Citat:
Ursprungligen postat av
Beh.ass.
Det här är lite av ett mastodontjobb, att avgöra vad som ska med, vilket förhörsdatum och vilken sida i förhöret som avses. Svårt att avgränsa till en begriplig textmassa vid varje tillfälle.
En sak är klar, jag kommer inte kunna få med alla tillfällen HD säger "jag vet inte". Då är det lättare att läsa hela bibban på 544 sidor själv och avgöra vad som anses vara extra viktigt.
Men vi kommer lägga ut en sorts sammanfattning under helgen troligast, så får ni avgöra om det är något av värde.
Det som kan sägas nu efter att ha gått igenom ett par hundra sidor är att det borde finnas utrymme för mer fullödiga svar från HD:s sida, enligt mitt sätt att se på det. En passus för nyinsatt medicinering hon får under häktestiden är dock på sin plats (som sjuksköterskan HD inte ens vet namnet på förresten..) då det i vart fall framgår att det är ångestdämpande och därmed påverkar de kognitiva funktionerna i viss mån. Men minnesproblematiken finns ju långt före det å andra sidan.
Det är många frågor HD inte kan svara på som sticker ut från det vardagliga bruset, vilket ter sig märkligt att inte komma ihåg (t.ex. om hon hade nyckellås eller kodlås på sitt nya boende och vilka som i så fall hade nycklar/kod förutom hon själv, hur hon fick reda på att LW var funnen, o.s.v..)
Och HD får god hjälp av utredarna med omformuleringar och hänvisning till annat för att på så sätt få henne att minnas specifika detaljer men det hjälper inte mycket.
Om inte H hade full vetskap om vad som skett så hade hon aningar, med sannolikhet.
Hade hon varit fullständigt ovetande så hade hon varit mer upprörd och chockad, inte minst
med tanke på att SD misstänktes direkt och att SD hotat även henne och deras barn att beröva dem
livet. Han må kalla det "oviktig jargong" eller inte, som han benämner sina verbala hot mot LW som.
Hur kommer det sig att någon använder sådana jargoner litet till och från?
Han angav i förhör ett "överdrivet exempel" för "att förtydliga" : "(fritt ur minnet) Gör du inte vad jag bett dig om (ordagrant återgivet) slår jag ihjäl dig!"
Han menade att dessa yttranden inte var allvarligt menade.
HD borde själv förstå att hon kan bli misstänkt om hon ständigt undviker att svara.
Hon kan inte vara totalt apatisk eftersom hon klarade att gå till arbetet mm.,
i omedelbar anslutning till mordet.