2020-01-12, 11:37
Medlem
Dygdepladdrares avatar
Köping hade ett rätt stort Och högljutt följe med till Södertälje också. Kul! (och Sheriff Drammeh var under skinnet på dem allihopa. )

Södertäljes förstafemma gör det otroligt starkt nu när rotationen är så tunn. På de tre senaste matcherna, som alla slutat med tighta segrar, så har man fått ~30p från fyra olika spelare vid något tillfälle. Adams mot Djurgården (som dessutom blockade Ingram i slutsekunden, varför är inte en sådan matchavgörande sekvens med i higlights-filmen?), Person och Gaddefors mot Köping och nu senast Pahlmblad mot Umeå. Det är dock såklart ohållbart i längden.

Men med Callison tillbaka och de två nyförvärven Deshawn Freeman och Simas Butenlevicius spelklara så finns det all anledning till optimism. Lägg därtill Dino Pita så finns det ju hur många som helst som kan avgöra det här i vår.

Nyheten om Deshawn Freeman släpptes förresten under matchen mot Köping, min sista dag på julledigheten. I pausen satt jag och bänkgrannen och kollade klipp på nyförvärvet och grannen tyckte Freeman påminde om den gamle franske handbollsindianen Jackson Richardson i utseende och spelstil.

Natten efter drömde jag att det var så ont om spelare i Södertälje att man hade tvingats ta in handbollsspelare i laget. Det var sista anfallet och vi behövde en tvåa för seger. Då kommer bollen ut till Staffan Olsson, långt utanför trepoängslinjen, som istället för att sätta in den på en fri Adams under korgen drar ett stenhårt underhandsskott strax över plankan. Slutsignalen, tillika väckarklockan, ljöd och det var dags att gå upp och börja jobba igen. Från den ena mardrömmen till den andra. Ur askan i elden.
Citera
2020-01-12, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dygdepladdrare
Södertäljes förstafemma gör det otroligt starkt nu när rotationen är så tunn. På de tre senaste matcherna, som alla slutat med tighta segrar, så har man fått ~30p från fyra olika spelare vid något tillfälle. Adams mot Djurgården (som dessutom blockade Ingram i slutsekunden, varför är inte en sådan matchavgörande sekvens med i higlights-filmen?), Person och Gaddefors mot Köping och nu senast Pahlmblad mot Umeå. Det är dock såklart ohållbart i längden.
Svaret är enkelt varför hans block inte är med - Sportsground suger verkligen.

Som här i premiären mellan Borås och Köping exempelvis, klippet avslutas med 3.50 kvar när Borås leder med 86-77. Vad hände efter? Köping vände och vann med 91-90, CJ Jacksons matchavgörande sekvens med layup-and-one med 0.8 sekunder kvar fick ingen plats, eller något av Köpings vändning. En vanlig basketsupporter hade ju trott att SM-finalisten Borås enkelt vann matchen om man inte fått reda på slutresultatet och endast tittat på highlights-klippet.

https://www.youtube.com/watch?v=fJfuUY3J55A
Citera
2020-01-12, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dygdepladdrare
Men med Callison tillbaka och de två nyförvärven Deshawn Freeman och Simas Butenlevicius spelklara så finns det all anledning till optimism. Lägg därtill Dino Pita så finns det ju hur många som helst som kan avgöra det här i vår.
Se där, ännu ett nyförvärv till Södertälje, Butenlevicius, det hade jag totalt missat. Undrar dock hög lön Andrew Smith måste suttit på om man han fick lämna pga halverat stöd av storsponsorn AstraZeneca, för att en-två månader efter värva in både spelaren Smith ersatte i Donar och sedan ytterligare en import.
Citera
2020-01-12, 17:56
Medlem
Dygdepladdrares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmie7997
Se där, ännu ett nyförvärv till Södertälje, Butenlevicius, det hade jag totalt missat. Undrar dock hög lön Andrew Smith måste suttit på om man han fick lämna pga halverat stöd av storsponsorn AstraZeneca, för att en-två månader efter värva in både spelaren Smith ersatte i Donar och sedan ytterligare en import.
Haha, ja det blev lite konstiga turer kring det där. I ärlighetens namn ska jag dock säga att Freeman och Butenlevicius har korttidskontrakt så om de blir kvar mer än en månad eller inte hänger nog på hur rehaben går för Alexander Larsson och Dino Pita eller om nya skador uppstår. Fast jag har svårt att tänka mig att de säger tack o hej till någon som gjort dundersuccé, men där är vi inte än.
Citera
2020-01-12, 20:39
Medlem
Dolphins skickar hem Jeril Taylor.

Hört ett rykte om att Djurgårdens Derrick Wilson kan vara på ingång. DIF har stora ekonomiska problem och alla i klubben är "fria att lämna", något som Oleka bland annat valt att göra, samt Hexom som var med första omgången och hade löneproblem redan då. Nu kan Wilson eventuellt vara påväg att byta Stockholm mot Norrköping alltså.
Citera
2020-01-12, 21:24
Medlem
Apropå det här med Highlights....
https://www.youtube.com/playlist?list=PLf1vQoH3-readsA7G9Sv4V5D-IagDNrOz
Citera
2020-01-13, 19:00
Medlem
Någon mer än jag som tycker att de webbsändningar som visar SBL suger ? Jag har i många år varit verksam inom bandyn där man också sänder sina matcher på webben och det är enligt min åsikt stor skillnad på kvalité, både på sändningarna och på de kommentatorer som pratar under matcherna. Det finns ett par riktigt bra kommentatorer typ Jonte Karlsson och någon mer som jag inte kan namnet på, men i övrigt är det inte roligt att se webbsändningarna mycket beroende på just de usla kommentatorerna. Dom är dåligt uppdaterade, verkar ibland inte kunna så mycket basket något som man märker på hur dom kommenterar. Att kommentatorerna inte sitter i arenan där matchen spelas gör att dom missar viktiga detaljer, det märker man speciellt när man ser på matcher i efterhand som man sett live tidigare på kvällen. På bandyn webbsändningar skulle det aldrig ske att matchkommentatorn inte var på plats på arenan. Jag vet att det är vanligare och vanligare även i TV-sända idrottsevenemang att man kommenterar ifrån en studio, men det görs ofta på ett sätt så att man inte märker det, typ fler TV-monitorer och troligen mer erfarna kommentatorer, (det senare märker man å andra sidan direkt)
Jag tycker också att de Highlights som visas efter matcherna är något av det sämsta jag sett i den vägen. Ska man visa highlights från en basketmatch bör dessa vara minst 8-10 minuter långa om det ska vara någon mening, för hockey, fotboll och bandy kanske det räcker med 3-5 minuter.
Jag är nog extra gnällig pga att vi i Köping under flera år blivit bortskämda med att vår lokala TV-kanal visat Köpingsmatcher, med en kunnig kommentator och en bra produktion. När man påtalar missnöjet för SBL så hänvisar dom till produktionsbolaget, men SBL köper ju tjänsten så dom är väl antagligen nöjda. Nu visar ju SVT några matcher från herr och damligan och skillnaden märks verkligen.
Citera
2020-01-14, 22:49
Medlem
Jag håller med dig, kirespappapa, till punkt och pricka att sändningarna suger. SVTs sändningar är rena himmelriket till skillnad från motsvarigheten av Sportsground. Förra året blev Jämtland-Uppsala i sista omgången inte ens filmad då den ordinarie kameramannen i Östersund fick förhinder. Förstår inte hur svårt det kan vara att fixa en ersättare? Som du säger, antingen ska man vara i hallen och kommentera eller så ska man ha fler kameravinklar till hjälp. Brukar titta på en del matcher i efterhand och märkt av att när någon gör poäng gillar man att zooma in på spelaren i fråga, och vid ett par tillfällen har det då blivit bolltapp/steal och nya poäng som man missar. Minst en kamera till, helst två, hade varit att föredra. SVT kör med (minst) två, och Sportsground har två under måndagsmatchen (Där man för övrigt lovade två kommentatorer varje match. Man hade det i hade det i premiärmatchen Umeå-Köping och sedan dess är det bara en kommentator.) Sen får kommentatorerna gärna läsa på lite mer, visst är det svårt att nå Jonte Karlsson-nivå men lite bättre koll ska man ändå ha på stats med mera. Händer allt för ofta att spelare blandas ihop, oftast mörkhyade, som här till exempel: https://twitter.com/NickRajacic/status/1214609346287591425/video/1
Citera
2020-01-14, 22:53
Medlem
Adam Ramstedt var inte alls långtidsskadad som jag nämnde tidigare (läste det på Nick Rajacics Twitter), han blev klar för Norrköping Dolphins idag och börjar träna redan imorgon. Ska vi chansa på att han inte fått någon lön av Djurgården och väljer att dra? Undrar om man väljer att ersätta Jeril med en till amerikan, eller om centern Ramstedt räcker som nyförvärv. Dolphins har ju inte heller den bästa ekonomin så att säga. Iallafall är det ett riktigt grymt nyförvärv så länge han är kvitt sina skadeproblem. Var dock stensäker på att han vänder hem till Tälje men de har värvat en amerikan samt litauer istället. Dolphins kan bli ett litet hot i slutspelet.
Citera
2020-01-15, 01:47
Medlem
Istok91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmie7997
Adam Ramstedt var inte alls långtidsskadad som jag nämnde tidigare (läste det på Nick Rajacics Twitter), han blev klar för Norrköping Dolphins idag och börjar träna redan imorgon. Ska vi chansa på att han inte fått någon lön av Djurgården och väljer att dra? Undrar om man väljer att ersätta Jeril med en till amerikan, eller om centern Ramstedt räcker som nyförvärv. Dolphins har ju inte heller den bästa ekonomin så att säga. Iallafall är det ett riktigt grymt nyförvärv så länge han är kvitt sina skadeproblem. Var dock stensäker på att han vänder hem till Tälje men de har värvat en amerikan samt litauer istället. Dolphins kan bli ett litet hot i slutspelet.
En till amerikan är på väg till Dolphins. Den här gången behöver de träffa rätt. De har redan skeppat iväg två amerikaner så nu måste den tredje guarden leverera
Citera
2020-01-16, 20:31
Medlem
zebra121s avatar
Full omgång igen imorgon fredag. Era tankar inför matcherna?

Nässjö - Södertälje. Kings torskade senast i Nässjö Sporthall. Detta gör man troligen inte på nytt med lite större rotation i laget. Blickar man rent av mot att försöka störa Top 3 är detta en match man ska vinna.

Jämtland - Borås. Hemmalaget är bättre än tidigare och vann mot Norrköping borta sist. Nye jänkaren verkar vara riktigt vass så troligen kan man hålla jämna steg med Borås och kanske rent av skrälla? Borås är en maskin och vann bara för en månad sedan i Östersunds Sporthall med typ 18 poäng.

Luleå-Norrköping. Här ska det inte vara något snack. BC Luleå slår tillbaka Dolphins relativt enkelt. Hemmaseger.

Djurgården - Umeå. Här måste DIF vinna om man ska hänga på lagen ovanför. Blir det stolpe in nu i slutet istället för stolpe ut? Umeå är ojämnt.

Wetterbygden - Köping. Lär bli mycket jämnt i Huskvarna. Kan gå hur som helst. Har WB med alla sina tidigare skadade och sjuka spelare?
Citera
2020-01-17, 01:01
Medlem
Traevon Jackson heter Dolphins nye Point Guard.

Gick ut college 2015 i Wisconsin där han på 109 matcher, varav 84 från start, snittade 7.7 poäng, 2.8 assister och 2.6 returer. Sommaren efter college-examen spelade han Summer League för Washington Wizards där det blev cirka 16 minuter per match och 4.3 poäng, 2.2 assister och 2 returer i snitt. Efter att ha varit klubblöst ett halvår fick han G-League-kontrakt av Minnesota Timberwolves och spelade för Iowa Wolves under våren med 5.3 poäng, 1.2 assister, 1.5 returer och 1 steal per match. Efter säsongen tog han ett uppehåll från basket i ett och ett halvt år innan han spelade för en New York-klubb i semiproffs-ligan ABA våren 2018. Säsong 2018-19 tillbringades i Slovakien och högstaligsklubben Zillina med snittet 26 minuter och 10.8 poäng, 3.8 returer och 3.1 assister per match. Sedan dess återigen klubblös en höst och nu alltså i Norrköping.

Lite märklig karrirär ändå för att vara 27 år. Dock är han ingen Kareem Canty-Jeril Taylor typ som gillar att skjuta treor, denna grabb satte bara 38 treor på 110 försök på 36 matcher i Slovakien.

Fun fact, pappa Jim spelade 14 säsonger i NBA Innehavar rekord för att ha representerat flest klubbar i NBA, hela 12(!!!) stycken. Gick fyra overall i draften 1992 till Dallas Mavericks från Ohio State (CJ Jacksons college) och har sin tröja hissad i taket där. Avslutade karriären i Los Angeles Lakers 2006.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in