2020-03-13, 13:49
Medlem
Wow, om man ska tro folk som skriver i den här tråden står vi inför en ny sorts digerdöd. Kanske till och med värre: alla kommer att dö, även de som inte dör! Tillåt mig en fråga i all ödjmukhet: finns det överhuvudtaget något man kan göra för att undgå en plågsam död på grund av detta supervirus som med 100% säkerhet kommer att smitta 100% av befolkningen?

Vore det inte bättre att vi alla bara kastade oss ner för ett stup i helgen? Jag menar, vi ska ju ändå dö i denna virussjukdom så varför dra ut på det.
Citera
2020-03-13, 13:50
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbertEnben
Ok så du menade inte att man ska garva lättsamt åt det. När man skämtar om något på det sättet du beskriver så kommer det ur en smärta för att man och mänsklighet har haft ett riktigt helvete. Och det är ju något annat, det är ett sätt att försöka mildra smärtan som kom ur helvetet.

För vissa kan komiken vara en sorts terapi. Andra kanske bara garvar (lättsamt) åt det. Jag tyckte tex att Jojo Rabbit var riktigt kul. Den driver med andra världskrigets fasor.
Citera
2020-03-13, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vanstertrollet
Det jag inte fattar är varför alla är så hysteriska med handsprit överallt. Smittan är väl luftburen så handsprit hjälper väl inte ett skit?
nej, egentligen har du helt rätt i det.
Citera
2020-03-13, 13:51
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Kanada kör med Sydkoreas metod:
https://globalnews.ca/news/6671320/coronavirus-drive-thru-clinic-canada/?utm_source=GlobalNews&utm_medium=Facebook&fbclid= IwAR047f7mc7JYRjWdEPG4yre0dtiP0SxCrYH30p_E9Sxk3Xzu R7iSFGGAUS4

Klokt. Intressant artikel.

Citat:
Ursprungligen postat av Korvknarkaren
Nej. Minska interaktioner mellan människor är den bästa lösningen. Det är inte ett sammanträffande att de länder som infört inreseförbud, karantäner och mycket tester har varit framgångsrika med att bekämpa viruset. Hade Kina och Sydkorea kört på den geniala västerländska planen att "smitta kontrollerat" så hade deras smitt- och dödstal fortfarande skenat.

Än en gång, det finns mycket bevis (som att det inte redan är uppenbart rent matematiskt) för att karantäner är effektiva i att bekämpa smittor. Det kan man se på data både från denna smitta (som nämnt tidigare, Sydkorea och Kina exempelvis) och äldre smittor, såsom Spanska sjukan. Under spanska sjukan såg man tydligt att de stater i USA som stängde skolor tidigare fick mindre smittade och döda.

Våre styrande bryr sig dock ej (eller så är de för inkompetenta), och experimenterar istället med sin befolkning.
Men de kommer sannolikt att komma krypandes till korset, och ropar på Kinas hjälp senare när vi står inför en fullständig katastrof.

Vi borde försöka få hjälp av ex.vis Kina redan nu. Jag misstänker att detta är utom kontroll.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
I Italien dör det ganska många varje influensasäsong, men Corona adderar till detta.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1201971219303285

Denna säsong verkar dock vara lugn än så länge, totalt sett.

http://www.euromomo.eu/index.html

Du förstår att Covid-19 fortfarande inte spridit sig över hela Italien, och att det är en väldigt begränsad del av befolkningen som är smittade? Att det dör nära 200 personer i en region med 10 miljoner invånare är extremt. Om detta skulle vara distribuerat över hela Italien kan man räkna med långt över 1000 dödsfall per dag. Utan att införa karantäner och liknande så kan det visa sig vara en liten siffra.

Influensan är inte i närheten av att vara jämförbar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Varje år kommer ett nytt muterat virus och folk blir sjuka. Sedan är skillnaden om det är tillräcklgit för medialt högstoff. Detta är bomben för nyhetsmedier.

Influenser sker varje år. LÄgg ner hysterin. Det tjänar ingenting till.
Detta är en vanlig influensa. OCh som vanligt är det äldre som råkar illa ut,

Kolla upp hur många äldre som dör i lunginflammation varje år för att få lite perspektiv vet ja.
Käften. Detta är inget säsongsinfluensa virus.
Nr 1. Det är ett nytt virus.
Nr 2. Det ä ett Corona virus
Nr 3. Smittas lika många som i influensa så kommer vi få 30 ggr fler döda.

Din okunniga sate
Citera
Medlem
Wkblades avatar
Presskonferens live, startar 14:00: https://www.youtube.com/watch?v=5MFp_Olwu5E
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Efter Italien just NU, ja.

Så här lite grann i efterhand kan jag undra varför inte WHO gick utnmed tydliga förslag på hur länderna skulle agera, med olika "stopp" per jämna antal smittade. Det är ju uppenbart att Sverige behöver en krycka, kanske mer, kanske lite tvångsvård eller en god man, som tar hand om det totalt handikappade tjänstemanna-sjuklöver-Sverige.

Det är så sjukt, men det är så det känns, som att Sverige sitter och väntar på någon slags superhjälte som ska rädda oss.

WHO gjorde faktiskt det! Redan förra veckan (även om jag överlag är något skeptisk till WHO)
Sverige har INTE följt WHO's riktlinjer, Anders Tegnell och Co har slutat lyssna, de lyssnar inte på Italien eller vara grannländer. De har en annan agenda än att stoppa.
Citera
Medlem
RobertoSavianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Det var inte jag som påstod det, personen jag citerade påstod att hundratusentals kommer att dö i Sverige. Jag tror ett hundratal, max.

Jag tror man får kolla på Sydkoreas siffror om man vill ha någorlunda koll på ungefär hur viruset sprider sig och vilken dödlighet det har.

Anledningen är att Sydkorea testat överlägset mest människor och således bör deras siffror vara mest nära sanningen, även om det säkert finns en stor felmarginal där också.

Idag ser vi cirka 8000 bekräftat smittade, och cirka 70 dödsfall totalt där.

Jämför man med Spanien som bara har runt 4000 smittade och 90 dödsfall totalt, så inser man att det bör vara betydligt fler smittade som inte testats i Spanien.

Tror Spanien är det land som ligger värst till i hela Europa just nu och där kommer det snart urarta.
Citera
2020-03-13, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Att skratta åt det är en självförnekelse-reaktion. Det är att vara i förnekelsestadiet, att man skrattar åt döden som en dreglande idiot.
Aldrig har man väl sett människans fula sidor lika mycket som under detta utbrott.

Du borde begära att din chef kommer med en handlingsplan för vad ni ska göra om många av er blir sjukskrivna. Hur ska ni göra Vart ska ni ringa Vad säger försäkringen vid längre sjukdom...

Skratt är ju en reaktion på något som är tragiskt ibland. Jag skrattar åt Tegnells framträdanden just för att de är så hemska. Det blir så bisarrt att man har svårt att förstå att det händer på riktigt och då skrattar jag. Och det beror ju på att det är åt helvete.
Citera
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Givetvis har de inte hittat alla men det räcker att de har hittat 80 %, och det har de med all sannolikhet gjort med tanke på hur spridningen minskar.

Skillnaden mellan Sverige och Sydkorea är att Sydkorea har bestämt sig för att stoppa spridningen, och dessutom ser ut att lyckas. I går hade Sydkorea 67 dödsfall, jag vet inte vad du får 500 i från.

Sverige har inga ambitioner att stoppa smittspridningen och därför kommer miljoner att smittas

Såg fel. 71 dödsfall nu. Men vi får väl se var döda/friskförklarade+döda landar på för siffra i slutändan. Det är för tidigt att säga. Men Sydkorea är det mest intressanta landet ur ett statistiskt hänseende eftersom underlaget är så stort.
Citera
Medlem
När avgår svetsaren en damsugarrobot hade gjort ett bättre jobb än honom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här