Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-12, 07:38
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Din länk i det inlägget ledde mig till denna:
https://www.nature.com/articles/nclimate3357

Har som vanligt inte kunnat läsa hela, utan bara sammanfattning samt figurerna.
Hur resonerar dom?
Ifall de kommit fram till en ECS på 1,5K, hur kan de samtidigt dra slutsatsen att de utsläpp som redan gjorts kommer orsaka en ökning på 1,5K? för vi har ju inte dubblerat halterna?

Varför tror du att de kommit fram till en klimatkänslighet på 1.5 K? Och är det isf transient känslighet eller den för jämvikt (ECS)?
Citat:

Kan det vara att de diskuterar andra källor till klimatförändringar, t.ex. solen?

Det blir nog väldigt svårt att få dig att överväga att en förstärkt växthuseffekt kan ses som orsak till förväntad och observerad uppvärmning. Den allmänt accepterade definitionen av ordet "Equilibrium Climate Sensitivity" innefattar endast jämviktskänsligheten efter en fördubbling av koldioxidkoncentration. Vi har förmodligen olika känsligheter för olika typer av forcings, bl. a för att feedbackprocesserna ter sig annorlunda beroende på vad som driver uppvärmningen.
Citat:

Jag länkade ju tidigare till den här artikeln av Stefani som beskriver hur solens aktivitet påverkas av planeterna Venus, Tellus, och Jupiter:
https://www.researchgate.net/publication/324005865_A_Tayler-Spruit_model_of_a_tidally_synchronized_solar_dynam o

Nu ser jag att Scafetta just fått en artikel publicerad som tycks binda samman hans tidigare forskning om sambandet mellan planeternas rörelser och klimatet, med nya teorier, bl.a. Stefanis.
https://www.researchgate.net/publication/339525153_Solar_Oscillations_and_the_Orbital_Invar iant_Inequalities_of_the_Solar_System
Vad jag kan se efter att ha läst abstract, finns inget i den artikeln som drar några slutsatser om relationen mellan det som faktiskt tas upp och den antropogena uppvärmningen. Förstår dock att sådana slutsatser oftast dras självmant av allt som oftast förnekare. Ungefär som Snullerux som hänvisade till en beskrivning av Boyles lag som stöd för Snullerux hemmasnickrade slutsats, att Venus växthuseffekt inte är anledningen till den höga temperaturen som råder där.

Ungefär som:
Citat:

Aliens har kidnappat Bill Clinton!
Kolla här! https://sv.wikipedia.org/wiki/Gustav_Vasa
... Och sedan kalla alla andra för idioter.
(Argumentationsfelet kallas "Non sequitir".)
Senast redigerad av Trumpetflugan 2020-03-12 kl. 07:46.
Citera
2020-03-12, 08:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Jag struntar i Maurice Strong, han må vara hur korrupt som helst, men det var inte han som hittade på vetenskapen bakom AGW.
Han tjänade bara en jävla massa pengar på det. Och var rothchilds högra hand.

Det är en transferering av makt och resurser till ett centraliserat styre.

Och du sitter och hejar på.

Har det aldrig slagit dig att det är korruptionen som styr?

Om du bryr dig om naturen och klimatet gå ut och plantera träd istället för att propagera för att vanligt folk ska bli fattigare.
Citera
2020-03-12, 08:37
Medlem
petnomis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gorkgassyh
Om du bryr dig om naturen och klimatet gå ut och plantera träd istället för att propagera för att vanligt folk ska bli fattigare.[/b]

Det mest klockrena och bästa inlägget i tråden!
Citera
2020-03-12, 08:54
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Jag har gått igenom dina tidigare inlägg och du med flera ägnar större delen av tiden i forumet enbart för att tramsa. Om någon påpekar att Mars har ungefär samma andel koldioxid som Venus fast mycket kallare.

Då kontrar ni med att atmosfären på Venus har högre densitet.

Självklart så ökar densiteteten med atmosfärstrycket och temperaturen stiger.

IDIOTER!!!!!!!!!!!!!!!
Öhhh, har du någon utbildning i fysik utöver årskurs 9? I sådana fall vilken?
Jag frågar inte för att vara elak utan för att försöka förstå hur jag ska förklara så att du förstår.
Citera
2020-03-12, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gorkgassyh
Han tjänade bara en jävla massa pengar på det. Och var rothchilds högra hand.
Vad har det med om AGW är ett verkligt problem eller inte att göra?
Citat:
Om du bryr dig om naturen och klimatet gå ut och plantera träd istället för att propagera för att vanligt folk ska bli fattigare.
Det är inget fel på att plantera träd, men det förändrar inte att våra koldioxidutsläpp är ett problem.
Citera
2020-03-12, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
Självklart så ökar densiteteten med atmosfärstrycket och temperaturen stiger.
Ta nu och gå ut på närmaste parkeringsplats och känn på närmaste bildäck. Trycket i detta är högt så enligt din logik borde det vara varmt? Är det varmt?
Citera
2020-03-12, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Varför tror du att de kommit fram till en klimatkänslighet på 1.5 K? Och är det isf transient känslighet eller den för jämvikt (ECS)?

Typvärdet för ECS är 1,5K enligt Figur 1a. TCS är något lägre. Kvoten mellan dem är sannolikt 0,8 enligt 1b.

Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Det blir nog väldigt svårt att få dig att överväga att en förstärkt växthuseffekt kan ses som orsak till förväntad och observerad uppvärmning. Den allmänt accepterade definitionen av ordet "Equilibrium Climate Sensitivity" innefattar endast jämviktskänsligheten efter en fördubbling av koldioxidkoncentration.

Att jag drog in solen i diskussionen berodde inte på att jag tror att definitionen av ECS innefattar något annat än CO2. Utan jag tittade på den här artikeln, och blev inte klok på hur de resonerat. Om vi ökat halten CO2 från 280 till 420 är inte det en dubblering. Ändå säger de att nuvarande utsläpp kommer leda till att temperaturen kommer landa på över 1,5K (över medel 1850-1900, antar jag). Men nu ser jag mitt misstag - de skriver att risken är 13% för att det ska hända. Och det ser ju ut att stämma enligt figur 1.

Citat:
Vi har förmodligen olika känsligheter för olika typer av forcings, bl. a för att feedbackprocesserna ter sig annorlunda beroende på vad som driver uppvärmningen.

Låter rimligt.

Citat:
Vad jag kan se efter att ha läst abstract, finns inget i den artikeln som drar några slutsatser om relationen mellan det som faktiskt tas upp och den antropogena uppvärmningen.

Dock har Scafetta dragit sådana slutsatser i andra artiklar. Han menar att eftersom att vi just nu ligger i den stigande delen på en långsam cykel (drygt 2000 år, se figur 5b på sista sidan) innebär det att temperaturen skulle ökat globalt även om människan inte släppt ut CO2. Den antropogena komponenten bör alltså vara lägre än vad forskning som inte tagit hänsyn till detta kommer fram till.
Citera
2020-03-12, 09:45
Bannlyst
Citat:

Det är inget fel på att plantera träd, men det förändrar inte att våra koldioxidutsläpp är ett problem.

Varför inte bara skriva, av människan skapad global uppvärmning. Istället för att försöka låta intellektuell med massa hittepåord.

Maurice strong miljardären och oljemagnaten som säljer utsläppsrätter, kickstartade rörelsen och den korrupta bankiren rothchilds högra hand.
Kan du inte ana att det är en hund begraven?

Det är ingen direkt skillnad på vädret ens, man har bara friserat siffror för att passa in i teorierna, för att få ekonomiska anslag.

Kolla värmerekord och köldrekord genom åren.
Det går upp och ner.

Hur fasen kan du tro på etablissemanget?
Allt handlar om makt och kontroll och pengar som alltid.

Om temperaturen blir lite mer så är det ingen skillnad från tidigare i jordens historia, och du kan inte säga att nu går det snabbare pga människan, det är gissningar för att teorierna ska gå ihop.

Det handlar om new world order, man vill blanda upp folk och ha ett styre och en valuta, och total kontroll och övervakning, och till slut operera in ett chip i kroppen på folk som på husdjur.
Allt jävla skit de styrande håller på med kokar ner till det, det är vara att connecta alla dots. Dom styrande bryr sig inte om klimatet eller naturen, dom vill ju för fan att alla ska bo i stora jävla städer som är som en cancer på moder jord.

Det du propagerar för förstör naturen ännu mer i förlängningen. Så sluta låtsas som att du förespråkar något gott syfte.
Citera
2020-03-12, 10:31
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Typvärdet för ECS är 1,5K enligt Figur 1a. TCS är något lägre. Kvoten mellan dem är sannolikt 0,8 enligt 1b.

Enligt den figuren verkar den ligga på 1.79. Betänk att den inte är normalfördelad.

Och från studien
Citat:

Then the feedback parameter (λ) was set to −2.07 W m−2 K−1*to obtain the inferred median ECS of 1.78 K,

Citat:

Att jag drog in solen i diskussionen berodde inte på att jag tror att definitionen av ECS innefattar något annat än CO2. Utan jag tittade på den här artikeln, och blev inte klok på hur de resonerat. Om vi ökat halten CO2 från 280 till 420 är inte det en dubblering. Ändå säger de att nuvarande utsläpp kommer leda till att temperaturen kommer landa på över 1,5K (över medel 1850-1900, antar jag). Men nu ser jag mitt misstag - de skriver att risken är 13% för att det ska hända. Och det ser ju ut att stämma enligt figur 1.

Låter rimligt.

Dock har Scafetta dragit sådana slutsatser i andra artiklar. Han menar att eftersom att vi just nu ligger i den stigande delen på en långsam cykel (drygt 2000 år, se figur 5b på sista sidan) innebär det att temperaturen skulle ökat globalt även om människan inte släppt ut CO2. Den antropogena komponenten bör alltså vara lägre än vad forskning som inte tagit hänsyn till detta kommer fram till.
Samtidigt finns ett stort antal artiklar som visar att solen andel i den observerade uppvärmningen är ovidkommande, kanske rent av negativ. Så jag förstår inte varför du väljer att utgå ifrån scafetta.
Citera
2020-03-12, 10:55
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Först, låt oss konstatera att snö och ismängd på Arktis och i den norra hemisfären 2020 är enormt mycket större än tidigare år.

Förstår du inte skillnaden mellan lokala väderföreteelser och det globala klimatet?
I tråden skrivs en hel del om vad som händer med klimatet globalt. Här är ett exempel.
Påminner också om uppvärmningen - Globalt och över land

Den globala uppvärmningen
– 0,18°C/årtionde globalt
– 0,33°C/årtionde över land
https://ibb.co/23NFRyL
(data fån NOAA)

Mer information om den här grafen finns tidigare i tråden.
Fortlöpande får du fakta om den globala uppvärmningen. Här verkar dina skygglappar vara effektiva och det ser ut som om din förmåga att ta till dig av detta är noll. Zero. Kan du inte försöka förklara hur så extrema mentala skygglappar fungerar? Vi är många som undrar...

Gör dig själv en tjänst! – Försök förstå den globala uppvärmningen!
Börja med att ta tid att betrakta grafen som länkas till ovan och låt budskapet som den innehåller sjunka in. Den globala medeltemperaturen, ut klimatsynpunkt, ökar med ca 0,18°C/årtionde. Skillnader mellan land och hav gör att temperaturen över land ökar med ca 0,33°C/årtionde.

Försök också att få lite distans till GWPF-svansen. Är du helt oförmögen till att vara skeptisk och att tillämpa källkritik när du nås av något tok som kommer från GWPF, från Heartland, från Watts, från Spencer eller från någon av dom andra som ingår i samma slutna, trångsynta cirkel?

I så fall, om du är det, varför?

En enstaka månad kan man inte dra några långtgående slutsatser från, men...
Notera ändå:
January 2020 was Earth’s hottest January on record
«In the span of 141 years of climate records, there has never been a warmer January than last month, according to scientists at NOAA’s National Centers for Environmental Information. »

https://www.noaa.gov/news/january-2020-was-earth-s-hottest-january-on-record
Citera
2020-03-12, 10:58
Medlem
petnomis avatar
Citat:

Jag undrar några saker som du kanske kan svara på? Jag har inte hittat statistik el liknande.

Inom vilket spann ligger den optimala globala medeltemperaturen?

Inom vilket spann ligger den optimala nivån av koldioxid i atmosfären? Finns det en sådan?

Vad är skillnaden mellan väder och klimat? Är det inte samma sak?

Vad påverkar temperaturen, förutom CO2 (och hur mycket) ge gärna exempel så jag förstår.

Jag upplever att forskningen har delats in två läger, de verkar vara envist ovilliga att föra en öppen dialog om klimatet och människans ev påverkan över hur stor eller liten den är.
Citera
2020-03-12, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petnomi
Jag undrar några saker som du kanske kan svara på? Jag har inte hittat statistik el liknande.

Inom vilket spann ligger den optimala globala medeltemperaturen?
Någon sådan finns inte. Det som ställer till problem är när den ändras för fort.
Citat:
Inom vilket spann ligger den optimala nivån av koldioxid i atmosfären? Finns det en sådan?
Någon sådan finns inte. Det som ställer till problem är när den ändras för fort.
Citat:
Vad är skillnaden mellan väder och klimat? Är det inte samma sak?
Nej, klimatet är ett medelvärde av vädret.
Citat:
Vad påverkar temperaturen, förutom CO2 (och hur mycket) ge gärna exempel så jag förstår.
Läs en bok i ämnet. Läs flera böcker. Det är en fråga med ett enormt långt svar.
Citat:
Jag upplever att forskningen har delats in två läger, de verkar vara envist ovilliga att föra en öppen dialog om klimatet och människans ev påverkan över hur stor eller liten den är.
Forskningen har i princip bara ett läger med några enstaka avvikare. Det är debatten på platser som denna som delats upp i två läger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in