2020-03-13, 01:02
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Men kära du, det beror på att inkubationstiden är runt en vecka, men upp till ca. 2 veckor, samt att det tar kanske ett par veckor innan man dör efter att infektionen väl har brutit ut.

Det innebär också att vi kommer få se väldigt många konstaterade fall innan dödsfallen börjar droppa in.
Du kan räkna med att dödsfallen börjar droppa in allt tätare nu i dagarna framöver. Om någon vecka lär du ha dussintals. Så är det tyvärr.

Innan man dör så hamnar 99% på IVA.

VARFÖR HAR VI KNAPPT NÅGRA IVA FALL DÅ?
Citera
2020-03-13, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
CFR i Italien är inte 6.7% utan 44.67% (12 mars) döda/(döda+friskförklarade)

Nej det skulle vara fatality rate.

CFR är case fatality rate och det är definierat att räknas på alla öppna fall- enligt WHO, om du har en egen formel för det är ok.

Båda värdena kommer konvergera till det samma när epidemin är över dock.
Citera
2020-03-13, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Ännu en lortgris som dumförklarar andra och ger sken av att kusten är klar.

Jag behöver inte fråga om du vet hur man läser av data, tolkar statistik korrekt, med sannolikhetslära ur ett historiskt perspektiv.

Men varför ska vi lyssna på dig?
Ännu en idiot till människa som jämför ett töntvirus med pesten. Japp, miljontals människor ligger utslagna på gator och torg. Apokalyps. Systemkollaps. Bunkra upp med vatten, konservburkar och ljus. Vattenförsörjningen är av, elnätet funkar inte.
Igår satt folk och njöt av solen och drack sin espresso house kaffe.

2009 var det fjanteri med svininfluensan och hela befolkningen skulle massvaccineras. Tur att man hoppade över giftet.

Vad är sanning? Den UPPLEVDA rädslan eller den FAKTISKA rädslan av att bli smittad och dö? Vilken tror du väger tyngst?
Vet du att 2 kvinnor om dagen blev våldtagna i Sverige i slutet av 60-talet. Två kvinnor om dagen! Media hade kunnat vinkla det till att nu får tjejerna akta sig. Det är otryggt nattetid.

Dumfan!
Citera
2020-03-13, 01:04
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
För att de vidtog kraftfulla åtgärder initialt kanske?

Du klippte visst bort stycket som kommer efter det du nu citerar, var det medvetet?

Synd i så fall, för det var relevant för den fråga du ställer.

Jag undrar om vi vet hur Hong Kong och Singapore rapporterar sina siffror, är det uteslutet att de också har ändrat lite i hur de rapporterar och testar?

Det går inte att dra någon slutsats av åtgärdernas effekt om vi inte har svaret på ovanstående fråga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quq
Helt fel.

Italiens 5% dödlighet ligger ju i att testerna är helt skeva, man skall ha i beaktning att merparten av dom smittade ej är bokförda.

Helt fel.

Dödligheten inträffar när sjukvården kollapsar och de 10-20% som måste till sjukhus inte längre får den vård som behövs. När syrgas och ventilatorer och ECMO maskiner inte finns för de 5% som behöver det så är det självklart att dödligheten går upp.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det är värre än jag trodde!

Detta har jag påstått hela tiden sedan veckor tillbaka, och hängt med i utvecklingen.

När jag påstår detta, kallas jag för domedagsprofet.

Men jag undrar vad som händer när nu en överläkare påstår detta? intressant att se
Citera
Medlem
Kedoslavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri

För enbart 10% behöver intensiv vård. Räkna då om vi får en miljon smittade som är enligt experter mycket möjligt tror du sjukvården klarar av de ?
Citera
2020-03-13, 01:05
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kedoslav
För enbart 10% behöver intensiv vård. Räkna då om vi får en miljon smittade som är enligt experter mycket möjligt tror du sjukvården klarar av de ?

Alltså borde vi ha närmare 60 IVA fall atm. VAR ÄR DEM?`Du skriver 10%. Varför är 2 personer av 700 på IVA?
Citera
2020-03-13, 01:06
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Detta har jag påstått hela tiden sedan veckor tillbaka, och hängt med i utvecklingen.
När jag påstår detta, kallas jag för domedagsprofet.
Men jag undrar vad som händer när nu en överläkare påstår detta? intressant att se

Sjukvården börjar samlas i en kritik mot staten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Det är ju helt sjukt. Allt Sverige gör eldar på smittspridningen i samhället snarare än att motverka den.

Vid det här laget är det nog dags att verkligen fråga om det är med flit. Regimen har ju länge klagat på att det finns för många äldre.
Citera
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri

Ja, det har jag också funderat över, men det tror jag mer beror på hur svensk vård fungerar.

Vänta några dagar istället så tittar vi på dödstalen igen. Det är mitt råd.

Alternativt är det så att svenskar på något magiskt vis är immuna mot att dö av viruset, till skillnad från Italienare som dör som flugor... men jag tvivlar rätt bra på detta
Citera
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Som att köpa företag i Väst på dekis p g a coronaepidemin. Det blir vrakpriser!

Antingen det, eller så bara utkonkurrerar man resten av världen genom att flooda marknaden med billiga råvaror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in