2020-03-12, 22:36
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemeiska-Lejonet
Ni som hävdar att ni inte gjort förlust innan ni sålt, om ni hade tappat 100kr ner i en brunn t.ex., anser ni då att ni inte är 100kr back eftersom ni vet att sedeln ligger där nere?

Ni kommer aldrig få tillbaka dessa pengar.
Värdepapper kan sjunka i värde, men sedan återigen stiga i värde.
Citera
2020-03-12, 22:38
Medlem
Indexet är framme vid 21.300 nu vilket var brutalt hastigt. Borde definitivt vara ett uppehåll här i 2 veckor iaf.

Motstånd 24.200.

Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Jaha , ok
Hur har du kommit fram till 21300?
Kan det verkligen bli så bra ?
Det blir ett köpläge av rang
Citera
2020-03-12, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ETA2824-2
Kommer vänta åtminstone till Q1-rapporterna är inne med att gå in tyngre. Jag tror att många bolag kommer ha klarat sig bättre än förväntat i dessa rapporter, och att vi kommer få se en rekyl uppåt, och minskad volatilitet. Om vi därefter ser att företag börjar konka och att smittan fortsatt sprider sig obehindrat och att fler restriktioner införs kan nedgången säkert fortsätta bra mycket längre.
Ok. Jag har dock sålt och förlorat lite. Men tror skadan skulle blivit mycket större om jag inte gjort det. Köper på nytt när det har rasat mer och det börjar stabiliseras
Citera
2020-03-12, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Värdepapper kan sjunka i värde, men sedan återigen stiga i värde.

Fed har redan valt sin taktik, sedelpressarna går heta. Vad händer när dollarn kraschar och marknaderna imploderar? Det här kommer liksom inte bli 1929, det kommer bli 1929 gånger hundra...
Citera
2020-03-12, 22:54
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Fed har redan valt sin taktik, sedelpressarna går heta. Vad händer när dollarn kraschar och marknaderna imploderar? Det här kommer liksom inte bli 1929, det kommer bli 1929 gånger hundra...
Om det stämmer att marknaden imploderar och att vi får uppleva något som är 100 gånger värre än Wall Street-kraschen, ja, då spelar det nog ingen roll du investerat dina pengar på börsen eller i madrassen.
Citera
2020-03-12, 23:01
Medlem
Citat:

Om du tror helhjärtat på det, så antar jag att du aldrig kommer gå in? För du förutspår mer eller mindre samhällets kollaps. Jag tror det kan bli riktigt illa, men inte riktigt så illa.

Även om jag inte tror det, så har risken för ett världskrig ökat. Det finns flera anledning, men en av de stora anledningarna till varför vi inte har sett något stort krig är för att länderna tjänar mer pengar på fred och globaliseringen än krig. Men om länderna kommer bli och fortsätta vara mer stängda, så försvinner det argumentet. Nu är inte det troligt att vi kommer ha ett stop såvidare länge om vi ens får ett helt stop i utbytet av människor/varor/tjänster och det finns även andra anledningar till varför vi inte kommer få se ett världskrig. Men ändå, chansen ökar om länder börja ha stängda gränser.
Citera
2020-03-12, 23:03
Medlem
Inte ens guld som ska vara stabilt att investera i i sämre tider känns säkert direkt.
Citera
2020-03-12, 23:17
Medlem
Bananas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavssons
Men du loggar väl in varje dag för att se värdet och nu går det ju rejält neråt, inte bra för hjärtat det? 😁 går börsen ner 30% så måste den ju gå upp 60% för att du ska få tillbaka värdet. Hur länge tror du inte det dröjer? Många många år för att komma tillbaka till ruta ett. Jag sålde av allt mitt innehav med rejält plus för att senare gå in på börsen igen när mycket av värdena är låga. Månadsspara gör jag också och det är smart, dock inga större summor. Tex köpa sas när de har droppat rejält, då staten är delägare så kommer de aldrig gå i konkurs.

Liten räknevurpa. För att ta igen 30% nedgång krävs 43% uppgång, inte det dubbla. Men om något går ned exempelvis 90% krävs 1000% uppgång för att ta igen det...
Citera
2020-03-12, 23:20
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Och det efter 1 dag där börsen gick ner 10,5% och trots nya massiva stimulanser. Helt sjukt. Det känns som marknaden börja tro att hela korthuset håller på att falla ihop.
Detta kan kanske bero på att en stor del av alla finansiella tillgångar har blivit extremt övervärderade.
Samma sak hände under 1987, dotCom 2000, och senast den finansiella krisen 2008.
Nu är det dags igen…
Denna gång lär det bli mycket värre. Bostadsmarknaden lär falla ganska snart efter det att Börsen har kraschat, och då jävlar lär detta fredskadade folk få lära sig sin plats på jorden.
Det lär inte bli vackert…
Citera
2020-03-12, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Om du tror helhjärtat på det, så antar jag att du aldrig kommer gå in? För du förutspår mer eller mindre samhällets kollaps. Jag tror det kan bli riktigt illa, men inte riktigt så illa.

Det kommer nya marknader där vi slipper politiska intrång.

https://www.independent.co.uk/voices/coronavirus-deaths-trump-stock-market-pandemic-economy-bankrupt-italy-a9394891.html

"The trillions of dollars wiped from financial markets this week will be just the beginning, if our governments do not step in."

Vilket är precis det de gjort utan att det hjälpt överhuvudtaget.
Citera
2020-03-12, 23:34
Medlem
Citat:
Inte ens guld som ska vara stabilt att investera i i sämre tider känns säkert direkt.

För varje uns guld som faktiskt existerar i investeringssyfte i verkligheten kan det finnas allt mellan 200-2000 gånger mer i pappersform och börshandlade produkter. Det vi ser nu är en total likvidering av alla tillgångar som är helt frånkopplat fysiskt guld.
Citera
2020-03-12, 23:39
Medlem
Citat:

I kronor sett så gick den "bara" ner 1.27%. Det är väl en av de tillgångarna som har klarat sig bäst, och ligger fortfarande plus i år. Min teori är att många måste sälja av för täcka förluster på andra håll, och då går det utöver på guld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in