Citat:
Jo jag såg det, medianen ligger lite högre än typvärdet. Jag valde att fokusera på typvärdet eftersom att jag gärna vill se en lägre klimatkänslighet =)
Citat:
Är inte så insatt i de där återkopplingsfaktorerna. Menar du att de kommit fram till att klimatsystemet behöver innehålla en negativ återkoppling för ökande CO2 för att nå en ECS på 1,8K?
Och från studien
Citat:
Samtidigt finns ett stort antal artiklar som visar att solen andel i den observerade uppvärmningen är ovidkommande, kanske rent av negativ. Så jag förstår inte varför du väljer att utgå ifrån scafetta.
Därför att jag är lagd att finna cykliska förlopp intressanta. Och jag har genom mitt arbete fått erfarenheten att om ett cykliskt förlopp observeras har det alltid någon bakomliggande orsak. Det är inte bara något "mystiskt" eller oförklarligt som man kan ignorera eller avfärda eftersom att det alltid finns någon cykel som passar in i det man vill visa. Om jag hade gjort det i mitt arbete hade jag inte kommit någon vart alls. Utan jag har istället funnit orsaken till de observerade cyklerna.
Scafetta gjorde 2016 den kurvanpassning som syns i figur 5. Xenonen anklagade tidigare i tråden Scafetta för att syssla med pseudovetenskap. Och den anklagelsen kan jag förstå, därför att i artikeln från 2016 skriver Scafetta att den senaste cykeln är förvrängd ("skewed") och fortsätter artikeln med att förklara den moderna uppvärmningen med hjälp av en cykel som han hade "handanpassat" för att bättre stämma överens med den moderna uppvärmningen. Det här sista var ju en mycket tveksam metod, minst sagt. Men jag gjorde en egen analys med hjälp av hans formler, och då kunde jag se att den "handanpassning" han gjort inte hade så stor betydelse. Slutsatsen han dragit om en klimatkänslighet på ca 1,5 stämde ändå.
I samband med att jag läste den artikeln så gjorde jag en egen enkel model av planeternas rörelser och gravitation. Rörelserna var helt cirkulära och i samma plan, därför kallas jag modellen enkel. Hur som helst så kunde jag se att planeternas gravitiationsfält bildade en signal som överensstämmer bra med tidigare klimat. Jag kan inte se hur det är en slump. Därför finner jag forskningen av Scafetta m.f.l intressant. Jag tycker att man bör ha väldigt starka själ till att avfärda tecken på att planeterna i vårt eget solsystem påverkar solen och jorden på sätt som ger upphov till variationer i temperaturen på jorden.