att alla jobbar på som vanligt och att det nästan är som vanligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Tänk om viruset inte smittar lätt genom en hostning, och att det är nära kontakt som driver spridningen, och att god hygien är det effektivaste sättet att minska R värdet, då faller din argumentation pladask.

Kan du leda i bevis att handtvätt inte spelar någon roll, vad kan du berätta?

Det är bland annat ett luftburet virus?

Jag har inte sagt att handtvätt inte spelar någon roll, jag har sagt att det inte spelar någon roll i det sammanhanget. Och det gör det inte.

God hygien förebygger i vissa situationer.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinlo89
När allt det här är över kommer Tegnell vara den mest hatade personen i Sverige.

Glöms snabbt bort. Han sitter givetvis kvar med hög lön. Ev. får han någon annan lugn, välavlönad tjänst någonstans. De tar hand om varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in