2020-03-12, 14:39
Medlem
Creaturs avatar
Kom in sent i presskonferensen när Tegnell fick frågor om beredskapsinköp av utrustning. Kom det frågor innan om exakt vad olika berörda myndigheter gjort i januari och första halvan av februari för att skaffa mer skyddsdräkter m.m., eller för att öka inhemsk produktion?
Känslan är ju att det inte hände så mycket före 25 februari, men vad vet jag?
Citera
Medlem
coronakontots avatar
Region Skånes beredskapsläkare: "Vi har situationen under kontroll"
Citera
Medlem
Alla inresor från Europa, schenngen länderna är förbjudna till USA alla usa medborgare från schengen sätts i karrantän. Trumpeten skyller på att EU inte har skött sig!
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeanAvery
Sant, hur löser dom sånt i länderna där det stängt?
Släkt och vänner? Folk stannar ju hemma från jobbet då en del arbetsplatser är stängda, om inte annat som en konsekvens av minskad försäljning.

Man har inte i andra länder satsat lika mycket på barnomsorg (läs: statliga förvarings- och indoktrineringsanstalter) som vi (men visst finns där dagis). Där ser man familjen som samhällets grundpelare och meningen med livet är inte att alla ska jobba full tid som robotar för att ingå i nåt slags produktionshjul. Man hjälper överlag varandra i större utsträckning i dessa länder.
Men visst, urbanisering och bristen på jobb har lett till att familjer splittras, men då finns vänner och andra. Risk för smitta? Tja lika stor som om barnen gick till dagis.

Sveriges ledare skulle behöva se Chaplins ”Moderna tider” samt läsa ”Djurfarmen” och reflektera över vad dessa berättar. De även kan ta sig igenom ”Flugornas Herre” och ”1984” mens de ändå är igång.
Citera
2020-03-12, 14:40
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulax
Regeringen har antagligen gjort ett uträknannde analys att detta virus är ett gyllene läge att ta död på många kostsamma äldre, kan ej se på något annat sätt utifrån deras agerande.

Precis det jag sagt i 2 dagar nu. Är ganska säker på det.

Precis lika säker som jag var angående nuvarande situation jag flaggade för 1mån sen
Citera
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suicune
34 nya smittade Sthlm. Expressen.

Dvs 34 nya intensivpatienter. Enligt data från Kina hamnar 20% på akuten. Så 170 nya smittade.
Citera
Medlem
dialektikers avatar
Jag tycker ändå inte ni ska vara så hårda mot Tegnell. Det finns faktiskt en funktion i att tona ner riskerna i ett land i början. De som är oroligast börjar hamstra smått då. Sen så småningom allteftersom när riskspridnings-läget tonas upp, så blir ännu fler oroliga och hamstrar allteftersom. Och så vidare.

Så att inte allt brakar samman på en gång tänker jag.

För nu tycker jag det börjar bli hysteriskt då det gäller handling och onlinebutiker osv.

Alla länder har som strategi att tona ner läget i början, tror jag av dessa anledningar?

(Men jag kan tänka fel? Jag är inte jätteinsatt.)
Citera
Medlem
bleeckerstreets avatar
En sak jag inte riktigt fattar, hur vet man vem som ska sitta i (hem)karantän om man inte längre testar? Alla som ”upplever förkylningssymtom” kan ju inte gå i full hemkarantän, men om inte kommer ju istället folk med odiagnostiserad covid gå runt och smitta andra?
Citera
2020-03-12, 14:41
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natalz2
I Kina sprids nu föreställningen att Coronaviruset har sitt ursprung i USA.

https://www.theguardian.com/world/2020/mar/12/conspiracy-theory-that-coronavirus-originated-in-us-gaining-traction-in-china

Direktlänk till tweeten.
https://twitter.com/AmbLINSongtian/status/1236322524281044993

Kommentarerna på den är ganska roliga att läsa. Kinas Sydafrikaambassadör sågas rätt rejält för sitt uttalande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Är det så?

Om så är fallet beror det nog på att Tegnell anser att det är han och FHM som bestämmer. Tror han är lätt maktberusad.

Står här att de har möte på regerings hemsida

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2020/03/anna-ekstrom-traffar-skolaktorer-for-samtal-om-coronavirus/

Och på Expressen

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/detta-galler-for-skolor-och-forskolor-i-sverige/
Citera
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PutinsPutain
Alla inresor från Europa, schenngen länderna är förbjudna till USA alla usa medborgare från schengen sätts i karrantän. Trumpeten skyller på att EU inte har skött sig!

Gomorron. Sovit gott?

Detta uttalande såg jag live kl 2 i natt. Dvs 12h sen
Citera
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winona
Om jag själv inte är helt ute och cyklar så måste man förse arbetsplatsen eller försäkringskassan med läkarintyg efter sju dagar för att fortsätta få pengar.

Men hur ska man få det? Jag menar coronatesterna ska minskas. Om man bär på viruset tar det veckor för att inte sprida smittan vidare.
Tegnell menar att man ska stanna hemma, inte bli testad. Hur få läkarintyg då? Via kry? Men då blir man typ "testad"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in