2020-03-12, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemeiska-Lejonet
Det kommer nya marknader där vi slipper politiska intrång.

https://www.independent.co.uk/voices/coronavirus-deaths-trump-stock-market-pandemic-economy-bankrupt-italy-a9394891.html

"The trillions of dollars wiped from financial markets this week will be just the beginning, if our governments do not step in."

Vilket är precis det de gjort utan att det hjälpt överhuvudtaget.

Vilka nya marknader?
Citera
2020-03-12, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Vilka nya marknader?

Hela det monetära systemet kommer reformeras och med det även banker och börs.
Citera
2020-03-12, 23:51
Medlem
Citat:

Så då antar jag att du lägger alla dina pengar på guld eller liknade, för cash kommer ju vara värdelöst då. Men inte ens det är säkert, för de kan komma försöka ta det ifrån dej, det har de gjort tidigare.

Det kommer få gå väldigt långt innan de gör detta.
Citera
2020-03-13, 00:32
Medlem
sebastian_s avatar
Nedgången idag hade i alla fall lite vett. De övervärderade läskeblaskdryckerna som värderats likt tillväxtaktier sjönk äntligen

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/3670/pepsico-inc

https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/3803/coca-cola-co

Och de "fina" amerikanska inrikesflygbolagen fick också sig en rejäl snyting https://www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/3358/southwest-airlines-co

Vi får hoppas att den här trenden fortsätter och att fina sunt värderade bolag inte sjunker i samma takt kommande dagarna.
Citera
2020-03-13, 00:37
Medlem
Pengabingens avatar
Citat:

Jag håller inte med, det kommer lägga sig på den nivån där börsen hör hemma, dessa nivåer har endast blivit till av ett ständingt tryckande av pengar och noll räntor, klart det blir så här då? Iaf för mig är det glasklart.

Vi ser en korrektion av börsen och marknaden under rådande omständigheter.
Citera
2020-03-13, 00:44
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pengabingen
Jag håller inte med, det kommer lägga sig på den nivån där börsen hör hemma, dessa nivåer har endast blivit till av ett ständingt tryckande av pengar och noll räntor, klart det blir så här då? Iaf för mig är det glasklart.

Vi ser en korrektion av börsen och marknaden under rådande omständigheter.
På tal om värdering så är dividens för sp500 nu på det högsta sen 2009 https://www.multpl.com/s-p-500-dividend-yield/table/by-month. Det är möjligt att payoutration har ökat de senaste åren men det säger ändå en hel del.
Citera
2020-03-13, 04:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Känner ingen ångest alls i princip. Månadsspar på börsen för framtiden och behöver inte pengarna ändå för att överleva. Det är ju definitivt köpläge nu.

Paniken som vi just nu ser i samhället är oproportionerligt stor i förhållande till vad Coronaviruset faktiskt kan göra, så när paniken försvinner kommer börsen stiga igen och folk kommer undra för sig själva "Varför fick vi en sån panik och vad ska jag göra med alla konserver?"

Jag är nyfiken på vad ni som köper faktiskt köper.
När det rasar så här mycket och så fort är det ju omöjligt att veta vilka bolag som finns kvar när dammet lägger sig.
Så jag förstår inte vad ni lägger pengarna på.
Citera
2020-03-13, 04:38
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dontyouworrychild
Jag är nyfiken på vad ni som köper faktiskt köper.
När det rasar så här mycket och så fort är det ju omöjligt att veta vilka bolag som finns kvar när dammet lägger sig.
Så jag förstår inte vad ni lägger pengarna på.
Omöjligt? Stora företag med bra balansrakningar som visa, microsoft och disney kommer inte forsvinna
Citera
2020-03-13, 04:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Omöjligt? Stora företag med bra balansrakningar som visa, microsoft och disney kommer inte forsvinna

Sant, men det jag undrade var vad köparna lägger pengarna på. Jag tror inte de flesta köper i vad som nästan kan räknas som institutioner, även om de som bolag kan hamna i bekymmer som gör att tex Amazon eller Alibaba köper upp bolag på obestånd oavsett vilka de är.

Låta desperata fondmäklare hantera månadsinsättningar är nog också riskabelt nu. Lita inte på någon som håller på att förlora allt.
Citera
2020-03-13, 05:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
Ni som är kvar på börsen, kan ni andas fortfarande eller är det ångest dag ut och dag in? Ni som säger/sade köpläge, vart tog ni vägen?

Andas och mår utmärkt
Dock lite ångest över vad jag skall köpa
Frågan är vad som är mest intressant/köpvärt
Jo jag kollar utdelning
Men du funderar på SAS
Man köper inte flygbolag , No No
Gör om gör rätt
Idag får vi se hur tankarna går inför helgen ......
Citera
2020-03-13, 06:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Vad menar du med "rabatt"? Att dom säljs 10% under sitt rätta marknadsvärde?

Tittar bara på siffror
Onsdag investor. 450
Torsdag. Investor. 400
Blir t.om. 11%
Lyssnar inte på experterna utan kollar på vad ledningen gör
Övertygad om deras kompetens jämfört med alla”experter”
2018 var den ner till 380 ish , intressant att se om det går under det
Finns nog en chans till det
Citera
2020-03-13, 06:30
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
Ni som är kvar på börsen, kan ni andas fortfarande eller är det ångest dag ut och dag in? Ni som säger/sade köpläge, vart tog ni vägen?

Jag är kvar och har ingen ångest alls. Låt mig ge dig ett exempel:

Jag ägde en aktie för många år sedan som dök med nästan 90% procent över några månader. Jag köpte in mig hela vägen ner. Det var många då som tänkte som du och många andra gör nu: "ångest, sälj, ta dig ur, rädda det som räddas kan, det går inte att andas". Den stannade där ett par år. Sedan 1400% upp.

Med totalt allvarlig och välmenande ton: Om man inte klarar att sitta igenom kraftiga nedgångar så missar man lätt uppsidan, och då ska man fråga sig om man verkligen ska sitta på aktier över huvud taget, eller kanske hålla sig till obligationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in