2020-03-12, 10:31
Medlem
Ryssland har bara 20 fall!
Citera
2020-03-12, 10:32
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Nja, fast nu har ju terrorismen ytterligare ett extremt kraftfullt vapen...Vem vet hur många galna människor som kommer frysa in viruset för att sedan strategiskt placera ut det vid stora spridningsplatser...
Det ska vara på ålderdomshem då, för det här vanliga förkylningsviruset är så jävla tamt att inte rår på någon som inte redan har halva foten inne.
Citera
2020-03-12, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goin-xxxl
Känns som att detta är planerat sen länge,
Ta kål på dom äldre och tom hanks för att pengarna skall räcka till alla som anlänt ifrån tredje världen.
Nu har man dock fått Covid-19 i flyktingläger i Irak också.
Citera
2020-03-12, 10:33
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Klistrar in citat så att en del muppar i tråden kan ta till sig informationen innan självcensuren kickar in och de börjar scrolla.

Ingen är så blind som den som vägrar att se, ingen är så svår att väcka som den som låtsas sova.

Vad är stora evenemang? Kan man gå ut på krogen och ta en bärs
Citera
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provia100
Absolut, i antal människor totalt så kommer storstadsregioner att vara överlägset ledande i den här statistiken men ser man det procentuellt på invånarantal så tror jag att små samhällen kan ligga väl så pyrt till där alla går till en affär, fikar på ett fik osv.

Att Norrlands inland skulle ha bättre sjukvård i dag tvivlar jag starkt på
De har väl bättre sjukvård av två anledningar nu. Dels för att en del orter har egna sjukhus och dels för att det är så lätt att bara ta sig till ett större sjukhus vid behov. Det geografiska läget har helt enkelt mindre betydelse för vilken vård man kan få.

Vi får ju se hur viruset sprids norrut. Jag kollade på coronakartan där räknade jag till 26 fall norr om Uppsala. Där bir runt 1 miljon invånare. Så det är typ 25 smittade per miljon. Siffrorna för hela sverige är 50 per miljon. Så risken att smittas i norrland enligt dessa siffror är hälften så stor. Skillnaden är dessutom ytterligare lite större då risken för södra sverige blir lite högre än 50 om man tar bort norrland.

Jag TROR därför också att risken att smittas på orter i inlandet är ännu mindre än i tex sundsvall, Umeå eller Luleå.
Citera
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight

Och det tror du på? Jisses.
Citera
Medlem
Stämmer det att Danmark stänger alla skolor? Vad i helvete väntar Sverige på?!
Citera
Medlem
Jag hoppas inte alla flygbolag riskerar gå i konkurs bara pga av detta hoppas det ej blir långvarigt typ en månad
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny.Boj
Bästa inlägget i tråden.
Finns inga bevis för att detta skulle slå ut hela samhället. Sverige är bra rustat för kriser likt dessa. Vi har jfantasiu även skyddsrum med konserver runt om i landet.

Och som jag förstått det så är det endast äldre som "kolat vippen" i fotspåren av viruset. Men rätta mig gärna om jag har fel.

Nej, vi har inte längre konserver lagrade för ett helt års förbrukning, beredskapslagren är skrotade för länge sedan, och kom ihåg vilka det är som har beslutat att det inte längre behövs.

Sverige är inte bra rustat för kris eller krig, men vi har varit det.

Börjar det att krackelera på ett ställe rämnar hela bygget ganska fort, Sverige är inte robust, det är en chimär.
Citera
2020-03-12, 10:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Viruset har nått sin kulmen i Kina.

Det är väl ett gott tecken? Känns som att man kan andas ut lite nu. Eller är det för tidigt ännu?

Risken är ju när folk i kina börjar arbeta nu igen. Att viruset får ny spridning igen. Så för tidigt att säga. Nog tidigast om en månad kan man få någon hum om framtiden.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
Ingen som reagerade på vad överläkaren skrev om Coronaviruset, han målar upp en ganska mörk bild.

6 bilder.
https://imgur.com/a/pxLfh8o

Vem är han och när skrev han det?
Citera
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lanternlight
Ja Ryssland har 28 och Turkiet ett enda. Frågan är om vi tror på detta...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in