2020-03-12, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Aktbilaga 377

https://docdro.id/TdauH3C

OCH

Aktbilaga 394

https://docdro.id/AzOQsBp

Det var allt av "lite intresse" som jag lyckades fiska hem från rätten idag.
Jag har även beställt lite mer som ingår i FUP och som dom skall ha betalt för, och jag hoppas få svar på det imorgon. Inga stora pengar så det löser jag själv.

Som sagt, det var allt nytt för ikväll.
Stort tack! Så grannen tvärs över gatan vill inte ha SD i salen när hon skall vittna. Låter sunt. Han är ingen trevlig människa.
Citera
2020-03-12, 19:45
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Den mer korrekta frågan lyder:
Skulle du vilja ha en man som accepterar detta beteende eller en man som vet vad han vill och kan säga ifrån om det inte passar honom?

Men det är ju LWs beteende som du har
försvarat i snart två år.
Därför undrade jag vad du skulle ha tyckt
om hennes beteende IRL.
Citera
2020-03-12, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Tråden fanns på hennes högra smalben: en rödorange 3 cm lång, tvinnad tråd.
"Vid undersökningen den 20 maj anträffades en tråd, S49, (fiberliknande röd/orange tråd) på marken, i omedelbar närhet till var den avlidna kvinnan legat. (kroppen togs bort från platsen redan den 19 maj -18)."

Om jag inte missminner mig, så tror jag inte tråden på platsen gav resultat?? Ingenting har ju kunnat binda honom till platsen.. Blodet vet jag inte heller om det gav någon träff.
Men jag bara TROR och VET/MINNS inte ordentligt.
Senast redigerad av uncommon-name 2020-03-12 kl. 19:47.
Citera
2020-03-12, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Tråden fanns på hennes högra smalben: en rödorange 3 cm lång, tvinnad tråd.
"Vid undersökningen den 20 maj anträffades en tråd, S49, (fiberliknande röd/orange tråd) på marken, i omedelbar närhet till var den avlidna kvinnan legat. (kroppen togs bort från platsen redan den 19 maj -18)."
Bra jobbat! Den där röda trådtussen har jag funderat över. Så det kan ha varit den. Snyggt.
Citera
2020-03-12, 19:47
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar

Ja ringdna:t lär nog inte ha något högre bevisvärde. Klart lägre jämfört med blodspåren i huset. Som iofs inte heller är så starka rent konklusivt. Med tanke på de höga beviskraven för fällande dom.
Som jag tänker.
Krax, krax.

Nope, det kan ha kommit när fan som helst, BO kanske var noga med att ta av sig ringarna vid handtvätt eller något liknande, forensikern gav ju ingen direkt uppmuntran om man säger som så.

Blodspåren i huset är ju bättre men inte så där djävla värst, vill se domskälens formuleringar när de utesluter alla andra möjligheter än att de måste ha kommit dit efter mordet.

Så tänker jag.
Krax, krax.
Citera
2020-03-12, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
OT.. Tittar mig vindögd på IT-protokoll, chattar osv och säger det igen: Hur hinner man med att tjattra med varandra så här mycket om man har både jobb och barn?? Och då har dom dessutom raderat hur mycket som helst..??
Eller är det jag som är jävligt asocial?
De flesta chattar nån gång. Men det som dessa människor sysslar med är abnormt. Jag har funderat precis som du: hur i all världen hinner dom? Familj och jobb måste ju få stryka på foten rejält? Och barnen ska vi inte ens prata om. Jag blir irriterad när jag ser föräldrar med barn, som enbart stirrar på mobilen och inte har kontakt med ungarna. LW och Co kan inte ha haft ett liv utanför mobilen överhuvudtaget.
Citera
2020-03-12, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
De flesta chattar nån gång. Men det som dessa människor sysslar med är abnormt. Jag har funderat precis som du: hur i all världen hinner dom? Familj och jobb måste ju få stryka på foten rejält? Och barnen ska vi inte ens prata om. Jag blir irriterad när jag ser föräldrar med barn, som enbart stirrar på mobilen och inte har kontakt med ungarna. LW och Co kan inte ha haft ett liv utanför mobilen överhuvudtaget.

..och ändå hann dom leta burkar däremellan..
Citera
2020-03-12, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beh.ass.
Ska nu gå igenom HD:s förhör (drygt 500 sidor) och räkna ihop hur många frågor som hon inte vill svara på eller uttryckligen inte vill vara behjälplig med.

Det här är lite av ett mastodontjobb, att avgöra vad som ska med, vilket förhörsdatum och vilken sida i förhöret som avses. Svårt att avgränsa till en begriplig textmassa vid varje tillfälle.
En sak är klar, jag kommer inte kunna få med alla tillfällen HD säger "jag vet inte". Då är det lättare att läsa hela bibban på 544 sidor själv och avgöra vad som anses vara extra viktigt.
Men vi kommer lägga ut en sorts sammanfattning under helgen troligast, så får ni avgöra om det är något av värde.

Det som kan sägas nu efter att ha gått igenom ett par hundra sidor är att det borde finnas utrymme för mer fullödiga svar från HD:s sida, enligt mitt sätt att se på det. En passus för nyinsatt medicinering hon får under häktestiden är dock på sin plats (som sjuksköterskan HD inte ens vet namnet på förresten..) då det i vart fall framgår att det är ångestdämpande och därmed påverkar de kognitiva funktionerna i viss mån. Men minnesproblematiken finns ju långt före det å andra sidan.
Det är många frågor HD inte kan svara på som sticker ut från det vardagliga bruset, vilket ter sig märkligt att inte komma ihåg (t.ex. om hon hade nyckellås eller kodlås på sitt nya boende och vilka som i så fall hade nycklar/kod förutom hon själv, hur hon fick reda på att LW var funnen, o.s.v..)
Och HD får god hjälp av utredarna med omformuleringar och hänvisning till annat för att på så sätt få henne att minnas specifika detaljer men det hjälper inte mycket.
Citera
2020-03-12, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag trodde att när jag skulle läsa FUP att frågorna skulle klarna.

Jag känner nästan tvärtom.
Frågor runt HD och jG förblir obesvarade för att inte säga svaren blir obegripliga.

Hur kan JG installera Telegram och hur kan han radera appar och messenger- konversationer mitt under pågående utredning? Han som är så änglsig?
Hur kan HD inte komma ihåg något och vägra svara på frågor?

Vet de båda två något tidigt dagen efter mordet?
Om de vet det, varför gå ut och snacka om det innan de har fått den officiella bekräftelsen via SD eller på annat sätt? Det är väl så man själv skulle tänka om man "visste" om ett mord? Att man håller tyst tills någon säger något?

Kan det finnas naturliga förklaringar till det hela?

HD, hade hon barnen hemma när No*a klockan 06:48-49 ringer till W*ilma för att fråga om SDs nummer? Kan No*a trots att han inte minns att han ska ha sagt något till Wilma, ändå nämt något? N*oa säger ju själv att allt var kaos? Det som blir komplicerat är ju att hD själv inte verakr komma ihåg något.

JG, kan de två vittnena K och L, ha blandat ihop minnesbilden om tidpunkten kl 10 då L vill minnas att JG kontaktar L på messenger eller via sms (vilket då borde finnas i (samtalslista?) och berättar att L*ena är förvunnen?

Eller kan det var på ett helt annat sätt; att HD och JG båda är på et eller annat sätt behjälpliga, medvetet eller omedvetet till att som minst undanhålla information. Kanske vara behjälpliga på ett eller annat plan (medvetet eller omedvetet) medverkat till att förstöra bevis, städa undan osv?

Med tanke på de obehagliga hot som L*ena har utsatts för, den plan SD hade för HD och barnen, skulle inte jag bli förvånad om SD kan hota andra också. Särskilt om han blir trängd.

Efter mordet blir SD snabbt förhörd, han får klart för sig att han är misstänkt. Det kan ha börjat med små saker, allt under förespegling om att han absolut inte har med det hela att göra naturligtvis. Vilket de tror på. Desto längre tiden går, ju mer insnärjda blir de och snart har den ena eller båda gjort mer än de förstår själva. Nu har SD hållhakar på dom och börjar med att hota och Telegram är ju ett sådant sätt att kunna kommunicera hemliga saker på.

Som SD har verkat utåt, så får man den bilden att han länge har trott att han kommer undan brottet. Det är ett stort hot mot honom om någon skulle tjalla. Men också åker de ju själva dit. Kanske menar SD att om de tjallar, och han inte blir fälld, då kommer de alltid behöva titta sig bakom axeln? Att nu är de tillsammans i det här? HD kanske känner att hon varit drivande så till vida att hon mått dåligt och många gånger önskat att L*ena inte fanns? Så många gånger att SD tagit henne på orden?

Det finns så många underligheter t ex med brandlarm och städning av SDs hus 24 maj (där INGEN minns vem som tog initiativet) rengöring av avloppssil och med tömning av pelletsbrännaren är bara en av konstigheterna.

Hur kan man gå med på att kommunicera på Telegram, radera information?

HD och svärföräldrar som verkar acceptera en man som varit otrogen i åratal och som nu är misstänkt för mord?

Nä, jag har blivit som ett sort frågetecken till hur allt hänger ihop.

Bra att du med grottar i HD:s förhör. Som du kanske sett så håller vi på och sammanställer hur många tillfällen som HD inte kan svara/vill svara på frågor. Men det är avgränsat till enbart hur många tillfällen. Så fortsätt spåna på! Vi ska nog kunna räta ut frågetecknen när vi sammanställt de olika bitarna och sammanfogar det till en helhet i sinom tid!
Citera
2020-03-12, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazongirl
Intressant teori! Passar ju med att hon ses gå in i SDs trädgård efter skogsrundan... Har dock för mig att ngn i tråden tidigare skrev att "Janis myst" fanns (som burk). Det motsäger ju visserligen inte att de faktiskt använt mysten som kodspråk för elen.... Hur märkligt som helst, att gå o "leta efter mystar" ensam i skogen dagen efter en granne försvunnit - eventuellt bortrövad, enligt exmannen (och plus konstiga personer som betett sig så märkligt att man sett sig tvungen att ringa efter polisen) OCH dessutom ska åka på en lång resa till USA - samma dag på kvällen!? Är man då inte mer inriktad på packning och att umgås med barnen som inte ska med på resan, utan lämnas med morföräldrarna!?

De där burkarna är ett mysterium (kanske "Janis myst" också men på annat sätt) ... burkarna tycks vara täckmantel för så mycket annat, som de vill ha ifred ..
Geocaching- aktiviteterna verkar utåt sett, nästan maniska, för åtminstone LW och H, periodvis.
Visst kan det handla om en dragkamp, som beskrivits och blivit symboliska handlingar
för något annat ( 17 burkar, 17 dödande slag eller hur det var). Men hur barnsliga får man vara?
Sjukt ...
Citera
2020-03-12, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2

Mobil och geocashing verkar nästan som en överlevnadsstrategi för dem ...
Citera
2020-03-12, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uncommon-name
A.147 S.465

Här är man intresserade av ett par shorts med blodfläckar på som man hittade i SD's tvättstuga/tvättkorg (oklart).
"Fulshorts" som han använt en gång på tusen år, enligt honom själv. Snabb på att berätta att det finns blodfläckar på höger lår och att han dragit sönder en röd tråd från dragskon. Han trodde de var använda i april eller nåt. Här känns det lite som det här med sexet: "Vi har haft det lite överallt", typ.
Dom kan ha legat i bilen, på altanen, i källaren, gamla toaletten - dom kan ha legat överallt enligt SD.
Helgardering.
Det ska vara hans eget blod som kommit sig av att han har svår klåda.
Dom är gråaktiga med benficka. Jag minns en bild han tog när han satt på cykeln.
Är det dessa shorts? Badshortsen?
Hur som så är dom intresserade av dessa och SD snurrar till det med sin klädsel den 14e maj.
Nedpackade ena stunden och sedan det enda klädesplagg han har iom husrannsakan.
Svårt att hänga med.... men det är väl så han jobbar

Kan den röda tråden som SD har dragit sönder ha något samband
med den röda tråden (garnet?) som hittades på fyndplatsen?
Intill eller under Lenas kropp?

Har sett bild på den tråden någonstans i FUP.

Edit; Läser ikapp, tvåa på den
Senast redigerad av OzzieTheOwl 2020-03-12 kl. 20:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in