2020-03-12, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Regeringen sa ju i presskonferensen igår att ladorna är fulla och pengar är inte något problem.

Sant. Pengar är inte problem. Och ifall de är så kan man låna det finns gott om utrymme för det.

Då återstår att man inte vill belasta sjukvården då man vet att man inte klarar av pressen.

Så man slipper testa.

Kan inte förstå varför sverige fortfarande tonar ner viruset. Alltså sverige behöver en revolution eller en gräsrotrörelse som förändrar makthavarnas inflytande.

Sveriges regering har förlorat sin legitimitet i mina ögon.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Frankrike stänger skolor och universitet: ”Värsta hälsokrisen på ett sekel”

”Han sa också att landet kan komma att stänga sina gränser, men i*så*fall först efter att man samrått med resten av EU.”

https://omni.se/frankrike-stanger-skolor-och-universitet-varsta-halsokrisen-pa-ett-sekel/a/4q806a
Citera
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BourbonStreet
Amen broder!

Tack för spoilern den skall jag läsa istället för att hoppas på hjälp av en sjukvård och ledning som har lidit fullständigt skeppsbrott👍
Citera
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drrty
Jag fattar inte det här. "friska barn ska gå till skolan".

Jag får det till att de vill att alla barn ska bli sjuka tills ingen kan gå till skolan?

Sedan får ju barn oftast lindriga symptom som det verkar, så hur vet man att de inte är smittsamma. Och kommer hem och smittar sina mammor och pappor som hade så viktiga samhällsfunktioner.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KLR
Hur tänkte du nu? Din kropp håller 37 oavsett och viruset tål utan problem feber.

Glömde 30-44

Näsan kan värma upp liften till 44 grader. Då betyder det väl att näsanding kan vara en fördel
Citera
Medlem
Jagskatilltuppens avatar
Jag förstår fan inte. Kamrat utbildningsminister säger ju i princip: är allt lugnt nu så ska alla barn till skolan. Men stäng den när smittan börjar spridas i skolan!

Till och med mina dunkla gammelsossesläktingar ringde mig och beklagade.
Citera
2020-03-12, 20:35
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tinybits
Bara att maniskt recitera gamla sosseklyschor ... "vi är väl förberedda" "vårt försvar är starkt" "vår ekonomi är stark"

Det har inte ens börjat här och:

Fyra akutsjukhus i stabsläge på grund av coronasmittan
https://www.dn.se/sthlm/fyra-akutsjukhus-i-stockholms-lan-i-stabslage-pa-grund-av-coronasmittan/

Nytt beslut: Skaraborgs sjukhus upp i stabsläge
https://www.sla.se/2020/03/12/nytt-beslut-skaraborgs-sjukhus-upp-i-stabslage/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poppisen
Nej men korkad. Igår sa hon i en intervju i P1 radio att folk som är smittade inte smittar under inkubationstiden.
Försöker traska rakt in på radiointervju direkt från flygplatsen efter hemkommst från Italien också.
Verkar vara mycket plats ledigt för corona mellan dom öronen.
Citera
Medlem
Deagle66s avatar
Såg skolministerns pressträff nyss.

Fick den uppfattningen att det gått för långt redan med smittan.
Visst har hon rätt att det är många som arbetar i vården som har barn, men hon såg pressad ut att vara tvingad att skylla på detta scenario.
Med andra ord så har svenska myndigheter agerat åt helvete för sent som vanligt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Vet inte om jag skall skratta eller gråta när mitt hemland Bosnien verkar ta denna krisen seriösare än landet jag betalar så jävla mycket skatt i..........

Sant. Dock stor skillnad. Exjuggar fattar innebörden av ordet kris och behovet av resoluta insatser. Sverige vet inte innebörden av sånt.
Citera
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
När Anders Tårtan Tegnell står i regim-TV och säger att det inte hjälper att stänga skolor och hänvisar till "många studier" så önskar man att han kunde vara mer specifik och ge referenser. Vilka studier visar att det inte hjälper?

Följande kommer från Science, som rimligen borde vara en hyfsad källa:

https://www.sciencemag.org/news/2020/03/does-closing-schools-slow-spread-novel-coronavirus

Jag vet att man kan komma fram till olika slutsatser i olika studier, men, som sagt, vilka studier lutar sig Tårtan mot när han argumenterar mot skolstängningar samtidigt som land efter land i vår omvärld stänger sina skolor?

Tegnell är sjuk i huvudet. Det enda som fungerar i hans värld är VACCIN.Finns inget vaccin så måste så många som möjligt bli smittade för att uppnå flockimmuniteten. Han är sjuk i huvudet. Fuck you, Pandemrix-Anders.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orient.explorer
Att läkare skaffar familj med andra läkare är väldigt vanligt. Kan inte dra fram statistik men nästan alla färdiga läkare jag känner som varit eller är gifta har det handlat om läkare + läkare.

Men nu är läkare inte direkt det vanligaste yrket i Sverige, så även om du har rätt så gäller detta ändå ett litet fåtal familjer och barn, eller hur?

Sen behöver väl inte BÅDA föräldrarna stanna hemma!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in