Citat:
Okej, jag har inte pratat med mer än enstaka och så verkar det inte vara. Däremot verkar yngre invandrare mer ogillande mot dåligt beteende offentligt gällande dålig hygien, det lilla jag hunnit sett. Utöver det så är det inte ovanligt med att precis som vissa är mindre hygieniska (är kanske främst en manlig egenskap) så har nog en del lite ocd på att tvätta händerna. Jag har det själv men minns att jag brukade få säga till exempelvis en pojkvän att det räckte, när han tvättade händerna. Sjukdomar ser annorlunda ut i länder utan vår sjukvård. Inom hemtjänsten när jag var där någon vända framstod det ungefär likadant. Något mer okunnighet bland nyanlända eller nitiskhet och mycket god hygienhållning om man jämför med svenskar inom sjukvården som slarvar på rutin. Det var innan det blev regler men ändå inte ens fem år sedan och ingen brydde sig ens om att sprita händer och liknande. Det var noggrannare med sopsortering än något annat. Ringar, flagat nagellack, inga arbetskläder, och givetvis inte handskar när handtvätt eller handsprit inte förekom. Svensk standard. Klart att det utmärker invandrare som sköter sig som de ska. Konstigt att resistenta bakterier och annat inte är mer spritt än vad de är eller att folk inom vården inte blir sjukare än vad som sker. Som jag nämnt hostade till och med sjuksköterskan på kirurg mot mig (2m ifrån henne) och sedan ner bland alla sterila förpackningar. Måste vara städerskorna som utför hygieniska underverk I kontakt med nysvenskar (svenskar med utländsk bakgrund) märker jag följande:
De tar detta virus på allvar, tvättar händerna ofta, och håller koll på information från WHO och andra både på svenska och deras hemspråk på internet. De har mer information om detta än en vanlig Svensson.
De tar detta virus på allvar, tvättar händerna ofta, och håller koll på information från WHO och andra både på svenska och deras hemspråk på internet. De har mer information om detta än en vanlig Svensson.
Såg den här grabben 🤩 (kan en sexåring kan inte bara de inom vården utan även alla andra lära sig hygienrutiner). https://www.expressen.se/tv/nyheter/6-aringens-video-viral-smarta-knepet-nar-du-tvattar-handerna/