2020-03-13, 11:40
Medlem
FejkEmrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
I kontakt med nysvenskar (svenskar med utländsk bakgrund) märker jag följande:
De tar detta virus på allvar, tvättar händerna ofta, och håller koll på information från WHO och andra både på svenska och deras hemspråk på internet. De har mer information om detta än en vanlig Svensson.
Okej, jag har inte pratat med mer än enstaka och så verkar det inte vara. Däremot verkar yngre invandrare mer ogillande mot dåligt beteende offentligt gällande dålig hygien, det lilla jag hunnit sett. Utöver det så är det inte ovanligt med att precis som vissa är mindre hygieniska (är kanske främst en manlig egenskap) så har nog en del lite ocd på att tvätta händerna. Jag har det själv men minns att jag brukade få säga till exempelvis en pojkvän att det räckte, när han tvättade händerna. Sjukdomar ser annorlunda ut i länder utan vår sjukvård. Inom hemtjänsten när jag var där någon vända framstod det ungefär likadant. Något mer okunnighet bland nyanlända eller nitiskhet och mycket god hygienhållning om man jämför med svenskar inom sjukvården som slarvar på rutin. Det var innan det blev regler men ändå inte ens fem år sedan och ingen brydde sig ens om att sprita händer och liknande. Det var noggrannare med sopsortering än något annat. Ringar, flagat nagellack, inga arbetskläder, och givetvis inte handskar när handtvätt eller handsprit inte förekom. Svensk standard. Klart att det utmärker invandrare som sköter sig som de ska. Konstigt att resistenta bakterier och annat inte är mer spritt än vad de är eller att folk inom vården inte blir sjukare än vad som sker. Som jag nämnt hostade till och med sjuksköterskan på kirurg mot mig (2m ifrån henne) och sedan ner bland alla sterila förpackningar. Måste vara städerskorna som utför hygieniska underverk

Såg den här grabben 🤩 (kan en sexåring kan inte bara de inom vården utan även alla andra lära sig hygienrutiner). https://www.expressen.se/tv/nyheter/6-aringens-video-viral-smarta-knepet-nar-du-tvattar-handerna/
Citera
2020-03-13, 11:40
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Det är i Italien inte ovanligt att 30-40 åringar (en betydande andel) intensivvårdas och behöver andningshjälp. Då spridning vid kass (svensk) policy större kan låt oss säga 50 000 istället för 10 000 vid patient-peak samtidigt behöva vård. Skillnad som gör att endast en bråkdel får hjälp och såväl unga som gamla dör i drivor, till skillnad från proaktiv policy.

Apropå dansk skolstängning: "”Nödpassning” erbjuds barn till föräldrar som till exempel jobbar inom vård, polis eller med socialt utsatta."

Vad är en betydande andel?

Den enda skillnaden är att svensk sjukvård är värdelös och staten är skurkar som inte ger något värde för skatteintäkterna. Det är inte viruset i sig som är det stora problemet utan snarare att svenska staten är en lekstuga.

Sverige är en skurkstat som stjäl från skattebetalarna men trots våra höga skatter har de inget att ge tillbaka. Om folk dör här är det endast för att det inte finns beredskap, pengar, ork eller resurser. Inte för att covid-19 är domedagsparasiten som kommit för att utrota oss.

Men även om vi når så många som 200-300 dödsoffer under året så är det rent statistiskt inte värre än alla de som förolyckas i trafiken.
Citera
2020-03-13, 11:41
Medlem
bl1nks avatar
De borde öppna ställen där folk kan köpa varor. Så att det inte tar slut. Typ 5 toarullar per person. Just nu låter ICA m.m. alla köpa hur mycket de vill. Då blir det några få som får tillgång till allt. Gissar på att alla inte har tid att springa till affären och kolla om saker finns på lager pga jobb och familj. Blir som mellandagsrean eller Black friday. Men nu är alla handlare rädda för att inte sälja lika mycket senare, så då låter de hela lagret gå så fort som möjligt (istället för 1 ex per kund).
Citera
2020-03-13, 11:41
Medlem
Och vad har tvätta händerna med att göra om nån nyser rakt ut på en? det hjälper ingen handtvätt mot. Detta smittar bara om man kramar nån eller nån nyser på en eller om man hånglar med en då smittas man med väl
Citera
2020-03-13, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Sen när blev lärare ansvariga eller kompetenta att avgöra om elever har Corona? Kommer den ideotiska ideen också från Corona Bob?

Föräldrar ska INTE skicka sjuka barn till skola vilket du korkar nog föreslår . Det borde vara straffbart nu att göra det.

Du visar återigen hur dålig koll du har

Jag föreslår inte att de ska skicka barn till skolan. Var fan står det? Däremot de föräldrar som ändå gör det får en till kontrollinstans emot sig. Samma föräldrar som skickar ut sina barn att handla och hänga hos mormor och morfar etc. Självklart har inte lärare kompetens om Corona, men nog fan kan de upptäcka om ett barn är förkylt precis som föräldrar kan.
Citera
2020-03-13, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuckslayer
Men herregud vad obildad du är. Läs på lite om viruset kanske?

Det dröjer drygt två veckor innan det exploderar. I Italien så var det ganska lugnt till en början men helt plötsligt så exploderade det fullständigt.

Det är så viruset fungerar. Det dröjer 1-2 veckor innan de flesta får symptom.
Italien har 50000 kineser i klädindustrin, varav många åkte hem för att fira nyår innan de återvände. Har du tagit med det i kalkylen? Läs på själv, vettja!
Citera
2020-03-13, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y-fronten
Varför bunkras det så in i helvete? Det är ju inte så att det inte kommer några matleveranser precis. Svensken är fan foliehatt nummer 1, rädd för allting konstant. Bunkring, handsprit, munskydd som inte ens hjälper m.m.

Vi kommer alla drabbas till slut, mer eller mindre. Lika bra att få en släng av Corona och sedan förhoppningsvis immun för denna gång. Jag är inte orolig för egen del.

Vadå inte hjälper? Klart det hjälper med munskydd, varför skulle annars vården skrika om behovet av dessa?
Citera
2020-03-13, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappakaljanskaj
PSKYKOPATISKA drag och själviskt så inåt helvete. Bara att hoppas att DNA:t från sådana här människor dör ut.

Jag sympatiserar med de sjuka/döda. Men det är inte samhällsekonomiskt försvarsbart att bete sig som er. Igår dog en person i trafiken. Ska alla bilar avskaffas?
Citera
2020-03-13, 11:44
Medlem
Kattskurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KanghastanArticuno
Mycket bättre att isolera riskgruppen istället. Om en skola har 300 elever och 35 av dem tillhör riskgruppen . Då kan de hålla sig hemma. Om sen nån annan sen blir smittad som ej tillhör risk gruppen så får den va hemma i karantän den med för att ej smitta riskgruppen. Så den får då hålla sig ifrån sin mormor mm under tiden den är smittad. Det är enklare så..... Än att allt ska stängas ner som nöjesparker, sport events utan publik och tv program utan publik. Sen har väl inte talang i tv mer än 500 i publiken och hade väl kunnat köra med publik än ingen alls. Fast bättre med ingen publik alls för man kan lika bra blir smittad om det är 100 i publiken som 500. Noll därimot kan ingen bli smittad
Största riskgruppen är ju Icke-Rökare? Är nog enklare att stänga skolor tills vidare..
+
Lärare är äldre + ofta icke-rökare så de slipper ju insjukna om skolor stängs.

Största boven är nog personal inom äldrevården, går de till jobbet smittade/sjuka kommer dödsfallen regna in.
(Rabiat PK-ism har ju även tvingat de äldre att sluta röka = de insjuknar lätt)
Citera
Medlem
LatteImorgonTacks avatar
Följande fattar jag ej:

Om den allmänna provtagningen på coronasmitta nu upphör i Sverige, vad ska man då basera framtida politiska beslut om tex skolstängning på? Man kommer ju inte veta hur många som insjuknat på respektive dagis eller lärosäte.

SVAR NÅN?
Citera
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y-fronten
Varför bunkras det så in i helvete? Det är ju inte så att det inte kommer några matleveranser precis. Svensken är fan foliehatt nummer 1, rädd för allting konstant. Bunkring, handsprit, munskydd som inte ens hjälper m.m.

Vi kommer alla drabbas till slut, mer eller mindre. Lika bra att få en släng av Corona och sedan förhoppningsvis immun för denna gång. Jag är inte orolig för egen del.
Just dessa 2 skyddar andra om du själv bär på smittan. Så om du är orolig för andras del kan det vara bra att ha till hands. Men det skyddar också dig själv. Speciellt spriten som du bör använda för att döda partiklar som kan satt sig på dina händer armar vilka skulle kunna smitta dig om du berör ansiktet.
Senast redigerad av BonerBatman 2020-03-13 kl. 11:47.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av löl
kanske bryr sig? vill lugna ner fårskallarna som föder varandras mani och bacillskräck?
Lugna? Skulle en sån där capslockfitta skrika sitt passiviserande tvångsbudskap i mitt ansikte skulle det bli akuten nästa. Bara att jiddra om ”bacillskräck” som om hygien inte betyder ett skit? 😡
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in