2020-03-13, 01:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av riksdagsmajoritet
Turkiet med ett ynka registrerat fall har alltså bestämt att alla skolor skall hållas stängda.

Bara i Sverige mina vänner, bara i Sverige.

Tror du på allvar att det bara existerar ett fall där?
Citera
2020-03-13, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Alltså borde vi ha närmare 60 IVA fall atm. VAR ÄR DEM?`Du skriver 10%. Varför är 2 personer av 700 på IVA?

Eftersom att dom flesta smittade är friska svenska skidåkare från lombardiet, det är ingen som har hostat på gamlingarna än men det kommer.
Citera
Medlem
Kedoslavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Detta har jag påstått hela tiden sedan veckor tillbaka, och hängt med i utvecklingen.

När jag påstår detta, kallas jag för domedagsprofet.

Men jag undrar vad som händer när nu en överläkare påstår detta? intressant att se
Ja man blir inte kallad för domedagsprofet längre i denna tråden, tror dom krypt tillbaka till hålet och insett allvaret.
Citera
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag undrar om vi vet hur Hong Kong och Singapore rapporterar sina siffror, är det uteslutet att de också har ändrat lite i hur de rapporterar och testar?

Nej, ingenting är uteslutet. Men faktum är att de vidtog kraftfulla åtgärder initialt och har rapporterat få fall.

Jag tror inte att det finns någon betydande anledning till att de skulle medvetet ha mörkat ett större utbrott i dessa länder. Det brukar ju visa sig ändå. Det handlar ju inte om totalitära stater som Kina eller Iran.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Alltså borde vi ha närmare 60 IVA fall atm. VAR ÄR DEM?`Du skriver 10%. Varför är 2 personer av 700 på IVA?

Var har du denna information ifrån? 2 och 700?
Citera
Medlem
kato85s avatar
Är jag den enda som börjat få massa erbjudanden från Wish och AliExpress på mobilen och i appen?

Kina verkar vara tillbaka på banan och tar igen för gammal ost.
Citera
2020-03-13, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrahundra
Folkhälsomyndigheten gör ett bra jobb tror jag, även Anders Tegnell. Fast jag saknar Hans Roslings härliga förmåga att snäppa av obildade besserwissers. Sverige kommer med största sannolikhet att drabbas av väldigt många insjuknade. Tidiga drastiskt preventiva åtgärder skulle inte stoppa förloppet utan bara skjuta upp det oundvikliga.

Nu finns tecken på allmän smittspridning. Många tror att den allmänna smittspridningen har gått långt men så är det troligtvis inte. Nästan alla smittade hittills har känd smittväg. Nyligen hade vi mellan tio och femton tusen svenskar i Italien. Att de kommer hem smittade och saboterar statistiken kan vi inte göra något åt.

Nu gäller det att hålla spridningshastigheten låg och i spridningshastigheten ska inte hemvändare från hårt smittodrabbade regioner räknas in. Samtidigt måste vi gå en rimlig balansgång mellan att hålla smittrisken låg och hålla samhället någorlunda öppet. Hur den avvägningen bör göras i Sverige är för tidigt att bestämma innan vi får en indikation på spridningshastigheten och bättre kunskap om hur smittan faktiskt sprids. Jag tror att vi i detta nu är överdrivet försiktiga, fast bättre att inledningsvis tackla problemet från den försiktiga sidan än tvärtom.

Det är i lägen som dessa som vi verkligen behöver experter som dem på Folkhälsomyndigheten. Lite stolta tycker jag att vi nu ska vara över Sveriges sätt att arbeta.

Jag är enig. Det är skönt att vi har ett styrelseskick där experter styr med vetenskapligt fokus och inte ett ministerstyre där politiker kan klampa in och ta verkningslösa och ibland kontraproduktiva initiativ. Det handlar inte om politisk symbolpolitik för att blidka den obildade befolkningens åsikter i frågan.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Nej det skulle vara fatality rate.

CFR är case fatality rate och det är definierat att räknas på alla öppna fall- enligt WHO, om du har en egen formel för det är ok.

Båda värdena kommer konvergera till det samma när epidemin är över dock.

Räknas absolut inte på öppna fall, slå i vilken orbok som helst så får du se.,

De har inte vad jag någonsin sett, angivit CFR.
Utan de har angivit hur många som dött i förhållande till antalet kända fall.
Citera
Medlem
Kedoslavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Är jag den enda som börjat få massa erbjudanden från Wish och AliExpress på mobilen och i appen?

Kina verkar vara tillbaka på banan och tar igen för gammal ost.
Kineserna borde straffas grovt ekonomiskt för dom orsakat en stor pandemi med flera tusen döda utanför Kina. Aldrig gillat dom och jag gillar dom ännu mindre nu, äckligt folk tyvärr.
Citera
2020-03-13, 01:09
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Var har du denna information ifrån? 2 och 700?

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera
2020-03-13, 01:10
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Sjukvården börjar samlas i en kritik mot staten.

Ja, det finns annan bra information också sedan lite tidigare:

Det är alltså kunniga läkare som skriver detta:

http://lakartidningen.se/Opinion/Debatt/2020/03/Sverige-bor-byta-strategi-for-att-bromsa-spridning-av-coronaviruset/?fbclid=IwAR1659mziZnIWBPXF19D97bpRVSyMWviLbXRgrWN EJCQEFeYFiUNFq0KqnI
Citera
2020-03-13, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jasså ?

Jag vet :

-6000 + corona test i norge idag.
-Sjukhus testar alla med luftvägs symptom för corona.
-Sjukhus förbjuder sin personal att resa utomlands.
-Sjukhus förbjuder anhöriga att besöka patienter (undantag för patienter i "livets sista dagar")

Finns mycket mer, men du vet inte vad du snackar om !

Håll helt käft när du snackar om norsk sjukvård.
Du skrev: "-Sjukhus testar alla med luftvägs symptom för corona."
Er dette noe som ble innført på torsdag? Jeg har hørt om flere med luftveis-symptomer som ikke har fått testet seg de siste dagene.
Senast redigerad av POlROT 2020-03-13 kl. 01:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in