2020-03-12, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Enligt den figuren verkar den ligga på 1.79. Betänk att den inte är normalfördelad.

Jo jag såg det, medianen ligger lite högre än typvärdet. Jag valde att fokusera på typvärdet eftersom att jag gärna vill se en lägre klimatkänslighet =)

Citat:
Och från studien
Är inte så insatt i de där återkopplingsfaktorerna. Menar du att de kommit fram till att klimatsystemet behöver innehålla en negativ återkoppling för ökande CO2 för att nå en ECS på 1,8K?

Citat:
Samtidigt finns ett stort antal artiklar som visar att solen andel i den observerade uppvärmningen är ovidkommande, kanske rent av negativ. Så jag förstår inte varför du väljer att utgå ifrån scafetta.

Därför att jag är lagd att finna cykliska förlopp intressanta. Och jag har genom mitt arbete fått erfarenheten att om ett cykliskt förlopp observeras har det alltid någon bakomliggande orsak. Det är inte bara något "mystiskt" eller oförklarligt som man kan ignorera eller avfärda eftersom att det alltid finns någon cykel som passar in i det man vill visa. Om jag hade gjort det i mitt arbete hade jag inte kommit någon vart alls. Utan jag har istället funnit orsaken till de observerade cyklerna.

Scafetta gjorde 2016 den kurvanpassning som syns i figur 5. Xenonen anklagade tidigare i tråden Scafetta för att syssla med pseudovetenskap. Och den anklagelsen kan jag förstå, därför att i artikeln från 2016 skriver Scafetta att den senaste cykeln är förvrängd ("skewed") och fortsätter artikeln med att förklara den moderna uppvärmningen med hjälp av en cykel som han hade "handanpassat" för att bättre stämma överens med den moderna uppvärmningen. Det här sista var ju en mycket tveksam metod, minst sagt. Men jag gjorde en egen analys med hjälp av hans formler, och då kunde jag se att den "handanpassning" han gjort inte hade så stor betydelse. Slutsatsen han dragit om en klimatkänslighet på ca 1,5 stämde ändå.

I samband med att jag läste den artikeln så gjorde jag en egen enkel model av planeternas rörelser och gravitation. Rörelserna var helt cirkulära och i samma plan, därför kallas jag modellen enkel. Hur som helst så kunde jag se att planeternas gravitiationsfält bildade en signal som överensstämmer bra med tidigare klimat. Jag kan inte se hur det är en slump. Därför finner jag forskningen av Scafetta m.f.l intressant. Jag tycker att man bör ha väldigt starka själ till att avfärda tecken på att planeterna i vårt eget solsystem påverkar solen och jorden på sätt som ger upphov till variationer i temperaturen på jorden.
Citera
2020-03-12, 11:22
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Din länk i det inlägget ledde mig till denna:
https://www.nature.com/articles/nclimate3357

Har som vanligt inte kunnat läsa hela, utan bara sammanfattning samt figurerna.
Hur resonerar dom?
Ifall de kommit fram till en ECS på 1,5K, hur kan de samtidigt dra slutsatsen att de utsläpp som redan gjorts kommer orsaka en ökning på 1,5K? för vi har ju inte dubblerat halterna?

Den globala uppvärmningen fortsätter ett bra tag efter att utsläppen upphör
Jag läste texten som du länkar till. Så här uppfattar jag den.
– Dom talar inte alls om ECS (i sammanfattningen).
– Dom använder begreppet "committed warming" som måste förklaras.

Med "committed warming" menas den uppvärmning som skulle bli från nu och framåt om alla utsläpp av växthusgaser plötsligt upphörde helt, just nu.

Det är denna "committed warming" som artikelförfattarna har beräknat till 1,5°K när jämvikt uppnåtts och 1,3°K vid århundradets slut.

Vi är ju inte i närheten av att plötsligt sluta med alla utsläpp av växthusgaser just nu. Tvärt om så släpper vi ut så mycket så att CO₂-halten i atmosfären ökar med ca 2,4 ppm per år, sett över några år.

Det innebär att vi kan förvänta oss att den globala uppvärmningen fortsätter att vara ca 0,18°C globalt och 0,33°C över land ett bra tag framåt. När (och om) vi lyckas upphöra med utsläppen så kommer uppvärmningen att fortsätta. Om utsläppen slutade just nu med yttarligare 1,5°K. Med mer om vi väntar med att dra ner på utsläppen.

Citera
2020-03-12, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag läste texten som du länkar till. Så här uppfattar jag den.
– Dom talar inte alls om ECS (i sammanfattningen).
– Dom använder begreppet "committed warming" som måste förklaras.

Med "committed warming" menas den uppvärmning som skulle bli från nu och framåt om alla utsläpp av växthusgaser plötsligt upphörde helt, just nu.

Även om de inte diskuterar ECS i sammanfattningen så är ju förutsättningen för att "committed warming" blir 1,5K att ECS måste vara högre än både typvärde och median i figur 1. För vi har ju inte dubblerat CO2-halten än.

Men som jag skrev i ett senare inlägg hade jag missat att enligt sammanfattningen har de kommit fram till en sannolikhet på 13% för att "committed warming" blir 1,5K. De där 13% är väl sannolikheten enligt figur 1 att ECS är så pass hög att kvoten 420/280 ger 1,5K höjning.
Citera
2020-03-12, 12:26
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Någon sådan finns inte. Det som ställer till problem är när den ändras för fort.
Men hur menar du nu? för fort i jämförelse till vad? Om det inte finns en optimal medeltemperatur så i förhållande till vad? hur kan man konstatera att den ändras för fort?
I vilken takt anses en förändring vara normalt alt onormalt? Hur räknar man ut det? beskriv gärna för detta är väldigt intressant.
Och vilka är problemen som uppstår vid dagens temperaturer i världen?

Citat:
Någon sådan finns inte. Det som ställer till problem är när den ändras för fort.
Återigen hur menar du? Hur vet man att en minskning el ökning sker för fort? och i relation till vilka referenser då?
Om du inte kan ange ett optimalt koldioxidvärde, så vad är i sådant fall ett normalvärde? Vilka är problemen som dagens koldioxidvärde ger? Vad anser du vara en normal förändring vara?

Citat:
Nej, klimatet är ett medelvärde av vädret.

När du säger medelvärde av vädret så borde rimligtvis klimatet även ha ett medelvärde?
Hur är dagens värde av klimatet i förhållande till medelvärdet?

Citat:
Läs en bok i ämnet. Läs flera böcker. Det är en fråga med ett enormt långt svar.

Det var märkligt för du med flera här på FB pratar i princip endast om CO2 som orsak till klimatförändringarna, hur kan den frågan kräva ett så pass långt svar? Hur många andra ämnen/faktorer tas med i beräkningarna när man faställer orsaken till klimatförändringarna?
En tolkning av ditt svar blir att du inte vet vilka andra faktorer som påverkar klimatet, så svara gärna även om svaret blir långt. Gärna lite siffror på hur stor påverkan är och från vad, så det blir begripligt.
Vilka böcker skall jag läsa för att få svar på frågan? har du några rekomendationer?

Citat:
Forskningen har i princip bara ett läger med några enstaka avvikare. Det är debatten på platser som denna som delats upp i två läger.

Jag hittar väldigt mycket forskning som talar för och emot i frågan, jag upplever det som att de forskare som står bakom klimatalarmismen inte har för avsikt att prata med forskarna som inte stöder deras forskning. Hur upplever du situationen?
Senast redigerad av petnomi 2020-03-12 kl. 12:57.
Citera
2020-03-12, 12:32
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Även om de inte diskuterar ECS i sammanfattningen så är ju förutsättningen för att "committed warming" blir 1,5K att ECS måste vara högre än både typvärde och median i figur 1. För vi har ju inte dubblerat CO2-halten än.

Men som jag skrev i ett senare inlägg hade jag missat att enligt sammanfattningen har de kommit fram till en sannolikhet på 13% för att "committed warming" blir 1,5K. De där 13% är väl sannolikheten enligt figur 1 att ECS är så pass hög att kvoten 420/280 ger 1,5K höjning.

Jag har ännu inte läst originalartikeln som du länkade till, men hittade denna på samma tema.

https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1029/2018GL080714

Citera
2020-03-12, 16:26
Medlem
Bränderna i Amazonskogen var ungefär som trenden de senaste 18 åren.

Amazon's 2019 burned area trends similar to past 18 years

Citat:
A detailed study using information from the European Space Agency's (ESA) Climate Change Initiative (CCI) revealed that while there was a small increase of fires in the Amazon in 2019 compared to 2018; the blazes parallel the average yearly number over the previous 18 years.
Citera
2020-03-12, 17:39
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Jo jag såg det, medianen ligger lite högre än typvärdet. Jag valde att fokusera på typvärdet eftersom att jag gärna vill se en lägre klimatkänslighet =)

Det är också ett logiskt felslut.

Citat:

Är inte så insatt i de där återkopplingsfaktorerna. Menar du att de kommit fram till att klimatsystemet behöver innehålla en negativ återkoppling för ökande CO2 för att nå en ECS på 1,8K?

Nej, syftet med det var att visa vilken ECS de utgått ifrån. Den har ju betydelse för resultatet.

Citat:

Därför att jag är lagd att finna cykliska förlopp intressanta. Och jag har genom mitt arbete fått erfarenheten att om ett cykliskt förlopp observeras har det alltid någon bakomliggande orsak. Det är inte bara något "mystiskt" eller oförklarligt som man kan ignorera eller avfärda eftersom att det alltid finns någon cykel som passar in i det man vill visa. Om jag hade gjort det i mitt arbete hade jag inte kommit någon vart alls. Utan jag har istället funnit orsaken till de observerade cyklerna.

Scafetta gjorde 2016 den kurvanpassning som syns i figur 5. Xenonen anklagade tidigare i tråden Scafetta för att syssla med pseudovetenskap. Och den anklagelsen kan jag förstå, därför att i artikeln från 2016 skriver Scafetta att den senaste cykeln är förvrängd ("skewed") och fortsätter artikeln med att förklara den moderna uppvärmningen med hjälp av en cykel som han hade "handanpassat" för att bättre stämma överens med den moderna uppvärmningen. Det här sista var ju en mycket tveksam metod, minst sagt. Men jag gjorde en egen analys med hjälp av hans formler, och då kunde jag se att den "handanpassning" han gjort inte hade så stor betydelse. Slutsatsen han dragit om en klimatkänslighet på ca 1,5 stämde ändå.

I samband med att jag läste den artikeln så gjorde jag en egen enkel model av planeternas rörelser och gravitation. Rörelserna var helt cirkulära och i samma plan, därför kallas jag modellen enkel. Hur som helst så kunde jag se att planeternas gravitiationsfält bildade en signal som överensstämmer bra med tidigare klimat. Jag kan inte se hur det är en slump. Därför finner jag forskningen av Scafetta m.f.l intressant. Jag tycker att man bör ha väldigt starka själ till att avfärda tecken på att planeterna i vårt eget solsystem påverkar solen och jorden på sätt som ger upphov till variationer i temperaturen på jorden.
Betänk en sinuskurva, som en enkel analogi; Ta y=sin(ax). Den är cyklisk. Lägg sedan till termen x så att du får y=sin(ax) + bx. Dessa blir nu överlagrade varandra där vi också har en ickecyklisk term/faktor. Denna är vad vi främst är intresserade av i detta sammanhang.
Senast redigerad av Trumpetflugan 2020-03-12 kl. 18:08.
Citera
2020-03-12, 18:04
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:

Nej, syftet med det var att visa vilken ECS de utgått ifrån. Den har ju betydelse för resultatet.

Betänk en sinuskurva, som en enkel analogi; Ta y=sin(x). Den är cyklisk. Lägg sedan till termen x så att du får y=sin(x) + x. Dessa blir nu överlagrade varandra där vi också har en ickecyklisk faktor. Denna är vad vi främst är intresserade av i detta sammanhang.
Det är lätt att missförstå när man inte riktigt förstår vad man håller på med.

Jag arbetade några år med sådant som gav kontakter med många uppfinnare. Det var inte alltid lätt att komma fram till vilka (väldigt få) som hade guldkorn och vilka som inte hade det (väldigt många).

Det är samma sak när det gäller klimatforskningen tror jag. Det kan vara någon här på FB som faktiskt kan ha rätt i sin kritik av något, men knappast så det kullkastar hela resonemanget om AGW.
Citera
2020-03-12, 18:41
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det är lätt att missförstå när man inte riktigt förstår vad man håller på med.

Jag arbetade några år med sådant som gav kontakter med många uppfinnare. Det var inte alltid lätt att komma fram till vilka (väldigt få) som hade guldkorn och vilka som inte hade det (väldigt många).

Det är samma sak när det gäller klimatforskningen tror jag. Det kan vara någon här på FB som faktiskt kan ha rätt i sin kritik av något, men knappast så det kullkastar hela resonemanget om AGW.
I sådana fall är det inte någon på fb som har rätt, utan den vetenskap denne hänvisar till. Med all sannolikhet, i vetenskapliga frågor.

Jag tycker att det är lämpligt att tillämpa Occhams rakkniv. Den modell som kräver lägst antal antaganden är den starkaste. Det är inget märkvärdigt alls att temperaturen ökar i troposfären av en förstärkt växthuseffekt. Mer växthusgaser borde ge en starkare växthuseffekt. Dessa orsakssamband är kända och etablerade. Att hänvisa till mer eller mindre kända cykler med okänd påverkan och propsa för detta kräver en del "leaps of faiths" eftersom de uppenbarligen inte kan förklara den globala uppvärmningen som nu sker.
Citera
2020-03-12, 18:43
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Jag är inte sämre än att jag lägger in en lista över alarmisternas påståenden genom de senaste decenierna. Mycket nöje.

Nedan följer exempel på ca 60 tidigare misslyckade apokalyptiska spådomar om jordens undergång, innan Greta Thunberg. Ingen av spådomarna om klimatet eller jordens ekologiska system har slagit in.

0. 1961: World is getting colder (New York Times)
1. 1967: Already too late: Dire famine forecast by 1975 (Los Angeles Times)
2. 1969: Everyone will disappear in a cloud of blue steam by 1989 (New York Times)
b. 1969: ”The threat of a new ice age must now stand alongside nuclear war as a likely source of wholesale death and misery for mankind.” (Nigel Calder ”The weather machine and the threat of ice”, BBC)
3. 1970: World will use up all its natural resources by 2000
4. 1970: Urban citizens will require gas masks by 1985
5. 1970: Nitrogen buildup will make all land unusable
6. 1970: Decaying pollution will kill all the fish
7. 1970: Scientists predicts a new ice age by 21st century (The Boston Globe)
b..1970: U.S. and Soviet worried about why the Arctic is becoming more frigid, why parts of the Arctic sea ice have become ominously thicker and whether the extent of that ice cover contributes to the onset of ice ages (New York Times, 1970-07-18)
c. 1970: ”Colder Winters Held Dawn of New Ice Age” according to forecast by climatologists (The Washington Post, 1970-01-11)
”The world could be as little as 50 or 60 years away from a disastrous new ice age, a leading atmospheric scientist predicts. Dr S.I. Rasool of the National Aeronautics and Space Administration and Colombia University”. ”The main conclusion of this part of the study is that even an order of magnitude increase of CO2 in the atmosphere by human activities, which at the present rate of input is not expected within the next several thousand years, may not be sufficient to produce a runaway greenhouse effect on Earth. It is found that even an increase by a factor of 8 in the amount of CO2 … will produce an increase in the surface temperature of less than 2 degrees Kelvin”
Så NASA visste för 50 år sedan att en snabb växthuseffekt är omöjlig.
8. 1970: America subject to water rationing by 1974 and food rationing by 1980 (Redlands Daily Facts)
b.. 1970: Some four billion people, including 65 milion Americans, will perish in the great die-off between 1980 and 1989 (Paul Ehrlich)
9. 1971: ”U.S. Scientists Sees New Ice Age Coming” (Washington Post, 1971-07-09)
b. 1972: Paul R. Ehrlich: ”It is already too late for the world to avoid a long period of famine, a Stanford University biologist said. Paul Ehrlich said the ’time of famines’ is upon us and wil be at its worst and most disastrous by 1975. He said the population of the United States is already too big, that birth control may have to be accomplished by making it involountary and by putting sterilizing agents into staple food and drinking water, and that the Roman Catholic Church should be pressured into going along with routine measures of population control.”(Los Angeles Times, ca 1972)
c. 1972: ”British professor Hubert Lamb says a new ice age is creeping over the northern hemisphere… even then it won’t be as bad as the last ice age 60 000 years ago” (Walter Cronkite, CBS News, 1972-09-11) – Klimatforskaren Hubert Lamb har nu emellertid konverterat till klimatrealismen
10 1972: New ice age by 2070 42 av de bästa amerikanska och europeiska klimatutredarna sammanstrålade på Brown University. De skrev 1972 följande till president Nixon: ”The present rate of cooling seems fast enough to bring glacial temperatures in about a century”
11 1974: ”Satellites show new Ice Age coming fast” (The Guardian, 1974-01-29 – Inget annat media var så aggressivt att lobba för en ny istid, på samma sätt som att The Guardian tillsammans med MSNBC och ABC idag går i täten för att lobba för en katastrofal uppvärmning)
12 1974: ”Another ice age. Telltale signs are everywhere – from the unexpected persistence and thickness of pack ice in the waters around Iceland to the southward migration of a warmth-loving creature like the armadillo from the Midwest.” (Time Magazine, 1974-06-24)
b.. 1974: Climate changes will create ”unstable climate, crop losses, food shortages and death by starvation for millions. The world is moving into a period of cooler temperatures.”, Stephen Schneider (Associated Press 1974-06-12)
c.. 1974: Global nedkylning med diverse klimatkatastrofer som följd (John P. Holdren & Paul R. Ehrlich, de blev sedan Barack Obamas forskar-rådgivare)
d.. 1974: ”World is getting cooler” (Des Moines Sunday Register, 1974-07-21)
National Center for Atmospheric Research visade en graf som inte visade på någon netto-uppvärmning 1870-1970. Det var en snabb uppvärmning mellan 1906-1950, men en snabb nedkylning därefter till 70-talet. Dvs ett normalt cykliskt klimat, helt uppenbart inte det minsta påverkat av CO2. Uppvärmningen skedde när CO2 var lägre och nedkylning inträffade när CO2 var högre.
”Global cooling may be a cause of the devastating African draught, now in its sixth year. Some scientists believe that expansion of the cold polar ice caps pushed the monsoon rain belt southward, causing many of the life-giving rains to fall on already fertile lands or into the sea. Dry weather conditions also prevail in parts of India, China, Kenya, Bolivia and other countries on both sides of the equator, raising the specter of even more serious draught and famine. Drought has hit the United States regularly about every 20 years, and is due again in the mid.1970s.”
13 1974: Great peril to Life: Gas pares away Earth’s ozone (United Press International)
b.. 1975: ”The Ice Age Cometh” (Science News, mars 1975)
c.. 1975: ”In the last decade, the Arctic ice and snow cap has expanded 12 per cent, and for the first time in century, ships making for Iceland ports have been impeded by drifting ice. Many climatologists see these signs as evidence that a significant shift in climate is taking place – a shift that could be the forerunner of an Ice Age like that which gripped much of the Northern Hemisphere before retreating 10 000 years ago.” (Chicago Tribune, 1975-03-02)
d.. 1975: ”Climatologists are pessimistic that political leaders will take any positive action to compensate for the climatic change, or even to allay for its effects. They concede that some of the more spectacular solutions proposed, such as melting the arctic ice cap by covering it with black soot or diverting arctic rivers, might create problems far greater than those they solve.” (Newsweek, 1975-04-28)
Duktigt att kunna klistra in en så lång lista från denna länk, http://hotpot.se/politik/klimatspadomar-innan-greta-thunberg-om-jordens-undergang/, men
Det mesta verkar vara tidningsartiklar med syfte att väcka uppmärksamhet eller rena missuppfattning av den som gjorde listan.
Citera
2020-03-12, 18:59
Medlem
Citat:
Betänk en sinuskurva, som en enkel analogi; Ta y=sin(x). Den är cyklisk. Lägg sedan till termen x så att du får y=sin(x) + x. Dessa blir nu överlagrade varandra där vi också har en ickecyklisk faktor. Denna är vad vi främst är intresserade av i detta sammanhang.

Precis! det är ju detta jag skrivit om genomgående.

Vi kan för en bättre diskussion skriva:
y=s*sin(x) + c*x

Om antagandet är att s är låg, d.v.s att dy/dx främst består av c, fås ett oroväckande resultat.
Men det kan ju vara så att s är hög och c låg.
Eller så har faktorerna sådana proportioner så att inom det intervall som studeras går det inte att enkelt skilja termerna åt. Och detta leder till decennier av diskussioner och stor osäkerhet när de två faktorerna skall bestämmas.

Citat:

Men kom igen nu. Jag tycker att du fokuserar på oväsentliga detaljer. Det var enklare att resonera med hjälp av faktorn ECS = 1,5K, då det ledde till den enkla slutsatsen att halterna CO2 skulle ha behövt fördubblas från 1850 till 2017 för att deras resonemang skulle stämma.

Om jag hade använt ECS = 1,8K hade jag behövt lägga in en beräkning med en logaritm i inlägget, och det kände jag skulle ha flyttat bort fokus från den huvudsakliga poängen. Sen efter att ha upptäckt att de pratade om en sannolikhet på 13% känns den här grenen av diskussionen inte längre så relevant.

Men ok, här kommer siffrorna med en utgångspunkt på ECS = 1,8K:
1,5 = 1,8 * log2(C / C0)
C = 280 * 2^(1,5/1,8) = 500ppm.

Med ECS = 1,8K behövs alltså 500 ppm CO2 för att nå 1,5K temperaturhöjning orsakat av CO2.

Och för att nå 1,5K med dagens 420ppm CO2:
1,5 = ECS * log2(420 / 280)
ECS = 1,5 / log2(420/280) = 2,5K

Ytan under ECS-kurvan till höger om 2,5K ser ut att motsvara ungefär 13%, d.v.s som jag misstänkte.
Citera
2020-03-12, 19:20
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Precis! det är ju detta jag skrivit om genomgående.

Vi kan för en bättre diskussion skriva:
y=s*sin(x) + c*x

Om antagandet är att s är låg, d.v.s att dy/dx främst består av c, fås ett oroväckande resultat.
Men det kan ju vara så att s är hög och c låg.
Eller så har faktorerna sådana proportioner så att inom det intervall som studeras går det inte att enkelt skilja termerna åt. Och detta leder till decennier av diskussioner och stor osäkerhet när de två faktorerna skall bestämmas.

Frågan är hur vi hanterar osäkerheterna. Ska vi förutsätta att cykler på ungefär minst 100 år är dominerande och bara bränna på? Ska vi utgå ifrån osäkerheterna tycker jag iaf att det är vettigt att ta höjd för marginaler.
Citat:

Men kom igen nu. Jag tycker att du fokuserar på oväsentliga detaljer. Det var enklare att resonera med hjälp av faktorn ECS = 1,5K, då det ledde till den enkla slutsatsen att halterna CO2 skulle ha behövt fördubblas från 1850 till 2017 för att deras resonemang skulle stämma.

Om jag hade använt ECS = 1,8K hade jag behövt lägga in en beräkning med en logaritm i inlägget, och det kände jag skulle ha flyttat bort fokus från den huvudsakliga poängen. Sen efter att ha upptäckt att de pratade om en sannolikhet på 13% känns den här grenen av diskussionen inte längre så relevant.

Men ok, här kommer siffrorna med en utgångspunkt på ECS = 1,8K:
1,5 = 1,8 * log2(C / C0)
C = 280 * 2^(1,5/1,8) = 500ppm.

Med ECS = 1,8K behövs alltså 500 ppm CO2 för att nå 1,5K temperaturhöjning orsakat av CO2.

Och för att nå 1,5K med dagens 420ppm CO2:
1,5 = ECS * log2(420 / 280)
ECS = 1,5 / log2(420/280) = 2,5K

Ytan under ECS-kurvan till höger om 2,5K ser ut att motsvara ungefär 13%, d.v.s som jag misstänkte.
Det jag syftade på med felslutet var detta:
Citat:
Jag valde att fokusera på typvärdet eftersom att jag gärna vill se en lägre klimatkänslighet =)
Jag vill naturligtvis också att känsligheten ska vara låg, men inser naturligtvis att endast min vilja är irrelevant för hur det faktiskt är.
En ECS på 1.5 och även 1.8 grader är lågt (lägre delar av ipccs intervall från AR5). Det finns som sagt studier som visar på en betydligt högre ECS. Varför aldrig ta upp dom för diskussion?
CMIP6 - ensemblen verkar dessutom vilja dra upp känsligheten. Dessutom finns studier som visar på en ickelinjär känslighet där varmare klimat leder till en högre känslighet. De studier som utgår från observationer beaktar nog inte detta.

Men vad ska vi göra med osäkerheterna? Utgå genom vår vilja att den ligger i lägre delar av intervallet? Eller ta höjd för att den ligger i övre delar av intervallet när vi gör vår riskanalys?
Senast redigerad av Trumpetflugan 2020-03-12 kl. 19:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in