2020-03-13, 00:43
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krosh
Den eventuella underrapporteringen är marginell i sammanhanget. Folk dör inte hemma. De blir sämre och dör på sjukhuset och får vård. I samband med vårdandet så undersöks det för sina symptom.

Vi har stora skillnader mellan länder vad gäller rapporterad dödlighet. Men det är samma virus (Än så länge. Man har stenkoll på genomet). Det är inte virusets dödlighet som skiljer utan det är testandet. Sydkorea som har testat överlägset flest har också lägst dödlighet.

Ok, men då säger vi att där är ett mörkertal på 20%. Eller skall vi säga 5%? Eller skall vi säga 43%?

72% kanske?

Eller kan någon vänlig själ förklara för mig hur många procent vi skall använda som mörkertal, och även vad angivna mörkertalssiffra är baserad på för uträkningar?

Jag är jävligt nyfiken faktiskt, för här verkar sitta en del experter på området. Så här måste finnas säkra svar.
Citera
2020-03-13, 00:43
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
På SVT nu:
Dödligheten är mindre än 1%

Kul skämt.

Italien har nu 15 113 smittade och 1016 döda. Om det vore 1% så skulle antalet döda var cirka 150. Så det är uppenbara lögner.
Citera
2020-03-13, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av messiasibid
Man får informera barnen att de får stanna hemma. Barn är väl inte totalt inkompetenta nu för tiden.

Det är de nog. Iaf de som är typ 12 år och yngre. Tonåringarna lär ju inte stanna hemma oavsett. Nej, mycket bättre koll på sjukdomar etc om de är i skolan. Finns lärare som kan vara observanta om ett barn kommer till skolan trots symptom etc. Blir någon smittad är det lätt att smittspåra då det är en lokal miljö.
Citera
2020-03-13, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Sannolikt ett stort antal individer som fortfarande inte har förstått situationen, alternativt anser sig ha en förkylning, kanske har de fått höra att symptomen på Covid-19 är bra mycket värre än en nysning, kanske här i tråden.

Sådana individer är de som kommer att sprida smittan vidare.
Mer troligt är det folk som bara hört relativiseringarna och sen slutat intressera sig öht.
Citera
2020-03-13, 00:45
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Därför ska du lämna räknadet till statistiker. Att bortse från mörkertalen ger så klart helt fel siffror.

Ok, men vad använder statistiker för mörkertal för SARS och MERS? Och för säsongsinfluensan?

Kan du ge mig den siffran så jag kan justera mina beräkningar? Tack på förhand!
Citera
Medlem
Offices avatar
Läkemedelsverket hade gett klartecken att använda Remdesivir, vet nån hur det går med detta?

Har Sverige köpt in något eller börjat licenstillverka? Känns verkligen som något att satsa på även om det inte är fullt testat. Att välja mellan okänd biverkning och död känns inte sådär jättesvårt.
Citera
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FejkEmran
Jag har läst att vår kroppstemperatur successivt håller på och sjunker eftersom kroppen inte längre behöver vara lika varm som förr för att skydda sig. Vi är alltså såpass friska att vi blir kallare. Jag själv har fått lite känning som varit över snabbt och inte haft feber många gånger i mitt liv och ligger iallafall lite över 36°. Andra kanske kan svara för vad de har för immunförsvar och normalkroppstemp o se om det finns någon korrelation.

36,3 här, mätte precis, samma igår. Trodde den skulle ligga runt 37.
Citera
2020-03-13, 00:46
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
På det sätt kinesiska regimen gottar sig i att ha kommit ur krisen och hur de glorifierar sin ledare gör mig förbannad.

Ungefär som när en pyroman blev stadens hjälte för att han lyckades släcka halva branden han själv startade.

Är inte konspiratorisk men Kina kan få mycket goda ekonomiska fördelar med att redan nu vara den första supermakt som klarat av att bekämpa COVID-19.

Som att köpa företag i Väst på dekis p g a coronaepidemin. Det blir vrakpriser!
Citera
Medlem
coronakontots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrahundra
Folkhälsomyndigheten gör ett bra jobb tror jag, även Anders Tegnell. Fast jag saknar Hans Roslings härliga förmåga att snäppa av obildade besserwissers. Sverige kommer med största sannolikhet att drabbas av väldigt många insjuknade. Tidiga drastiskt preventiva åtgärder skulle inte stoppa förloppet utan bara skjuta upp det oundvikliga.

Nu finns tecken på allmän smittspridning. Många tror att den allmänna smittspridningen har gått långt men så är det troligtvis inte. Nästan alla smittade hittills har känd smittväg. Nyligen hade vi mellan tio och femton tusen svenskar i Italien. Att de kommer hem smittade och saboterar statistiken kan vi inte göra något åt.

Nu gäller det att hålla spridningshastigheten låg och i spridningshastigheten ska inte hemvändare från hårt smittodrabbade regioner räknas in. Samtidigt måste vi gå en rimlig balansgång mellan att hålla smittrisken låg och hålla samhället någorlunda öppet. Hur den avvägningen bör göras i Sverige är för tidigt att bestämma innan vi får en indikation på spridningshastigheten och bättre kunskap om hur smittan faktiskt sprids. Jag tror att vi i detta nu är överdrivet försiktiga, fast bättre att inledningsvis tackla problemet från den försiktiga sidan än tvärtom.

Det är i lägen som dessa som vi verkligen behöver experter som dem på Folkhälsomyndigheten. Lite stolta tycker jag att vi nu ska vara över Sveriges sätt att arbeta.
Fattar ni fortfarande inte att tiden har runnit ut för den här sortens meddelanden?
Citera
Medlem
Groenmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Anders Jansson, överläkare vid Danderyds sjukhus skriver att Sverige står inför den största kris som drabbat oss sedan andra världskriget.

https://www.facebook.com/anders.jansson.12576/posts/10160169452033868

Skulle nog vilja säga att det kommer visa sig vara den värsta krisen någonsin. Inte bara sjukdomen utan alla konkurser, förlorat kapital, sjunkande värden på högt belånade bostäder osv. Och blir krisen stor finns risk för omfattande plundring, rån, home invasions och våld.
Citera
2020-03-13, 00:47
Medlem
Acid-Brains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Spanska sjukan var inte "i modern tid".

Jag tillhör inte själv någon riskgrupp, men närstående till mig gör (astma bland annat).

Till modern tid räknas allt fr.o.m ca. 1500-talet fram till nutid enligt historieforskningen. Spanska sjukan ägde rum under 1920-talet, så den hör definitivt till modern tid.
Citera
2020-03-13, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Kul skämt.

Italien har nu 15 113 smittade och 1016 döda. Om det vore 1% så skulle antalet döda var cirka 150. Så det är uppenbara lögner.

Men fattar du inte? 15113 bekräftade smittade. Är inte samma som alla som de facto har covid 19. Mörkertal. Mörkertal!!

Jag misstänker att jag redan haft Corona. LR nog inte ensam om det. Men har aldrig blivit testat som det stora flertalet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in