2020-03-08, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kirespappapa
Har Fryshuset bättre förutsättningar än Djurgården att spela i SBL, jag vet ingenting om klubben mer än det som står att läsa på deras webbsida och där finns inte så mycket att läsa om herrlaget i Superettan, dom verkar dock ha en hyffsad ungdomsverksamhet. Fryshuset är ju annars ett ganska känt begrepp även utanför Stockholm och att deras basketherrar gått upp i SBL kommer säkert att få en del uppmärksamhet i media och man får verkligen hoppas att det blir en mer positiv uppmärksamhet än vad Djurgården lyckades med, att åka ur ligan är väl en sak, men dom har ju misslyckats totalt både sportsligt och ekonomiskt vilket inte är någon bra reklam för Basketsporten i landet.
Över 300 ungdomslag. Så jo, en ”hyfsad” ungdomsverksamhet. Intresset för herrlaget verkar dock vara på DIF-nivå = närmast sörjande på läktaren.

Surt att Alvik inte har möjlighet att gå upp i SBL. En klassisk (och riktigt) basketförening. Att få upp mesta mästarna i SBL igen skulle nog kanske kunna öka intresset i huvudstaden. Djurgården, AIK, Hammarby är kört att få något intresse kring pga ego-rivaliteten mellan de klubbarna. En person som håller på AIK i vilken sport som helst men vill se SBL-basket skulle ju aldrig gå och titta på en match där Hammarby eller Djurgården spelade (om något av de lagen var i SBL men inte AIK)
Citera
2020-03-08, 21:18
Medlem
Är det någon som kan svara på vad kravet på trägolv i SBL grundar sig i ? Jag hittar ingen förklaring på detta men jag antar att det finns en sådan. Regeln om trägolv kom tydligen from säsongen 2011-2012 om jag minns rätt.
Citera
2020-03-08, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kirespappapa
Är det någon som kan svara på vad kravet på trägolv i SBL grundar sig i ? Jag hittar ingen förklaring på detta men jag antar att det finns en sådan. Regeln om trägolv kom tydligen from säsongen 2011-2012 om jag minns rätt.
Det är för att skaderisken är avsevärt mycket lägre på trägolv då påfrestningar på knän är mycket mindre. Mer svikt vid hopp/landning och mindre risk att ”fastna” i golvet och få vridskador.
Citera
2020-03-08, 21:57
Medlem
Någon som vet vad det är för akutoperation som Daniel Eliasson genomgått? NSD har en artikel om det men den är låst.
Citera
2020-03-09, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RacingSnail
Någon som vet vad det är för akutoperation som Daniel Eliasson genomgått? NSD har en artikel om det men den är låst.
Blindtarmen såg jag jag nu.
Citera
2020-03-09, 11:50
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebra121
Vecka 11 inleds imorgon med en ren seriefinal i Norrbotten. Bra att fajten sänds på SVT Play dessutom. Kan mycket väl bli en SM-Final. Gör Borås 4-0 måhända? Om Luleå förlorar öppnar det upp lite för Köping att knycka andraplatsen om de sköter sina kort rätt.

Wetterbygden vs Umeå - nu när Umeå inte har något att spela för i väntat på kvalspel kanske man rentav kan släppa ner axlarna och bara köra. WB är dock stor favorit och bör vinna enkelt.

Nässjö vs Köping - Skulle tro att Köping tömmer sitt absoluta max och ser sin chans om Luleå torskat dagen innan. Annars bör de ordna segern ändå i ett Nässjö som ser väldigt slakt ut.

Jämtland vs Södertälje - Kan gå hur som helst det här. JB har två torsk i rad men slog Kings i Östersund senast. Svårtippat. Kings har fått tillbaka lite gubbar oxå. Jämnt!

Norrköping vs Djurgården - hemmaseger. Dolphins kan jaga ikapp Jämtland och måste spela för det. DIF stretar emot hyfsat men det kommer inte räcka.

Mitt partiska tips är att Jämtland slår Södertälje. Det krävs om Wetterbygden ska ha nån chans att skaffa sig hemmaplansfördel i kvarten. Wetterbygden har 4 matcher kvar som bör/ska vinnas. Först två raka hemmamatcher mot Umeå respektive Djurgården. Sen ett alltid tufft derby borta mot Nässjö för att avsluta hemma mot Jämtland. Södertälje ska möta Borås och Luleå hemma och dessutom en svår bortamatch mot Norrköping. Men de skulle behöva förlora 3 matcher av de 4 så toppen om Jämtland tar det.

Kul ändå att det finns en hel del kvar att spela för. Borås vinner serien. Men som du skriver är det inte omöjligt att Luleå kan tappa två matcher och då kan Köping vara ikapp. Södertälje och Wetterbygden kommer att sluta 4/5 men vem tar hemmafördelen.

Jämtland har tuffa matcher och kan inte känna sig säkra på att komma sexa. Även om Köping gjort en mycket bra säsong är jag övertygad om att både Norrköping och Jämtland hellre tar dem än Luleå i kvarten. Men det är som sagt inte säkert att de ska komma sexa då..
Citera
2020-03-09, 11:52
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RacingSnail
Det är för att skaderisken är avsevärt mycket lägre på trägolv då påfrestningar på knän är mycket mindre. Mer svikt vid hopp/landning och mindre risk att ”fastna” i golvet och få vridskador.

Det jag tycker är konstigt är att handbollen, som också har mycket hopp och tvära riktningsförändringar, har tvärtom, dvs det ska va plastgolv.

Edit: jag var tvungen att kolla upp mitt påstående men hittar faktiskt inget i handbollsbestämmelserna som säger varken bu eller bä om trä/plast. Så de får väl spela på vad de vill antar jag.
Senast redigerad av Beaver14 2020-03-09 kl. 12:01.
Citera
2020-03-09, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Det jag tycker är konstigt är att handbollen, som också har mycket hopp och tvära riktningsförändringar, har tvärtom, dvs det ska va plastgolv.

Edit: jag var tvungen att kolla upp mitt påstående men hittar faktiskt inget i handbollsbestämmelserna som säger varken bu eller bä om trä/plast. Så de får väl spela på vad de vill antar jag.

Ja, är bara basketen som går på vad forskning kring idrottsrelaterade skador säger.

Även t ex badminton och innebandy borde spela på trägolv då de också innehåller snabba riktningsförändringar. Vet inte hur det är med badminton men innebandyn har vad jag kan hitta inget som säger vilket material golvet ska ha. SSL har lite regler om att för tv-sända matcher får golvet endast innehålla innebandylinjer (SBL har inget liknande).
Senast redigerad av RacingSnail 2020-03-09 kl. 13:54. Anledning: Rättade felstavningar
Citera
2020-03-09, 20:59
Medlem
zebra121s avatar
Trist som fan att Luleå ännu en gång vinner hemma. Brandon Rozell är solklart bäst i ligan - när han väljer att ta över en match så går det inte att stoppa honom. Detta gör att BC Luleå blir 2a.
Citera
2020-03-09, 21:11
Medlem
SmokeFrees avatar
Satt precis och kolla Luleås match. I slutet av 4 gjorde Boras spelare en offensiv foul och nummer 5 i quatern. Vilket gav straffkast stämmer det verkligen. Ger offensiv foul straffkast vid lagfoul. Vad gäller egentligen??
Citera
2020-03-10, 15:35
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeFree
Satt precis och kolla Luleås match. I slutet av 4 gjorde Boras spelare en offensiv foul och nummer 5 i quatern. Vilket gav straffkast stämmer det verkligen. Ger offensiv foul straffkast vid lagfoul. Vad gäller egentligen??

Vet inte vilken situation du pratar om, såg inte slutet av matchen. Men jag har tittat statsen och det dömdes ingen offensiv foul på Borås. Det var inte så att det var en foul när inget av lagen hade kontroll, t.ex i returtagning efter ett skott?

Edit: Borås femte foul i perioden var ju Gunnarsson på Rozzell när Rozzell går på layup, shooting foul och två straffkast.
Senast redigerad av Beaver14 2020-03-10 kl. 15:47.
Citera
2020-03-10, 22:14
Medlem
zebra121s avatar
Förlust för Kings i en bra match i Östersund gjorde att Wetterbygden hade chansen - men tog den inte. Lite som jag varnade för innan, d.v.s. att Umeå kunde spela med axlarna nere och utan press. Södertälje har dessutom inbördes på WB och det står nu mindre klart att det blir Södertälje vs Wetterbygden i kvarten med Täljehallen som skådeplats vid en ev. femte.

Borås vs Nässjö lär bli 3-0 i matcher.

Lutar mer och mer åt att Dolphins ställs mot Luleå och att Gehrkes Jämtland får resa till Köping.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in