2020-03-13, 01:10
Medlem
28dagar-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Jag vill se 15-20% på IVA och 6-8% döda. För det var det alla idioter spridit på flashback och sociala medier.

Vi har inte plats för några 15-20 procent på IVA, senaste rapporten var att vi har 513st IVA och det är inte så att de är lediga heller, men vänta några dagar så kommer platserna fyllas eller tror du att den covid-19 som härjar i Italien är snällare mot Svenskar?

Lugn å fin, du kommer få dina hemska siffror.
Citera
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Det man ska oroa sig för är världsekonomin och börsrasen. Primärt, viruset sekundärt.

Sverige är inte förberedda på pandemin, men ni kan vara jävligt säkra på att vi desto mindre är förberedda på en total ekonomisk kollaps. Om än tillfällig (vilket en sådan alltid är) så kommer några döda gamlingar spela väldigt liten roll på sikt än vad ekonomin gör i ett bidragsland som Sverige.

Ja. Börsfallet idag är i paritet med den svarta måndagen 1987. Och då var de ju enorma rubriker. Trots detta är det inte huvudnyheten idag över allt. Parisbörsen gjorde sitt största fall någonsin.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Detta har jag påstått hela tiden sedan veckor tillbaka, och hängt med i utvecklingen.

När jag påstår detta, kallas jag för domedagsprofet.

Men jag undrar vad som händer när nu en överläkare påstår detta? intressant att se

Tror det är så att en del personer har svårt när någon antar det värsta och vill starkt tro att steffe är superman, att regering inte alls ljugit för dom i år efter år utan det är den dumma bajshögern i allt.

Men de får inse att det handlar inte om politik nu, förutom att regeringen har fullständigt kört det här landet i botten utan någon form av beredskap och nu sitter vi här och glor som idioter medans de ordbajsar på presskonferenserna och skyller på varandra.

Att stå och säga att man är väl förberedd och sen köra slut på utrustning på mindre än en vecka, att skylla på EU upphandlingar när frågor kommer i fall man beställt nytt är inte att ta ansvar- raka motsatsen. Och detta svider enormt för dessa personer, därför förnekar de in i det sista och precis som WHO varnat för cherrypickar lägsta möjliga nummer. Men de fattar fortfarande inte att länder gör saker nu som ingen normalt sett gör i fredstider pga de vet vad som väntar och hur hela samhället kan rasa ihop, men det är ju viktigare att låtsas som allt rullar på som vanligt för det är så förbaskat synd om börsen skulle gå ner, ska de sitta och byta aktier med sig själva eftersom andra nationer stänger av?
Citera
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
Eftersom att dom flesta smittade är friska svenska skidåkare från lombardiet, det är ingen som har hostat på gamlingarna än men det kommer.

Alltså är viruset INTE farligt för friska människor.

DET ÄR INGET MÖRDARVIRUS SOM KOMMER DÖDA MÄNSKLIGHETEN.

Är man gammal och har underliggande sjukdom så är man i riskgrupp. Men man hade lika gärna kunnat dö av något annat det kommande året.

DET HÄR ÄR BLOWN OUT OF PROPORTION TILL MAX
Citera
2020-03-13, 01:11
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Men kära du, det beror på att inkubationstiden är runt en vecka, men upp till ca. 2 veckor, samt att det tar kanske ett par veckor innan man dör efter att infektionen väl har brutit ut.

Det innebär också att vi kommer få se väldigt många konstaterade fall innan dödsfallen börjar droppa in.
Du kan räkna med att dödsfallen börjar droppa in allt tätare nu i dagarna framöver. Om någon vecka lär du ha dussintals. Så är det tyvärr.

Problemet är att många inte förstår begreppet eller allvaret med inkubationstiden. Om viruset skapades medvetet så skulle man nästan bli lite imponerad.

Som jag nämnt tidigare så har det konstaterats genom undersökning i Kina att många som har dött , varit smittade i 30 dagar. Eller kanske t.o.m. längre.
Citera
Medlem
NirvanAs avatar
Boris är bästa kompis med Tegnell? Eller är UKs epidemiloger skolade på samma ställe?
Citat:
"We are not, I repeat not, closing schools now"

UK PM Boris Johnson says "the scientific advice" is that closing schools across the country "could do more harm than good" in tackling coronavirus
Citera
Medlem
Media har julafton just nu.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Var har du denna information ifrån? 2 och 700?

Misstänker att han får det från https://www.worldometers.info/coronavirus/ där antal kritiska fall i Sverige anges vara 2, med antalet konstaterade fall på 687.

Men återigen, vänta några dagar så kommer dödsfallen att börja droppa in ordentligt.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Sverige skiljer sig glädjande nog tack vare att vi inte har ministerstyre. Något som t.ex. Danmark och Norge har. Jag tycker det är jävligt skönt att Tegnell som är expert kan sitta i rutan och säga att det inte finns evidens för att nedstängning av skolor skulle ge effekt. Jag vill inte ha någon statsminister eller hälsominister som tar sådana beslut.

Folk vill invaggas i sin falska trygghet genom politikernas betryggande handlingskraft även om den bara har symbolvärde. Politiskt tyckande hör inte hemma i en sådan här situation.

Danmark har rätt och vi har fel - frågor på det?

Tror ingen vill ligga och hosta ur sig lungorna det sista man gör, pga någon falsk trygghetsnarkomani.
Citera
2020-03-13, 01:12
Medlem
DefenderoftheDarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kedoslav
Kineserna borde straffas grovt ekonomiskt för dom orsakat en stor pandemi med flera tusen döda utanför Kina. Aldrig gillat dom och jag gillar dom ännu mindre nu, äckligt folk tyvärr.

I nuläge känner vi inget på att straffa dem. Det är inte det som är det viktiga. Det funkar inte att straffa länder hårt kolla bara Tyskland WW1
Citera
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kedoslav
Kineserna borde straffas grovt ekonomiskt för dom orsakat en stor pandemi med flera tusen döda utanför Kina. Aldrig gillat dom och jag gillar dom ännu mindre nu, äckligt folk tyvärr.

Det är i och för sig inte Kinas fel att Italien gjorde bort sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Räknas absolut inte på öppna fall, slå i vilken orbok som helst så får du se.,

De har inte vad jag någonsin sett, angivit CFR.
Utan de har angivit hur många som dött i förhållande till antalet kända fall.

https://www.who.int/gho/epidemic_diseases/cholera/situation_trends_case_fatality_ratio/en/

The case fatality rate (CFR) is a measure of the severity of a disease and is defined as the proportion of cases of a specified disease or condition which are fatal within a specified time.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in