Citat:
Ursprungligen postat av
-DaRude-
Ja men det är fortfarande nästan bara gamlingar som kolar vippen. Ska världsekonomin kollapsa för att gamlingar dör lite tidigare? Många av dessa skulle ändå dött inom kort av ålderdom eller andra sjukdomar.
Sedan finns det såklart undantag, några yngre, några medelålders. Men i det stora hela så är bilden tydlig vilka som till stor del far illa.
Jag är den sista som skulle berömma Dr Okun och regeringen för deras agerande, jag tycker liksom alla här att de är totalt inkompetenta och handlingsförlamade. Som de alltid är.
Min fråga är mer huruvida det är värt det i slutändan, denna masshysteri. Skulle man agera borde man ha gjort det redan i inledningsfasen. Som Kina gjorde. Nu finns ingen vits med det, det skapar bara mer hysteri för spridningen går ej att påverka nu och Dr Okun har haft fel på alla punkter hittills. Det är för sent.
Ja gamla kommer dö, några andra på köpet. Men om vi hamnar under 300 dödsfall i år så är det fortfarande i nivå med trafiken. Absolut inget att domedagspredika om.
Sen att hela regeringen måste avgå är en annan sak.
Det är i Italien inte ovanligt att 30-40 åringar (en betydande andel) intensivvårdas och behöver andningshjälp. Då spridning vid kass (svensk) policy större kan låt oss säga 50 000 istället för 10 000 vid patient-peak samtidigt behöva vård. Skillnad som gör att endast en bråkdel får hjälp och såväl unga som gamla dör i drivor, till skillnad från proaktiv policy.
Apropå dansk skolstängning: "”Nödpassning” erbjuds barn till föräldrar som till exempel jobbar inom vård, polis eller med socialt utsatta."