2020-03-12, 20:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Något märkligt är det ju att de båda åklagarna så energiskt försöker få bort honom, kan det vara som så att lagmannen inte brinner lika hett för den linje som åklagarna valt?

Hur som haver, åklagarna får suga på den sura karamellen och finna sig i att det blev just den här lagmannen.

Ja.
Nån anledning har dom allt hittat.
Kanske för att bara vara "super-säkra" på att inte göra nin skit-tabbe, eller...
Kanske så har dom ett väldigt lågt förtroende för just Björn.

Men, i vilket fall som helst så måste dom dras med honom för tillfället i alla fall.
Citera
2020-03-12, 20:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Granne som bor på andra sidan gatan. Tror hon bara tycker det är obehagligt.

Ok, Tack.
Missat henne.
Citera
2020-03-12, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beh.ass.
Det här är lite av ett mastodontjobb, att avgöra vad som ska med, vilket förhörsdatum och vilken sida i förhöret som avses. Svårt att avgränsa till en begriplig textmassa vid varje tillfälle.
En sak är klar, jag kommer inte kunna få med alla tillfällen HD säger "jag vet inte". Då är det lättare att läsa hela bibban på 544 sidor själv och avgöra vad som anses vara extra viktigt.
Men vi kommer lägga ut en sorts sammanfattning under helgen troligast, så får ni avgöra om det är något av värde.

Det som kan sägas nu efter att ha gått igenom ett par hundra sidor är att det borde finnas utrymme för mer fullödiga svar från HD:s sida, enligt mitt sätt att se på det. En passus för nyinsatt medicinering hon får under häktestiden är dock på sin plats (som sjuksköterskan HD inte ens vet namnet på förresten..) då det i vart fall framgår att det är ångestdämpande och därmed påverkar de kognitiva funktionerna i viss mån. Men minnesproblematiken finns ju långt före det å andra sidan.
Det är många frågor HD inte kan svara på som sticker ut från det vardagliga bruset, vilket ter sig märkligt att inte komma ihåg (t.ex. om hon hade nyckellås eller kodlås på sitt nya boende och vilka som i så fall hade nycklar/kod förutom hon själv, hur hon fick reda på att LW var funnen, o.s.v..)
Och HD får god hjälp av utredarna med omformuleringar och hänvisning till annat för att på så sätt få henne att minnas specifika detaljer men det hjälper inte mycket.

Om inte H hade full vetskap om vad som skett så hade hon aningar, med sannolikhet.
Hade hon varit fullständigt ovetande så hade hon varit mer upprörd och chockad, inte minst
med tanke på att SD misstänktes direkt och att SD hotat även henne och deras barn att beröva dem
livet. Han må kalla det "oviktig jargong" eller inte, som han benämner sina verbala hot mot LW som.
Hur kommer det sig att någon använder sådana jargoner litet till och från?
Han angav i förhör ett "överdrivet exempel" för "att förtydliga" : "(fritt ur minnet) Gör du inte vad jag bett dig om (ordagrant återgivet) slår jag ihjäl dig!"
Han menade att dessa yttranden inte var allvarligt menade.
HD borde själv förstå att hon kan bli misstänkt om hon ständigt undviker att svara.
Hon kan inte vara totalt apatisk eftersom hon klarade att gå till arbetet mm.,
i omedelbar anslutning till mordet.
Citera
2020-03-12, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Nä.
Blev avslag.

https://minfil.com/n7z8lfhaob/_rebro_TR_B_2705-18_Aktbil_373_BESLUT_-_Aron_Wesstr_m_Ester_pdf

Barnen behöver ju stöd, för helvete.
Deras mamma har dött.

Fy vilket felbeslut! Skäms!! Sällan har skattemedel kunnat användas till bättre och mer ömmande ändamål!
Blir så arg när jag tänker på att skattemedel a 600.000:- gått till ett kromat äppelskrutt på Vivallakullen. Bara som en jämförelse..
Citera
2020-03-12, 20:31
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ja.
Nån anledning har dom allt hittat.
Kanske för att bara vara "super-säkra" på att inte göra nin skit-tabbe, eller...
Kanske så har dom ett väldigt lågt förtroende för just Björn.

Men, i vilket fall som helst så måste dom dras med honom för tillfället i alla fall.

Med tanke på den länk du fick av mig så lägger jag min slant på det sista alternativet.

Jag tycker personligen att det inte är bra att driva en ideologisk linje i ett rättsfall, det ger mig väldigt dåliga vibbar från det mörka åttiotalet och nittiotalet där alla dessa incesthistorier och da Costa-fallet sticker ut på ett mindre trevligt sätt, trist nog verkar det vara dags igen.
Senast redigerad av Reimer 2020-03-12 kl. 21:14.
Citera
2020-03-12, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Eftersom han förnekar det...
Finns det några funktioner han har lagt in som kan göra att han har koll på alla som går in och ut ur huset? Typ loggar som han kan läsa av eller något annat liknande.

Han kan mycket väl ha en app i telefonen som skickar notiser när någon går in och ut, låser eller låser upp. Ser också vem/vilken kod som låst upp.

När jag läste din fråga slog mig tanken att han säkert haft hennes inloggningsuppgifter även till denna.

Han kanske visste hon skulle ut och fixa något så han höll koll...
Citera
2020-03-12, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moschata
Om inte H hade full vetskap om vad som skett så hade hon aningar, med sannolikhet.
Hade hon varit fullständigt ovetande så hade hon varit mer upprörd och chockad, inte minst
med tanke på att SD misstänktes direkt och att SD hotat även henne och deras barn att beröva dem
livet. Han må kalla det "oviktig jargong" eller inte, som han benämner sina verbala hot mot LW som.
Hur kommer det sig att någon använder sådana jargoner litet till och från?
Han angav i förhör ett "överdrivet exempel" för "att förtydliga" : "(fritt ur minnet) Gör du inte vad jag bett dig om (ordagrant återgivet) slår jag ihjäl dig!"
Han menade att dessa yttranden inte var allvarligt menade.
HD borde själv förstå att hon kan bli misstänkt om hon ständigt undviker att svara.
Hon kan inte vara totalt apatisk eftersom hon klarade att gå till arbetet mm.,
i omedelbar anslutning till mordet.

You nailed it! När det gås igenom och kokas ned så är det precis så tankarna går! Bra beskrivet med kärnfulla ord
Citera
2020-03-12, 20:40
Medlem
gloriouslifes avatar
Spekulation:

Tänkte LW avslöja något när A fyllde år?

Något som SD vägrade acceptera eftersom
det skulle ha inneburit att han skulle
förlora HD för alltid.

Om mordet var planerat till natten mot
den 12:e. Natten innan As födelsedagsfest.
Men utfördes natten innan As födelsedag.
Kan det vara en slump?

HW och henne pojkvän reagerade på att
LW verkade bekymrad och bara satt med
sin mobil på As födelsedagsfest.
Senast redigerad av gloriouslife 2020-03-12 kl. 20:46.
Citera
2020-03-12, 20:41
Medlem
Citat:
Då testar jag om detta funkar bättre än Minfil

Aktbilaga 223

https://docdro.id/enCTWLX

Funkade det bättre ??

Japp, tackar funkar utmärkt!

Citat:
Aktbilaga 226

https://docdro.id/urqpbe7

Då laddar jag upp här i fortsättningen.....
Citera
2020-03-12, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Kl 11.06 skrev SD för första gången till HD på Messenger att "Noa ringde imorse". Inget mer. Troligen för att hon redan visste vad det handlade om. Jag är övertygad om att SD besökte HD direkt, eller timmarna, efter mordet. Hon visste. HD meddelar sin chef vid 7.30-tiden, när de stod vid medicinvagnen, att LW var försvunnen. Hur visste hon det? Hon hade inte pratat med SD på morgonen alls, hon hade inte pratat med någon av LWs barn. Logiskt sett skulle hon varit fullständigt ovetande. Men det var hon uppenbarligen inte.

SD och HD verkar ju fullständigt... Ja vadå? Vad är det för fel. Hur kan de vara så kalla?
Slingrar och ljuger som ormar.
Sick. Önskar att alla i deras närhet inser hur vrickade de är och hur uppenbart det är att de är nöjda med att ha gjort sig av med problemet.
Citera
2020-03-12, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meze
Han kan mycket väl ha en app i telefonen som skickar notiser när någon går in och ut, låser eller låser upp. Ser också vem/vilken kod som låst upp.

När jag läste din fråga slog mig tanken att han säkert haft hennes inloggningsuppgifter även till denna.

Han kanske visste hon skulle ut och fixa något så han höll koll...

Hoppas jag inte sprider felaktigheter nu men om jag förstått det rätt är det ett Yale Doorman-lås hon har. Och då är det så att man måste köpa till en pryl för att få funktioner som att låsa upp på distans, logga händelser osv. Och tror mig ha läst i förhör att hon inte hade en sådan.
Har tyvärr inte koll på var jag läste detta, någon får gärna rätta mig om det är fel.
Citera
2020-03-12, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Inget förvånar längre. Mer än om möjligen HDs samvete skulle visa sig rent som snö och hon verkligen var helt ovetandes om något. Skulle inte längre blir det minsta förvånad om det skulle visa sig att HD ligger bakom allt (anstiftan) och t o m utdelat några av de sjutton slagen samt var den som drog av LW hennes örhänge i raseri så att örat trasades sönder. Enligt någon rapport om kroppen så var det väl någon som menade att det fanns tecken på att två slagit då skadorna visade tecken på att ha utdelats med lite olika kraft?

I FUP går att läsa att LW beskriver för en vän att hon känner obehag och undran inför varför HD väljer att flytta så nära intill henne. Jag tycker att en del av det man kan utläsa både i förhör, loggar och tråd tyder på att HD är besatt av LW, att radera LW och sedan ta över allt som var LWs. Därav de muntra minerna och den nya energin så fort LW var mördad. Ett inte helt naturligt beteende om man är oskyldig samt tror att exmaken är oskyldig, och därför måste leva med vetskapen att det går en farlig random kvinnomördare lös i ens kvarter.

När man läser förhören med SD så framstår han som en obehaglig stalker, en sadist mot små djur och en självupptagen omogen individ med lite hänsyn till andra. Men han framstår samtidigt inte vidare smart, behärskad eller slug även om han kanske tror det själv. Jag får snarare intrycket att bakom wannabe-hjälten och pajasen SD finns någon som har mer kyla och beräkning, samt mer att vinna på att LW är borta. SD själv verkade ju rätt nöjd med att ha två kvinnor och kunna fortsätta ha sex vid sidan av HD vad han nu än sa till henne. Man undrar om HD och MH kan ha förenats i hat mot LW och smitt planer som SD sedan fått utföra, kanske med JG med på ett hörn varav han uppvisar sådan nervositet och aggressivitet. MH ska ju vara en expert på manipulation till den grad att hon skrivit en bok om detta.

Förresten, hur var det? Kände JG den här MH? Har för mig att någon undrade detta flera gånger men att vi inte fick något svar där.

Och på tal om de sjutton slagen. Läste ett intressant inlägg sent igår som tål att nämnas igen. Innebörden var tydligen att HD fuskade sig till 17 loggar, LW raderade dessa 17 loggar, LW dog med 17 slag, HD skyndar sig att direkt fuska dit de 17 loggarna igen. En intressant slump om det är sant.

Vem är MH???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in