2020-03-13, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Snabb räkning om vi utgår från Italiens siffror.

I nu läget har de 15113 öppna fall.

Cfr är 6,7%
De har också 7,6% som är klassade serious (dvs i behov av syrgas/respirator eller dyl).

Om vi förväntar oss samma utveckling i Sverige och antar att sjukvården brutit ihop totalt,
borde det väl nästan gå att addera dessa procentsatser vilket skulle ge 14,3% Cfr?
I Sverige har 1 av 687 smittade, dött = 0,14% risk att dö
Citera
2020-03-13, 00:53
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Folk härinne har påstått att dödligheten ligger på 6-8% och 15-20% kräver sjukvård.
Varför ser vi inte dessa siffror i Sverige?
Mörkertalet är stort. Säkerligen x flera som är smittade än vad officiell statistik visar. Medan svårt sjuka och döda är enklare att bokföra.
NÅ, VAR ÄR ALLA SVÅRT SJUKA OCH DÖDA? Vi skulle ju alla dö.
Sanningen är att extremt många av er härinne är fega IDIOTER som spridit DYNGA.

I Stockholms län är redan sjukhusen överbelasta. Vi får inte siffror på antalet inlagda på sjukhus men det är redan stora problem. Kom tillbaka till tråden om 72 timmar.
Citera
2020-03-13, 00:54
Medlem
DefenderoftheDarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2honest
Nej. Det handlar om att begränsa smittspridning till övriga populationen.

Ja men Barnen spelar också en väldigt stor roll precis som övriga befolkningen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrahundra
Folkhälsomyndigheten gör ett bra jobb tror jag, även Anders Tegnell. Fast jag saknar Hans Roslings härliga förmåga att snäppa av obildade besserwissers. Sverige kommer med största sannolikhet att drabbas av väldigt många insjuknade. Tidiga drastiskt preventiva åtgärder skulle inte stoppa förloppet utan bara skjuta upp det oundvikliga.

Nu finns tecken på allmän smittspridning. Många tror att den allmänna smittspridningen har gått långt men så är det troligtvis inte. Nästan alla smittade hittills har känd smittväg. Nyligen hade vi mellan tio och femton tusen svenskar i Italien. Att de kommer hem smittade och saboterar statistiken kan vi inte göra något åt.

Nu gäller det att hålla spridningshastigheten låg och i spridningshastigheten ska inte hemvändare från hårt smittodrabbade regioner räknas in. Samtidigt måste vi gå en rimlig balansgång mellan att hålla smittrisken låg och hålla samhället någorlunda öppet. Hur den avvägningen bör göras i Sverige är för tidigt att bestämma innan vi får en indikation på spridningshastigheten och bättre kunskap om hur smittan faktiskt sprids. Jag tror att vi i detta nu är överdrivet försiktiga, fast bättre att inledningsvis tackla problemet från den försiktiga sidan än tvärtom.

Det är i lägen som dessa som vi verkligen behöver experter som dem på Folkhälsomyndigheten. Lite stolta tycker jag att vi nu ska vara över Sveriges sätt att arbeta.

Nja, väntar nog gärna med den slutsatsen, "senfärdighetens" väg kan kanske fungera, men det verkar skakigt med förberedelser både i myndigheter och vård, regering och andra funktioner....
Citera
Medlem
Kakap0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Folk härinne har påstått att dödligheten ligger på 6-8% och 15-20% kräver sjukvård.

Varför ser vi inte dessa siffror i Sverige?

Mörkertalet är stort. Säkerligen x flera som är smittade än vad officiell statistik visar. Medan svårt sjuka och döda är enklare att bokföra.

NÅ, VAR ÄR ALLA SVÅRT SJUKA OCH DÖDA? Vi skulle ju alla dö.

Sanningen är att extremt många av er härinne är fega IDIOTER som spridit DYNGA.

Vem har sagt att vi alla ska dö?

Ge mig lite citat tack!

99% av alla i tråden har sagt att dem äter corona viruset till frukost och skrattar åt viruset SJÄLVA, men är rädda att deras nära och underbart älskade vänner och släktingar som har stor chans att dö om dem fick viruset skulle få det.

Vi har runt 1000 smittade i Sverige än sålänge, vänta lite min gode herre så ska vi se på mer intressanta siffror framöver.

Ha en trevlig natt, ska jobba imorgon bitti klockan 8
Citera
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Så du tror att alla smittade i Italien ingår i dom 15113? Du tror att alla smittade är testade?

Nej, inte alla. Men många då utbredningen fortfarande befinner sig i initialskedet och smittspårning skett.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av coronakontot
Fattar ni fortfarande inte att tiden har runnit ut för den här sortens meddelanden?

Jag har inläggsmässigt slagit på den stora trumman.

Vill inte min konto ska bli avstängt.

Sveriges ledare söker en kris som skriker i ansiktet på dom.

Allt finns där, andra länders agerande mm.

25 000 användare inne nu. De flesta läser den här tråden.

Jag hoppas jag nått fram med mitt budskap till de flesta.

25 000 människor kan dela om så bara fragment av detta till 100 personer de känner - var.

2,5 miljoner människor.

I fortsättningen fokuserar jag på att uppdatera kring helmasker. Något jag skaffat mig god kunskap om vid det här laget.
Senast redigerad av snuttis 2020-03-13 kl. 00:58.
Citera
2020-03-13, 00:55
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrahundra
Folkhälsomyndigheten gör ett bra jobb tror jag, även Anders Tegnell. Fast jag saknar Hans Roslings härliga förmåga att snäppa av obildade besserwissers. Sverige kommer med största sannolikhet att drabbas av väldigt många insjuknade. Tidiga drastiskt preventiva åtgärder skulle inte stoppa förloppet utan bara skjuta upp det oundvikliga
...... MASSA TEXT .....
Det är just det man vill i detta läget. Du vill absolut verkligen inte att alla ska få det på en och samma gång. Dra ut på det så länge det går så att vården han hantera alla personer. Annars hamnar vi i ett läge där läkare kommer att få välja vilka som ska få en chans att leva, och vilka som ska nekas vård som säkerligen hade hjälpt båda att återhämta sig fullt.
Citera
2020-03-13, 00:55
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Han drar upp Singapore och Hong Kong som har vidtagit drastiska åtgärder, och ställer frågan, hur kan deras siffror se så bra ut?

För att de vidtog kraftfulla åtgärder initialt kanske?
Citera
2020-03-13, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Men att hänvisa till mörkertal är inte speciellt givande. Dessa siffor gällande dödsfall baseras ju på en någorlunda fungerande vård i Italien. De lär stiga markan den närmsta veckan.
Ok. Men är det givande att bara bekräfta fall där i individer haft allvarliga symptom och därför uppsökt sjukvård? När vi vet att det stora flertalet har milda symptom.
Citera
Bannlyst
Med hjälp av Summit, världens mest kraftfulla superdator, har forskare vid Oak Ridge National Laboratory i USA på kort tid lyckats identifiera 77 läkemedelsmolekyler som skulle kunna ha effekt på coronaviruset SARS-CoV-2.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Snabb räkning om vi utgår från Italiens siffror.

I nu läget har de 15113 öppna fall.

Cfr är 6,7%
De har också 7,6% som är klassade serious (dvs i behov av syrgas/respirator eller dyl).

Om vi förväntar oss samma utveckling i Sverige och antar att sjukvården brutit ihop totalt,
borde det väl nästan gå att addera dessa procentsatser vilket skulle ge 14,3% Cfr?

Sluta använda missvisande siffror 6,7% av de positivt testade är cfr. Inte 6,7% av de som har viruset
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in