2020-03-13, 00:57
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kakap0
Vem har sagt att vi alla ska dö?

Ge mig lite citat tack!

99% av alla i tråden har sagt att dem äter corona viruset till frukost och skrattar åt viruset SJÄLVA, men är rädda att deras nära och underbart älskade vänner och släktingar som har stor chans att dö om dem fick viruset skulle få det.

Vi har runt 1000 smittade i Sverige än sålänge, vänta lite min gode herre så ska vi se på mer intressanta siffror framöver.

Ha en trevlig natt, ska jobba imorgon bitti klockan 8

Jag vill se 15-20% på IVA och 6-8% döda. För det var det alla idioter spridit på flashback och sociala medier.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Sluta använda missvisande siffror 6,7% av de positivt testade är cfr. Inte 6,7% av de som har viruset

Nu är det ju dock så att siffror som är statistisktförda är vad vi har att räkna på, sen om du vill dividera resultatet med N så är det ditt beslut.

Statistik kan man enbart föra på siffror man har tillgång till.
Citera
Medlem
Kakap0s avatar
Skrev detta utan reaktion, men tycker min information har ett informativt värde så skriver detta igen om någon insatt missade det:

* I butiken idag hittade jag näsdukar kastade bland chips & mellan kaffeprodukter, jag skrev av och kastade varenda produkt som potentiellt kunde ha varit i kontakt med dem där näsdukarna.

* Tänk om detta hade hänt på början av 90 talet, när vi hade en RIKTIG regering som var handlingskraftig och kunde ta tag i saker o ting.

* Frågade min chef idag på jobbet inom livsmedelshandel efter att distriktchefen uttalat sig om att vi måste börja förbereda oss för det här, jag fick INGEN information, inga nya säkerhetsregler, inga som helst åtgärder, inga förberedelser, ingen handsprit vi står fortfarande utan.

* Blev lite irreterad, så kom en pizza resturang ägare förbi som alltid handlar hos oss och jag snackade lite skit med honom som vanligt och så kom handsprit ämnet upp, att vi fortfarande inte fått ett jävla skit även fast jag har personligen beställt 10 lådor med handsprit från företaget som ska bistå med denna nödvändiga förvaltningsvara, inte en enda burkjävel...
Han sympatiserade med mig och sa att han ska gå över till sin pizzeria och ge mig en stor burk som vi kan använda i kassan, och gav mig handspriten GRATIS, vilken jävla hjälte!

* Ska panta all vår personal pant imorgon och ge honom varenda jävla krona och fråga om vi kan få en eller två stycken till eftersom vårat miljardär företag inte har råd att bistå med handsprit till personalen....

* Min plan på lördag, handla det sista jag behöver i en kris, redan handlat för två tusenlappar, skulle ha handlat resten idag men far min behövde cash så var tvungen att swisha resten jag hade på vanliga kontot, så får föra över och handla resten imorgon & på lördag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stolypin
Blir alla sjuka som blir smittade?
Jeg har lest om at mange smittede ikke får noen symtomer.

Citat:
Det smittevernekspertene ser for seg, er at 2,2 millioner mennesker kan bli smittet av koronaviruset i Norge i løpet av det kommende året.

Folkehelseinstituttet regner videre med at én av tre smittede vil bli syke. Det tilsvarer drøyt 733.000 personer.

To av tre vil derimot slippe fra smitten mer eller mindre uten symptomer.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0nxrOB/fhi-scenario-22-millioner-kan-bli-smittet
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Norsk sjukvård är förnämlig.

Jag skall komma med en rättelse..(jag "tände till", ber om ursäkt)

Nämligen detta : -Sjukhus testar alla med luftvägs symptom för corona.

Man testar inte varje dag, eller görs varje dag . Men ting har blivit gjorda. Ting som inte blir gjorda i Sverige, många ting..

Ting som borde ha gjorts i Sverige. Problematiken ligger inte hos sjukhusen i Sverige.., utan ett steg högre upp.
Citera
2020-03-13, 00:58
Medlem
Kakap0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Jag vill se 15-20% på IVA och 6-8% döda. För det var det alla idioter spridit på flashback och sociala medier.

Varför vill du att folk ska dö och varför har du ens lyssnat på domedagsprofeter?
Citera
2020-03-13, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrahundra
Folkhälsomyndigheten gör ett bra jobb tror jag, även Anders Tegnell. Fast jag saknar Hans Roslings härliga förmåga att snäppa av obildade besserwissers. Sverige kommer med största sannolikhet att drabbas av väldigt många insjuknade. Tidiga drastiskt preventiva åtgärder skulle inte stoppa förloppet utan bara skjuta upp det oundvikliga.

Nu finns tecken på allmän smittspridning. Många tror att den allmänna smittspridningen har gått långt men så är det troligtvis inte. Nästan alla smittade hittills har känd smittväg. Nyligen hade vi mellan tio och femton tusen svenskar i Italien. Att de kommer hem smittade och saboterar statistiken kan vi inte göra något åt.

Nu gäller det att hålla spridningshastigheten låg och i spridningshastigheten ska inte hemvändare från hårt smittodrabbade regioner räknas in. Samtidigt måste vi gå en rimlig balansgång mellan att hålla smittrisken låg och hålla samhället någorlunda öppet. Hur den avvägningen bör göras i Sverige är för tidigt att bestämma innan vi får en indikation på spridningshastigheten och bättre kunskap om hur smittan faktiskt sprids. Jag tror att vi i detta nu är överdrivet försiktiga, fast bättre att inledningsvis tackla problemet från den försiktiga sidan än tvärtom.

Det är i lägen som dessa som vi verkligen behöver experter som dem på Folkhälsomyndigheten. Lite stolta tycker jag att vi nu ska vara över Sveriges sätt att arbeta.

Letter sent today by 37 of NYC's infectious disease scientists to NYC government

https://twitter.com/PaulBieniasz/status/1238188033452789767

Spoiler: De ber byen stenge skolene.

Tegnell kan være så mye ekspert han vil, men han har jo allerede bevist at han ikke eier dømmekraft. Kunnskap er viktig og bra; blind tillit til autoriteter er aldri bra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Ok, men då säger vi att där är ett mörkertal på 20%. Eller skall vi säga 5%? Eller skall vi säga 43%?

72% kanske?

Eller kan någon vänlig själ förklara för mig hur många procent vi skall använda som mörkertal, och även vad angivna mörkertalssiffra är baserad på för uträkningar?

Jag är jävligt nyfiken faktiskt, för här verkar sitta en del experter på området. Så här måste finnas säkra svar.

Den som säger att den vet svaret på den frågan ljuger... Du ligger väldigt lågt dock. Om Sydkorea med sin drive in tester lyckats få med nästan alla så kan man ju räkna baklänges på de siffrorna. Men de kanske bara testat 50% av de smittade, eller det kan vara någon extrem anomali där de gamla lyckas undvika smittan i Sydkorea osv.

Italien har ungefär 8x högre antal rapporterade döda i relation till rapporterade än vad Sydkorea har. Dvs ett mörkertal på 700% i Italien om Sydkorea rapporterat alla och sjukvården behandlat alla sjuka likvärdigt etc. Om det är 500% eller 1500% det är jävligt svårt att säga dock.
Citera
Bannlyst
Turkiet med ett ynka registrerat fall har alltså bestämt att alla skolor skall hållas stängda.

Bara i Sverige mina vänner, bara i Sverige.
Citera
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Ok. Men är det givande att bara bekräfta fall där i individer haft allvarliga symptom och därför uppsökt sjukvård? När vi vet att det stora flertalet har milda symptom.

Det är väl jävligt givande att vara ärlig med att det är betydligt allvarligare än en vanlig säsongsinfluensa.
Citera
Medlem
Fan alla apotek har slut på Ibuprofen. (Ipren) sjukt.
Citera
2020-03-13, 01:00
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Folk härinne har påstått att dödligheten ligger på 6-8% och 15-20% kräver sjukvård.

Varför ser vi inte dessa siffror i Sverige?

Mörkertalet är stort. Säkerligen x flera som är smittade än vad officiell statistik visar. Medan svårt sjuka och döda är enklare att bokföra.

NÅ, VAR ÄR ALLA SVÅRT SJUKA OCH DÖDA? Vi skulle ju alla dö.

Sanningen är att extremt många av er härinne är fega IDIOTER som spridit DYNGA.

Ja, det är märkligt att vi inte ser de siffrorna om spridningen är så bred som vissa låter påskina.

Ännu inga överfulla sjukhus(Covid-19), ett dödsfall, och sentinel visar 1 smittad av, vad var det, 41, 57 ,37? Väldigt lågt i alla fall.

Känns som att något avviker från till exempel Italien, hm?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in